Inlägg från: HalmstadNilla |Visa alla inlägg
  • HalmstadNilla

Hur får vi det roligaste festhäftet??

Jag kikade i ett häfte från min m2bs kusin eller nån annan släktings bröllop... Då hade de skrivit upp vad gästerna hette o sen bara ett samtalsämne efter. Typ "sara - hästar" "tomas - fågelskådning" Det tar inte jätte lång tid att komma på en sak om varje person som de skulle kunna tänka sig att prata om.. Kan ändå bli en kul grej..
    Sen är ju bingo som typ "brudgummen petar sig i näsan" "någon tar mat tre gånger" (om man har buffe) "bruden tar av sig skorna" osv.. Sen ska gästerna försöka få 3-4 i rad o ropa bingo om de lyckas... Åtminstone kul att läsa...
    Sen är typ pussel, sudoku ordvitsar mm alltid kul..
    kolla in puzzlemaker.school.discovery.com/WordSearchSetupForm.html

• HalmstadNilla

Louise3 och Lilla Li - jag har varit på bröllop där det funnits mycket i häftet o bröllop där häftet varit tunnt. Jag personligen gillar när det är mycket att tita och läsa. Inga romaner eller mycket text utan bara små korta saker som amn kan läsa, prata lite me grannen om, fnissa ltie för sig själv osv. Om bordsgranne skulle va tråkig eller om man som jag, äter upp före alla andra o inte tar mat mer än en gång vill man inte bara sitta o titta på de andra som har munnen full me mat o inte kan prata än... Då läser man lite. O sen när bordsgrannen går på toa läser man lite osv.
    Är häftet tunnt hinner du bläddra igenom det medan maten serveras och sen har du inte mycket mer att göra. Visst, har du underbara personer vid bordet som vet hur man håller samtalet igång går det bra ändå men lyckas man hamna bredvid blyga bertil eller halvdöve harry är det inte så kul! Häftet gör halva festen men som sagt, man ska inte ha sånt som man inte kan lägga ifrån sig för att fortsätta senare.

• HalmstadNilla

kan vi inte få till fler tips o ideer i tråden istället för bara massa mejlande... (jag har ju redan fått mejlet o vill ha nåt annat!)
    Puffar för det!

• HalmstadNilla

jag bidrar väl själv då..
    Satt o bläddrade i ett häfte jag hittade hemma hos min pappa. Där hade de (kanske är jätte vanligt o trist men jag har itne sett det innan) små annaonser.
    Typ. "Nu säljer jag mina 438 ursköljda dofilus förpackningar till högstbjudande. Svar till "han som inte kan slänga"."
    eller "stor brödkavel eller annat bra, hårt föremål t.ex. spade köpes omgående. Svar till "nybliven fru""
    De hade jätte många såna lite varstans i häftet och alla pikade lite till antingen brud eller brudgum. Ett lite kul sätt att avslöja små detaljer om paret.

• HalmstadNilla

Värdarna hade fixat det till min systers bröllop. Priset till den 12-årige kille som stolt ropade bingo va en bricka med skärgårdsmotiv från smögen! Jätte ful! Han blev nästan ledsen när han såg priset. Vi andra skrattade nåt hysteriskt!

• HalmstadNilla

tips till bingo:
    -någon tar mat tre gånger (vid buffe)
    -brudgummen kliar sig i näsan
    -bruden tar av sig skorna
    -någon börjar talet med "jag är ingen talare men.."
    -någon håller för långt tal
    -brudens mor blir tårögd
    -bruden skrattar så hon gråter
    -brudgummen skrattar tillgjort

hmm.. bara ett litet smakprov. Man kan ju ha "omöjliga" saker oxå som "någon använder en hårfön" eller kul som "någon flirtar me tärnan"

• HalmstadNilla

Rasberry
    Angående att skriva om gästerna tycker jag oxå det är svårt. Har varit med om att man varit på bröllop där det står om en själv "pratglad liten tös". Jaha. Och vad ska man då prata med grannarna om. Man vill helst sitta tyst för att bevisa att man inte alls är pratglad...
    Vi funderar på att bara skriva ett samtalsämne efter varje person. T.ex. Berta - hästar, Olle - biodling osv. Bara ett ord som man kan prata med den personen om. En sak om varje person kan man komma på.
    Annars tycker jag själv att det kan bli lite mycket med dessa personbeskrivningar men jag måste ju erkänna att jag läst dem på alla bröllop. Åtminstone läst om de personer man känner...

• HalmstadNilla

vi var på bröllop somras med ca 80 gäster och ett ganska tunnt häfte. Jag läste igenom det på en kvart o sen visste jag inte vad ska skulle prata med bordsgrannarna om.. Det är bra om häftet leder till samtal, det ska inte va långa romaner som man sitter tyst o läser...

• HalmstadNilla

jo.. dela gärna med dej om du har fler tips att komma med... Jätte trist att tråden blev så full av mejladresser...

• HalmstadNilla

ohmygodness... Läste igenom det du skrivit men missade det du skrev först att du klippt o klistrat.. Sitter helt plötsligt och tycker mig känna igen texten o inser snart att det är mina egna ord. Blev smått irreterad över detta innan jag insåg att det var mina ord och ett litet ihopklipp.. Haha! TUr man har så mycket bra att säga att folk kan citera! Haha!

• HalmstadNilla

Jag har inte börjat me mitt häfte riktigt än men jag tycker inte man behöver ha samma typsnitt överallt men jag tycker att man bara ska ha två kanske högst tre olika.. Men att ändra mellan centrerad text o inte tycker jag inte spelar någon roll...
    Min svärmor har typ en halv miljon häften liggandes. Har sparat alla kort o häften på massa bröllop. Jag satt o sorterade dem sist jag va där.. Kände mig lite som monica i vänner... Alla pars kort, program o häfte i samma plastficka o sen sorterat efter datum.. Haha!

• HalmstadNilla

om du har det "gamla" word o inte vista uppdateringen tar du "format" "spalter" o sen två då om det är det du ska ha... Är väl nåt liknande på det nya me men jag har inte använt det så mycket än..

• HalmstadNilla

nu har jag hittat dessa annonser som jag skrivit om tidigare här. Här är exakt vad som stod i deras häfte..

SÄLJES
    Två enkelsängar, billgit vid snabb affär, 035-xx xx xx

Tillfälle! Jag säljer min samling på 485 st tomma Dofilus karonger, väl rengjorda, vrakpris 200:-
    035-xx xx xx, (namnet på brudgummen)

Rutiga tofflor säljes, 20:- Svar till sign "Fråga efter (brudens namn) "

KÖPES
    STOR brödkavel köpes, kontant, svar till (brudensnamn) @hotmail.com

Hjälm, tålig modell önskas köpas till min lillebror, BRÅTTOM! 08-xx xx xx, (brudgummens systers namn)

Tyckte det var roligt och dessutom ett sätt att skrivav ut deras telefonnr och mailadresser mm...
    Kul kul..

• HalmstadNilla

ok, ny regel!
    När man skriver in sin mejl måste man även skriva ett tips på något man kan ha/göra i festhäftet...

gtoorell@hotmail.com

Förslag till konversation:
    -Svarade hon verkligen ja?
    -Vattnets betydelse för sjöfarten
    -hur många snickers rymmer din altan?
    -Vad gör hon åt hans kommande gubbmage?
    -Gift elelr ogift? Ett inlägg i miljödebatten
    -Synpunkter på senaste upplagan av telefonkatalogen
    -varifrån kommer storken?
    -Vraför stavvar man så knostigt i swänskan?

(nu kanske det inte blir en helt död tråd.. )

Svar på tråden Hur får vi det roligaste festhäftet??