• vicki

Marmaris!?

Hej alla goa BT-brudar.

Är lite nyfiken........ska nämligen åka till Marmaris (Turkiet) i maj men har aldrig varit där förrut så nu undrar jag vad ni som varit där tycket om det. Är där bra shopping, sevärdheter, god mat, billigt att handla m.m?
    Brätta gärna vad jag har att se fram emot.

vicki

• Svar på tråden Marmaris!?
  • vicki

Jj, så rätt så *ler* men snackar vi att spara in hundralappar (förutsatt att man växlar in ett par tusen) och vart ligger denna PTT? På flygplatsen eller? jag har hört att man ska akta sig för att växla sina pengar där nere.

• weddingplanner

hej igen Du ska aldrig köpa en sådan dålig valuta som den Turkiska i SVerige hos forex eller någon annan. Det är en "skräpvaluta" för forex och kursen är MYCKET dålig. Jag rekommenderade PTT just för att det är statligt och risken att bli lurad är mindre än om du växlar hos någon på gatan. vad jag vet finns det två PTT i marmaris, den ena ligger i Bazarerna och den andra ligger vid det stora köpcentret i marinan. På PTT uppmanas man ofta att räkna pengarna innan man går från "luckan" medan tjänstemannen tittar på kolla alltid kursen innan du växlar och räkna på ett ungefär ut hur mycket du ska få så kan man lättare kolla när han eller hon räknar upp pengarna, PTT finns inte på flygplatsen så du kan ju växla 1-200 hemma för att kunna köpa vatten eller annat när ni kommer fram, kolla annars om det går att växla på hotellet. På marknaden och även i Bazarerna kan man handla med Pund och euro om man ska köpa något lite dyrare, man kan ibland få lite bättre pris då, men de har sällan växel.....
    Jag ber i förväg om ursäkt för eventuella felformuleringar eller felstavningar så får Jj? lite färre bekymmer...

• vicki

Tack så mycket weddingplanner och ni andra.
    Jag gör som ni säger och växlar där nere t.o.m Forex rådde mig till det. Har någon av er varit där nyligen och kan säga ungefär hur mycket (i % el. i kr) ni tjänade på att växla där?

• A, 25

Marmaris är säkert bra, jag har inte varit där. Men jag har varit i Alanya i Turkiet två ggr och det är mitt semesterparadis!! Vacker natur, rolig shopping (tar ett tag innan man lär sig å pruta), trevliga å glada människor...åååå vad jag längtar dit nu!!!!

• dea

Min kollega rekommenderade att köpa silversmycken i Turkiet, hon har själv alltid vackra och välgjorda smycken och hon hävdar att det är mycket billigare.

• vicki

oooh.....måste man pruta? Tycker att det är sååå pinsamt *ler*

• A, 25

Jag tyckte det var lite jobbigt att pruta första gången jag var i Alanya, men man kommer ganska snabbt in i det. Men det kan räcka med om du står och tittar på en sak du vill köpa och står tyst ett tag, verkar lite tveksam till om du verkligen vill köpa, så brukar säljaren sänka priset. De vill så gärna få sålt!!Sen dricker man ofta kallt äppelte medans du sitter och diskuterar priset, himla roligt faktiskt. Du behöver inte alltid göra det, men det är en rolig sed de har. De är så trevliga!! Hur kommer det sig att du just ska till Marmaris Vicki? Alanya är ett underbart ställe och du kommer inte att ångra dig!

• vicki

A,25
    Jag har hört så mycket bra om just Marmaris plus att jag hittade en billig resa just dit. Vi tänkte på Alanya med men det var dyrare dit. Har aldrig varit i Turkiet heller så jag hoppas det blir en trevlig upplevelse med bra shopping *ler*

• Anonym

Med risk för att bli lynchad måste jag säga att Marmaris var något av det värsta i turistväg jag någonsin har sett. Det enda positiva var att man kunde handla billigt. Aldrig att vi åker dit igen! Hemskt! Fast... jag föredrar kanske annat än ni som gillat Marmaris. Jag tyckte inte att det var vackert, istället smutsigt och trugande försäljare överallt. Nej.... jag skulle i så fall föredragit franska rivieran eller hela Provence... eller Capri, Amalfikusten i Italien.

Lycka till i alla fall!

• weddingplanner

Jaaaaa man MÅSTE pruta, man ska pruta tills man skäms !! tänk på att kolla runt vad priserna ligger på och tänk på att de ibland kan dra till med flera tusen procent högre pris så du behöver inte alls skämmas för att ge ett skambud själv, gör man det bara med ett leende så blir de inte arga....Alla knep är tillåtna, låtsas gå därifrån så får man alltid ett sista erbjudande...i bazarerna säljer ju många samma saker och konkurrensen är stor, läder är billigt och guld, (14k). Kom på att jag måste varna för de som säljer frukt på stranden de är jättesnabba att "hjälpa" dig med sedlarna om du handlat. De växlar och grejar och det slutar med att du blir lurad, kanske inte av alla, tanterna som säljer majs verkar seriösa, men akta er för de med vindruvor....det är så lätt att ta fel på sedlarna i början det är många nollor.....

Svar på tråden Marmaris!?