• gill

Missat 1 p-piller på 3é raden, hur stor är risken att bli gravid? :(

Jag glömde att ta pillret, men hade sex både innan och efter utan att veta att jag missat det :(

Jag är på tredje raden och missade P-Piller under 24timmar exakt.

Nu är jag skit orolig... HUR STOR ÄR RISKEN ATT BLI GRAVID????

Jag kör på nu utan uppehåll en karta till som Fass föreskriver.

• Svar på tråden Missat 1 p-piller på 3é raden, hur stor är risken att bli gravid? :(
  • Fea

Noll om du inte har haft sex. Använd kondom några dagar om det känns oroligt.

P-piller är ju aldrig helt säkra, men när man bara missar ett piller är risken nog rätt liten. Men oavsett hur liten risk det är så kan det ju hända, så det känns lite onödigt att spekulera i om det är en eller två procent.

• gill

Pärlhönan

Precis, aldså är risken minimal. *intalar mig själv*

Fea

Du förstår nog inte hur nojjig ja är ;)

En eller två procent kan avgöra min sömn för resten av månaden

• Polarn&Pyret

Om man missar ett piller i mitten av kartan eller fortsätter på en karta till om det är i slutet av kartan man missat en dag är det väldigt liten risk. Om man däremot råkar glömma att börja på en ny karta i tid (dvs har mer än 7 dagars uppehåll) är risken däremot relativt hög.

• Pepparmyntan

Tänk även på att kompletera med kondom under en vecka efter missat piller eftersom skyddseffekten kan ha gått ned.

• Fea

Om du är så stressad över det tycker jag verkligen att du ska gå och prata med en barnmorska/gynekolog. Eller i alla fall ringa sjukvårdsupplysningen.

• gill

Fea

Jag har pratat med min gynekolog men hon sa "Nääääää du, det ska nog inte behöva vara någon fara"... "Nog" är inte tillräckligt för mig... men men, det är bara att räkna ner dagarna 23 piller kvar tills "mens"...

• jocelyn

Jag tror oddsen är rätt bra ändå eftersom du följt alla råd. När du väntar din nästa mens kan du ju ta ett grav-test på en gång.

Jag har råkat missa ett piller och även varit med om det omvända; tagit ett för mycket, men det har aldrig lett till några problem. Dock har jag nojat otroligt över det och rusat ut och skaffat graviditetstest för att försäkra mig om att inget hänt.

Jag har inte nån bra statistik för det där, allt handlar ju om ifall man har ägglossning eller ej. Risken att den skulle komma igång av ett missat piller måste vara ganska liten dock... Det är om man glömmer flera piller eller ofta tar dem oregelbundet som riskerna ökar mycket.

Kör på "mobilmetoden" om du vill undvika såna här nojor framöver; lägg in en stående påminnelse i mobilen och så tar du ditt piller vid samma tidpunkt varje dag. Går inte att missa om du väljer en riktigt jobbig alarmsignal. :)

• brudkalasen

jag missade ett piler i samma vecka som dej (fast mini-piller) sen fick jag en penicilincur på 10 dagar som gjorde så att mina piller inte fungerade. (visste dock inte om det förrens efteråt). kan tillägga att det var en hel del oskyddat sex den veckan;)..men inte är jag gravid ändå. är ju iofs individuellt men risken att du är det borde väl inte vara stor..

• gill

jocelyn

Jo jag tycker det, sista veckan och bara ett piller!

Jag har redan mobilmetoden med hemskt ljud.. Men mu ska jag lägga om tiden så jagh inte kan missa mobilljudet!

Nu är det bara 20 dagar kvar :)

• gill

brudkalasen

Tack. Dina ord känns riktigt bra o höra :)

• interrupt

Jag äter jasmine 28 och har gjort ca 7 månader. brukar inte ta dom samma tid varje dag och glömmer ibland helt. Om man bara slutar att äta p-pillren när man är på vecka 1 i kartan, och inte äter nåt piller resten av den månaden, finns risken då att ägglossning kommer och att graviditet blir, alltså med förutsättning att jag har sex under kommande veckor. ????

• jocelyn

Ja definitivt. Slutar du ta pillren kan din ägglossning komma igång med graviditet som följd. Ville du bli gravid eller?

• gill

interrupt

Här kan du läsa mer www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Så här står det om vecka 1:
    "1 tablett glömd under vecka 1

Ta den glömda tabletten så snart du kommer ihåg det ? även om det innebär att du måste ta två tabletter samtidigt. Ta följande tabletter på vanlig tid, men glöm inte att använda extra skydd under de efterföljande sju dagarna, t.ex. kondom. Om du haft samlag under veckan före den glömda tabletten eller om du glömt att påbörja en ny tablettkarta efter den tablettfria perioden måste du vara medveten om att det finns en risk att du blir gravid. Kontakta därför din läkare/barnmorska för råd."

Sen är man aldrig 100%igt säker, det står så här:

"? Om du har glömt att ta någon tablett i en tablettkarta och du inte får en blödning under den första tablettfria perioden kan du ha blivit gravid. Du måste rådfråga din läkare/barnmorska innan du påbörjar nästa tablettkarta."

• gill

interrupt

Själv missade jag en tablett i vecka 3 och är vettskrämd att jag har blivit gravid! Nu är det bara 18 dagar kar tills jag skall ha "mensen" *phuh* Jobbigt med ovisshet!

Svar på tråden Missat 1 p-piller på 3é raden, hur stor är risken att bli gravid? :(