Ska jag slut m p-piller???
Jag har ätit p-piller sedan 1,5 år tillbaka och har under den perioden gått upp 35 kg i vikt. Om det har med p-pillerna att göra eller ej vet jag inte. Sedan jag började äta dem har jag känt mig olustig, mycket slappare och tröttare. Jag har fått otroligt svårt att gå ner i vikt trots att jag verkligen anstränger mig. Ska nu gifta mig om 16 månader och skall då ha gått ner 24 kg (har lyckats gå ner lite nu). Det känns som om att p-pillerna sätter käppar i hjulet för viktnedgången. Därför vill jag sluta med dem. Jag har också kommit till någon konstig insikt där jag inte längre vill äta hormoner utan jag vill hitta tillbaka till mitt gamla, pigga och glada jag igen. Kan ju poängtera igen att jag inte vet om det är p-pillerna som fått mig till att må sämre men det kom ju i samband med att jag började med p-pillerna. Det känns som om att det inte finns så mycket att förlora med att sluta äta dem, förutom de eventuella biverkningarna.
Hur vanligt är det att man går upp i vikt då man slutar? Jag har hört talas om många som gått upp i vikt då de började äta p-piller och som sen gått ner efter att de slutat. Med tanke på acnerisken så är det ju 16 månader tills bröllopet och då borde ju alla biverkningar vara över, tycker man. Skulle jag må ännu sämre av att inte ta dem, t ex om mensen blir helt outhärdlig, så är det väl bara till att återgå till p-pillerna (men det vill jag inte?). Min karta tar slut om en vecka så jag måste snart bestämma mig hur jag ska göra.
Vad har jag att förlora på att sluta nu? Det finns ju andra sätt att förhindra en graviditet än genom hormoner. Vad har ni för erfarenheter? Hur skulle ni ha gjort om ni vore mig?