Den bästa dagen i mitt liv!
Här kommer min berättelse om vår bröllopsdag, den 27 januari 2007. Vi vigdes i Ulriksdals slottskapell, Solna.
På fredagskvällen samlade vi brudföljet hemma hos oss, jag och min blivande, mina två tärnor och bestman. Vi gick igenom den kommande dagen och framför allt vigseln. Sedan åkte Brudgummen och bestman för att spendera natten på annat håll. Det kändes lite konstigt att säga hej då. Så fort dörren stängts for champangekorken i taket ? mina tärnor tyckte vi skulle fira min sista kväll som singel. Vi tog det ändå ganska lugnt och kvällen blev en blandning av tjejsnack, god mat, Let?s Dance, sy om jackan och stryka klänningar.
Jag sov lite oroligt under natten men fick ändå hyfsat mycket sömn. Vaknade kl 7 och smög upp och hämtade tidningen. Låg i sängen och läste och njöt av att ha en stund för mig själv. Sedan var det dags för duschen och kl 8 kom Emma Nors hem till oss för att fixa hår och smink på oss alla tre. Hon var jätteduktig och jag var väldigt nöjd med beslutet att hon skulle komma hem till oss, det var jätteskönt att slippa åka någonstans och vi kunde äta frukost medan hon fixade oss.
Till vår stora glädje så blev vädret så mycket bättre än vi kunnat tänka oss, snön låg kvar, temp -4 och solen sken från en klarblå himmel! Hur kunde vi ha en sån tur med vädret?!? Tärnorna fixade lunch och sedan var det dags för smink och påklädning. Jag kände mig verkligen som en prinsessa! Vi blev lite sena till fotograferingen som var vid festlokalen, men fotografen var proffsig och jag tror vi kommer få jättefina bilder. Pga kylan vågade vi inte ha med blommorna på alla bilder, men det blir nog bra ändå.
Vi kom 5 minuter sent till kyrkan, men fint folk kommer ju sent Prästen och vaktmästaren tog emot på trappan. Klockorna började ringa och det var dags. Jag blev lite pirrig, men var mest lugn och njöt av det som skulle komma. Vi skred in i kyrkan till tonerna av Mendehlsson, och där var alla ? bara för vår skull! Jag vågade knappt titta ut över alla, men efteråt har folk sagt att jag såg så lycklig ut, världens lyckligaste brud. Jag tänkte mest ? gå sakta, håll blommorna vid höften, le osv?
Vigselakten gick bra, några släktingar läste texter, en kompis sjöng ?I folkviseton? och vi hade en kör som sjöng ?En dag?, ni vet den där med Tommy Nilsson ? helt perfekt! Och prästen var bara underbar, varm och god och med glimten i ögat. Han skämtade och uppmanade folk att applådera efter sångerna. Trots att vi bara pratat med honom några gånger så kändes det som om han kände oss.
På kyrkbacken blev det rosbladskastning och stora kramkalaset. Nu var leendet upp till öronen och det fanns tårar i mångas ögon, speciellt våra föräldrars. Gästerna åkte iväg i buss och vi fotade lite framför kyrkan och i bilen. Sedan kom dagens bonusupplevelse ? bilfärden! Chauffören var van och tog en sväng genom centrum, Stureplan, Norrmalmstorg, Sergels torg och centralen. Överallt tutade folk och vinkade. Vi kände oss som värsta kungligheterna!
Väl framme vid festlokalen tog alla emot oss i foajén och vi blev skålade för. Middagen blev lagom lång, med sånger och tal. Därefter kom brudvalsen som gick bra och efter en stund tårtan. Kvällen blev lång och det var ett grymt party. Trötta åkte vi hem vid två och spenderade bröllopsnatten hemma. Jag hade gjort fint i sovrummet med nya lakan, rosor och ljus.
Vi sov inte så länge ? vi var nog båda ivriga att få ge bort våra morgongåvor som var fantastiska. Söndagen gick åt till paketöppning, återlämnande av kläder och packning. Tidigt på måndagsmorgonen lyfte planet till Afrika och bröllopsresan ? men det är en annan historia!
Jag vill tacka alla på bröllopstorget som har hjälpt oss med tips och idéer!
Några bilder finns på: www.familjeliv.se/krypin/hellybelly/galleri.php
Kram
Helena