• sahlena

mammografi med silikon??

Hej!
    Jag funderar på just... kan man göra mammografi när man har opat sig?

• Svar på tråden mammografi med silikon??
  • vioola

Hejsan

Ja det kan man, men be om ultraljud istället. Det har jag gjort, rädd det ska göra ont annars.

Kramis

• Swing

Nån som vet vid vilken ålder kvinnor i Sthlm blir kallade tll mammografi?? Är 45 och har ännu inte blivit kallad men har hört jämnåriga eller yngre som blivit det.
    Jag försökte få det gjort före min bröstförstoring, men dom var helt kallsinniga. Kunde bara få en tid om jag verkligen kände knölar, för all deras tid gick åt till cancerpatienter osv. Fick inget besked om när det kommer att bli dags för mig och nu har det gått tre år.

• caso78

Swing.. har för mig att det är fr 40 års ålder.. men kan ha fel.. Ring o kolla... Vad dåligt att man inte kan få gå o kolla om man känner sig orolig.. har du kollat upp privatakliniker?

• Swing

Sökte & hittade nu info från Södersjukhuset i Sthlm.
    "Mammografi. Automatisk kallelse till hälsokontroll sker vartannat år för kvinnor mellan 40 och 69 års ålder. Besöket tar cirka 30 minuter och kostar 140 kr. Frikort gäller inte.
    Stockholms läns landsting beslutade i budgeten 2005 om en successiv utökning av det åldersintervall för mammografiscreening som omfattas av screeningen till att omfatta även åldergrupperna 40-49 år. Utökningen sker successivt med början andra halvåret 2005 då kvinnor födda 1960 och 1965 börjar kallas. Hela åldersgruppen skall kallas inom en tidrymd av 18 månader.
    Den fortsatta utbyggnaden sker enligt följande:
    Kvinnor födda 1962 och 1967 kallas till screening med början 2007
    Kvinnor födda 1961 och 1964 kallas till screening med början 2008
    Kvinnor födda 1963 och 1969 kallas till screening med början 2009
    Kvinnor födda 1966, 1968 och 1970 kallas till screening med början 2010.

För hela åldergruppen gäller att kallelse skall ske med 18 månaders mellanrum.
    Vi tar även emot patienter med remiss från läkare."

Svar på tråden mammografi med silikon??