Inlägg från: Kat77 |Visa alla inlägg
  • Kat77

Har nån gift sig med en amerikan?

Hej,
    Jag har predcis gift mig med min amerikan :)
    Allt vi gjorde var att lämna in en hindersprövning på skatteverket sen var det bara att gifta sig. Dem kan be om en hindersprövning från USA för honom, men det är bara att säga att det inte gick att få tag på ;)
    Sen antar jag att du tänker söka green card? Just nu lönar det sig att gifta sig i USA och söka därifrån. Gifter du dig i Sverige måste du skicka green card ansökan till USCIS och får alltså inte åka in i landet innan det är klart. Du kan iof söka ett K-3 visum, men det tar 5-8 månader enligt amerikanska ambassaden i Stockholm.
    Själv sitter jag som ett stort frågetecken angående hur vi ska göra....

• Kat77

mrsarnold
    För oss tog det 3 dagar...
    Lagligt sett kan du inte åka tillbaks till USA på turistvisum om du är gift, sjukt va?
    Men om du lyckas övertyga immigrations på flygplatsen att du bara är turist och kommer in kan du sen söka om adjustment of status..
    Amerikanska ambassaden i Sthlm får inte längre ta imot green card ansökningarna, sen 22 jan.
    Mitt råd är att du söker fiance visum redan nu, sen gifter ni er borgerligt i USA och sätter igång ansökan därifrån. Sen kan ni ju komma hit och ha bröllopet ändå...
    Jag tror att jag kommer åka in på turistvisum och chansa.. Fast åker du dit så åker du dit och får alltså inte komma in!

• Kat77

Ett fiance visum gäller bara i 90 dagar och är till för att man ska gifta sig under den tiden..
    Jag är inte säker på om man får åka ut ur landet efter att man gift sig och lämnat in ansökningarna, kolla på www.uscis.gov
    Jag tycker inte heller att det borde vara problem att åka in på turistvisum, fast då får man ju inte heller jobba innan man fått arbetstillstånd, vilket kan ta rätt många månader. Det ska banne mig inte vara lätt.
    Jag har inte helt bestämt mig hur vi ska göra men det lutar åt att åka in på turistvisum.
    Att tidigast få åka dit om 5-8 månader låter inte speciellt lockande...

Svar på tråden Har nån gift sig med en amerikan?