• simply

Urinvägsinfektion - Hjälp!

För första gången i mitt liv, tror jag nu att jag har urinvägsinfektion...

Igår kände jag lite smärta och obehag i magen, precis ovanför blygbenet. Men eftersom jag hade tränat hårt, trodde jag att det berodde på träning...

Jag vaknade nu tidigt i morse, och kände att jag var jätte kissnödig, och gick på toa - men kissade knappt någonting. Gick sedan tillbaka i sängs för att fortsätta sova; men kände fortfarande behov av att kissa, så återigen gick jag på toa, men det kom knappt något...

Senare nu på morgonen, så gick jag på toaletten, och kissade - kändes obehagligt, och sedan när jag skulle spola, så såg kisset grumligt ut... dvs inte helt klart.

Nu sedan dess har jag obehaglig känsla där nere, och känner mig smått kissnödig hela tiden. Gick för en stund sedan och kissade, men återigen kom det väldigt lite, och det var inte klar kiss.

Ni som har haft urinvägsinfektion - är detta bara början till det? Kommer det bli värre? Får jag feber? Måste jag gå till doktorn? Kan jag träna?

Oj oj... har som sagt aldrig haft urinvägsinfektion förr, och är mycket sällan sjuk... känner mig som ett vilset barn!hihi...

• Svar på tråden Urinvägsinfektion - Hjälp!
  • ¤Flickan¤

Här är en som har haft urinvägsinfektion ett antal gånger.

Det låter som om det skulle kunna vara urinvägsinfektion. Själv brukar jag oftast kissa blod men det är väl olika vilka symtom man har.

Det du borde göra är att "samla upp" ditt morgon urin. Inte det allra första du kissar och inte det sista.. det som är i mitten om du förstår för det första kan innehålla andra bakterier som inte kommer från urinet. Ring sen vårdcentralen och be om en tid så kollar de urinet på nån sekund och så får du medicin om det skulle vara så att du har urinvägsinfektion.

Lycka till!

• simply

Kom på en annan fråga - mycket viktig faktiskt (enligt min man hehe, mig också!) :

- Kan jag ha sex?

• ¤Flickan¤

Det smittar ju inte.. :)

Men jag brukar ha så ont så jag brukar inte vilja ha sex.. Men om du vill ska det nog inte vara några problem. Det enda är väl att det kan komma in fler bakterier in i urinröret.

• simply

Det har blivit värre nu... kommer lite blod med i kisset, samt har lite feber... ska nog till doktorn.

• ¤Flickan¤

Det är nog en bra idé..
    Ju längre man väntar desto mer ont får man..

Hoppas att du blir frisk snart!

• alexaa

gåtill doktorn!! De e inte bra att gå och ha en urinvägsinfektion..och att de kommer blod e inget bra tecken!! Men doktorn fixar dig med lite antibiotika=) neams problem=)

• Thezz

Gå till läkaren och få medicin. Det hjälper. Rekommenderar att gå mycket på toa, det ska hjälp och har hjälpt för mig.

• Zionezze

Gå till doktorn med en gång! Säger jag som haft ett antal njurbäckeninflammationer. För det är det som kan hända om man inte behandlar en vanlig UVI i tid, infektionen går bakåt upp i njurarna och sätter sig där i stället och det blir tio gånger värre. Tyvärr känner jag inte av mina UVI, utan det blir så där istället. Tack och lov så var det länge sedan nu, peppar peppar...

Har du feber ska du definitivt till doktorn. Å inget sex och ingen träning förrän pencillinet har fått verka i några dagar! Frågade själv läkaren en gång hur jag skulle göra med träningen, ville ju inte missa veckans ridlektion, han bara skakade på huvudet och skratade - vila sa han!

• ¤Flickan¤

Har du fått träffa någon läkare ännu?

Hoppas att du mår bättre!

• simply

Jag har ännu inte gått till läkaren - och försöker dumt övertala mig själv om att jag inte behöver; att det kommer att gå över av sig själv...

Jag har druckit massor mer tranbärsjuice, ätit färska tranbär, tagit extra C-vitamin, tagit tranbärstabletter, druckit vatten med äppelcidervinäger etc etc. Och t o m slutat dricka kaffe!

Det har inte blivit bättre - men vill gärna ge det ett par dagar i vila... och om det inte blir bättre så går jag till doktorn.

Jag har nog någon slags doktor-skräck; vågar faktiskt inte gå dit! Samt jag vill verkligen inte ha antibiotika!

Ja, jag vet... jag är nog dum , och kommer få betala för det. Eller?

Grrrrrr...

• ¤Flickan¤

Det är verkligen dumt av dig att inte gå till läkaren. Om man går med urinvägsinfektion fö länge kan det istället sätta sig på njurarna vilket absolut inte är bra!

Det enda läkaren gör är att testa urinet och ger dig medicin.

Visst är det bra att dricka tranbärsjuice mm men när bakterierna väl satt sig så får du inte bort dem med tranbärsjuice. Jag tror att tranbärsjuice kanske hade hjälpt om du druckit det när du kände de första symtomen. Nu måste du få antibiotika.

Försök att se förbi din läkarskräck för ju längre du väntar desto värre blir det!

Lycka till!

• M.G

Jag har börjat dricka egenhändigt gjord lingondricka utan socker, som jag försöker dricka lite av varje dag. Jag får känningar ibland men det brukar inte hända så mycket mer.

Lingon ska tydligen vara ännu bättre än Tranbär eftersom lingon har en högre tanninhalt.

• Hobby

Kan bakterierna sitta kvar även om symptomen försvinner?

Hade en UVI för ca 2 veckor sedan. Drack mycket citronvatten och problemen försvann. Igår kom det tillbaka, jättemycket blod, aj, aj... Köpte tranbärsdricka och drack ännu mer citronvatten. Symptomen försvann igen efter några timmar. Det verkar som att det onda försvinner när jag fått ut allt blod...

Vet att jag borde skappa penicillin, men jag får alltid svamp efter kuren och det är ju inte heller så roligt.

• M.G

Jag fick rejäla känningar av UVI och jag gjorde allt, drack citronvatten, lingondricka, c-vitamin, antioxidanter, tabletter mot UVI från hälsokosten och drack mycket vatten.
    Vi skulle utomlands och innan vi åkte lämnade jag in ett prov som visade negativt. Jag var livrädd att jag skulle behöva penicillin speciellt då jag skulle resa utomlands, men jag fick tydligen bort det.

Dom säger att man inte kan behandla det utan penicillin om du har fått det, men jag undrar jag.

Tycker i alla fall att du ska lämna in ett urinprov, det är inget att leka med.
    Penicillin är inte alls kul men ibland kanske man måste.......:(

• piggilin

Har följt tråden ett tag och vill bara komma med ett råd från en som har haft UVI flera gånger varje år i hela livet. Kissar man blod och/eller har feber ska man absolut gå till en läkare och inte vänta, som sagts tidigare kan infektionen då sätta sig i njurarna vilket inte alls är bra. Hoppas verkligen att TS har tagit sig iväg till en läkare.

Hobby:
    Symptomen kan försvinna men bakterierna kan vara kvar. För att vara på den säkra sidan kan du ringa till vårdcentralen och be att få komma och lämna ett prov. Går supersnabbt.

• Hobby

Kan man bara förnya receptet utan att gå dit? Jag vet ju vad det är för fel och det känns som bortkastad tid då.

• Zionezze

Hobby
    När det var som värst för mig, typ UVI varannan månad, kunde jag bara sticka in på Vårdcentralen o lämna ett urinprov hos sköterskan som sedan bad läkaren skriva ut recept till mig. Funkade jätte-smidigt! Så hör med din VC om du kan göra så!

• simply

Hej alla!

Jag gick till doktorn - efter att jag hade tvp kvällar gråtit pga hemsk värk och pina i njurarna! Jag kunde inte ligga still, kunde inte sitta... kunde knappt gå.
    Så, till slut gick jag till doktorn och fick antibiotika kur. Har nu varit på kuren i ca 4 dagar - och det har blivit redan så mycket bättre!

Men, som sagt så gick infektionen till njurarna - och ont var det!
    Jag har inga mer symptom kvar, förutom lite värk i njurarna lite då och då - och på kvällarna då det brukar bli värre, så tar jag värktablet enligt rekommendation från doktorn.

Så, om ni någon gång har urinvägsinfektion, och blöder... ja, alldeles riktigt : gå till doktorn.

• ¤Flickan¤

Tur att du tog ditt förnuft till fånga tillslut. Hoppas att du blir bra snart.. Tycker att antibiotikan brukar hjälpa fort men jag har iofs aldrig varit med om att infektionen har gått till njurarna. Har inte kunnat vänta så länge, har haft för ont innan..

Men nu vet du i alla fall vad du ska göra om du får samma symtom igen!

Vill inte säga det, men vad va det jag sa!? ;)

Skämt o sido, krya på dig!

• simply

;) ja... vad var det du sade.

Tack för alla snälla ord dock... det är alltid värmande att få snälla ord till sig.

Jag mår mycket bättre nu... och äntligen kan jag ha sex igen! hehe

Svar på tråden Urinvägsinfektion - Hjälp!