• vittvitt

Hjälp mig!

Vad skulle ni gissa på för budget för vår del...

Ett litet bröllop, 10 vuxna och 4 barn.
    Jag vill vara fin men kan inte ha en vanlig brudklänning.
    Vi ska inte åka på någon bröllopsresa.
    Jag vill ha en fin ring men min blivande vill inte att den ska vara dyr, kanske 2000 el mindre.
    Blommor vill jag ha, men något enkelt.
    Bröllopsnatt på ett hotell vore mysigt.

Vi vill bjuda på mat, men inget avancerat gärna catering.

• Svar på tråden Hjälp mig!
  • HalmstadNilla

Ska ni göra mat själva eller på resturang. 3-rätters på det värdshuset där vi ska va kostar knappt 350 per kuvert, 100 för barn.
    Klänning, hade du tänkt typ balklänning? Isf finns det ju för 1000-2000 kr. Annars finns det mycket begagnat på tex blocket.
    En enkel guldring går ju på ca 2000.
    En "vanlig" bunden bukett kan ju gå på några hundralappar kanske.
    En bröllopsnatt kan ju variera väldigt. DÄr vi har kollat tar de 1500-2000 kr per person för en svit me jacuzzi. Det behöver ju inte va så lyxigt heller om man inte vill... Jag vet inte vad vi kom upp i´..
    Ca 10- 15000 kanske.. Gör ni mat själva kan ni ju spara in säkert 2000. Eller så önskar ni er pengar till detta... Eller kolla om ni har typ Hotell&Resturang gymnasium i närheten, de kan kanske ställa upp o laga, eller om ni känner nån som är bra på sånt...

• vittvitt

Tack för tipsen

Önskar att min sambo ville lägga lite mer pengar på vårt bröllop. Det har varit en massa rabalder. Först friade han, sedan tog han tillbaka, sedan ville han igen och nu så har han fått en chock över att det kostar pengar att gifta sig!
    han har svårt att förstå att jag vill ha en till ring, han tycker att vi har ju förlovningsringarna. Dem köpte vi billigt och min ring är så repig och skadad, jag vill verkligen ha en vigselring.

• Fru Cinderella

vittvitt
    Du kan ju lämna in förlovningsringen på pustsning då och då, kostar cirka hundralappen bara.

Varför kan du inte ha en vanlig brudklänning? Annars om du vill satsa på att att få uppsydd kopia i kina så finns ju 1koo.com och millybridal.com ex.

Blommor behöver inte vara dyrt, jag ska bara ha tre långskaftade rosor och binder buketten själv. Det kommer kosta mig 150kr

Vi skippade hotell av två anledningar. Dyrt och onödigt. Efter bröllopet så är man trött och jag vill verkligen hem o sova o vakna i våran säng med våra katter. Har dock "anställt" en väninna som ska göra det fint med rosblad och champange på kylning :)

• vittvitt

Jag känner inte att en brudklänning är min stil, tror att det bara skulle se löjligt ut på mig. Dessutom är det ett litet bröllop och då har man väl inte riktig brudklänning? Vill ju inte se för uppklädd ut om alla gästerna inte är så uppklädda.

• Fru Cinderella

vittvitt

Ah okej då är jag med.. men vad är det du är ute efter då??

Balklänningsstuk, tärnklänningsstuk, enkel klänning från ex. ellos??

• vittvitt

Jag vet inte alls vad man har på sig på ett enklare bröllop. Jag vill ju vara fin
    Om gästerna kommer i finkläder så kanske de tycker att jag ser för uppklädd ut om jag har vit brudklänning och hela baletten.
    Mannen ska ha vanlig kostym.

• glad tjej

Min sambo ville inte lägga mer än 50.000 och nu är vi uppe i 120.000. Du får bearbeta honom mer. Mycket fjäskande. Hoppas att det funkar i alla fall så du får din ring.

• Fru Cinderella

vittvitt

Men det finns ju "enklare" brudklänningar också som dessutom inte är så dyra.. plus att bruden får se lite extra ut ;)

Tips är att i alla fall kika runt lite.. finns ju många brudklänningar för ex. strandbröllop som är lite enklare..

Eller de som går till knät?!

• Soofia

Hej Vittvit...

Tycker att du ska prata mer med din sambo....det är faktikt ert dag inte bara ens, och det kaske är bäst att vänta och spara lite pengar för att kunna ha den dag du önskar dig än att låta honom bestämma över allting?

Menar verkligen inget illa, det går att ha ett bröllop utan att det kostar massor, men när jag läser dina inlägg, känns det som att du tycker att det är tråkigt att din sambo inte vill lägga pengar alls på det. Då tror jag att dte är bättre att du förklarar för honom vad du önskar dig och kankse han kan också kompromissa lite.

Speciellt med tanke på din andra tråd, kanske att ni gifter er bara er 2 och lägger pengar på det i stället för att ha en middag som du oroar dig över.

Personligen skulle jag hellre vänta o spara i stället för att säger Ok till en upplägg som jag inte tycker om.

Ert bröllopsdag ska vara ett fin minne för er två inte något su tänker på och säger till dig själv "Om bara ..."

Kram o lycka till!

• Lena+Mattias=sant

fest: 8000 borde räcka till båda mat, dryck och lokal om ni inte har för stora krav.

ring: 2000 får du en fin ring utan stenar, det blir genast dyrare om du ska ha med stenar. Här tycker jag du kan påpeka att du ska ha ringen hela livet.

fotograf: 2000kr den andra saken som du har kvar efter vigseln.

balklänning: 2000-4000kr

hotellnatt: 1000kr (är rimligt har jag för mig om man vill ha ett fint hotell och ett fint rum)

=> totalt ca 16 000

Varför kan du inte ha en vanlig brudklänning?

Svar på tråden Hjälp mig!