• pasia

Bjuda studentvänner 700 km bort?

Ok så här är det... Jag bor i Malmö, och tar studenten i juni. Jag gifter mig 070707. Jag har inte så många "jätte nära" vänner... Men under dessa tre år i min gymnasietid har jag hängt med 2 tjejer, vi har umgåtts då och då efter skolan, och ena tjejen tränar jag regelbundet med...

Jag har självklart sagt att det skulle vara kul om dem kom, och att jag troligtvis skulle kunna betala resan dit för dem.

Men budgeten håller inte detta längre... Och jag vet inte om jag ska bjuda dem? Tänk om dem TROR att de kan komma (även jag säger att jag inte kan betala resorna) och de accepterar inbjudan, men sen en vecka innan säger de "nej vi har för lite pengar, jag är sjuk" eller något annat... Jag är dessutom rädd för att bli avvisad, tänk om ingen vill komma...

Dessutom har jag en barndomsvän som jag verkligen älskar, men har inte haft så mycket kontakt med henne på sistone... Pratar då och då... Är det skäligt att bjuda henne, från Malmö till Stockholm, utan att betala transport/hotell?

Anledningen till att jag känner att jag "måste" bjuda någon är för att, annars kommer festen endast präglas av hans enorma släkt och vänner, medan det kommer att komma typ 10 från min sida. Jag är också rädd att "Hans sida" kommer att tycka att jag är osocial som inte har några vänner och att medelåldern på festen kommer vara runt 40, när jag själv endast är 19.

Usch detta blev rörigt... Vad hade ni gjort? Kan man "begära" att ens halvbra vänner ska komma så långt, som dessutom är studenter, utan att betala transport?

• Svar på tråden Bjuda studentvänner 700 km bort?
  • TigerLinn

tror jag kan förstår dig.. våran sits kommer vara lite tvärtom...jag har många vänner och de flesta vi umgås med är från början mina nära vänner... jag har verkligen försökt stå på min m2b att han ska tänka efter ordentligt om det inte finns någon gammal vän han vill bjuda.. jag vill inte att de ska se ut som att han inte har några vänner..

jag tycker inte du ska vara rädd att bli avvisad. beräatta för dina vänner som du "lovat" att ekonomin inte håller å att du gärna (om du vill de) vill att de ska komma ovh meddela dem i tid så de kan spara...

själv har jag svårt att förstå varför man ska betala någons resa.. men alla är vi olika...

bjud du dina vänner och om de inte kommer eller inte kan acceptera att du inte har råd att betala resan så är de inte riktiga vänner enligt mig... bjud även hon i sthlm du ska inte behöva betala resan...

sedan ska du strunta i vd hans släkt tror om dig det är inte de viktiga utan de viktiga är att du vet hur saker och ting ligger till och att din m2b vet det..

förresten kul med en ung brud.. ja e sj 21 år... prara på msn kanske?

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

Min m2bs familj och vänner är i England, mina kompisar i Tyskland. Självklart kan vi varken betala resa eller boende för alla. Bland dessa finns det allt från "fattig student" till folk med väldigt hög inkomst.

Alla har fått en inbjudan, det tycker jag är självklart. Vi vill ju visa alla att de är välkomna!
    Vi har hjälpt till med att leta upp billiga hotell eller vandrarhem, har försökt koppla ihop folk som har samma resväg, så att de kanske kan dela på en hyrbil, har tipsat om RyanAir och andra billiga flygbolag,...
    Sedan förstår vi absolut om någon inte har råd med flyg/bil/båt och hotell, det är ju bara så.

Jag tycker att du ska skicka en inbjudan till alla du vill ha med, för att visa att du skulle bli glad om de kom. Om de sedan inte kan komma kan du ju inte ändra det.

Och vem vet, de med låg inkomst som vet om det har kanske redan börjat spara lite. Så är det t.ex. i vårt fall. En kompis i England som vi aldrig trodde skulle ha råd blev så glad över inbjudan att han började spara och t.o.m. jobba extra för att kunna vara med - och det har funkat, han kommer!

• anne på grönkulla

Klart ni ska bjuda dem! Men samtidigt får ni ju ha förståelse för om de tackar nej. Det som kan kännas problematiskt är väl om ni tidigare lovat dem att betala deras resa, men måste backa på det beslutet, det måste ni kanske förklara varför för dem...

•  Miss Cee

Det sista man ska göra är att sortera bort folk för att man tror att de ändå inte vill/kan komma. Låt dem besluta det!

Du ska absolut bjuda dem alla tre, och du behöver INTE tänka på resan, det är inte din sak. Men det kan vara bra att påtala det för dina studentvänner så de får ett tydligt besked. Men du behöver absolut inte känna dig dum!

Jag har flera studentvänner här osm kommer få åka 40mil till vårt bröllop, och släkt som åker 45 mil från andra hållet. Vi ger ingen några pengar för resa. Därwemot försöker jag övertala dem att det räcker med en ballongvisp som present ;)

Bjud dem DU vill ha där. De kommer att bli överlyckliga för att bli bjudna!!

• Lainan

Håller med övriga talare; bjud dem på bröllopet men inte på resa och boende!

När min kompis barn skulle döpas, 50 mil från där jag bor, var det en självklarhet att jag ville närvara. Inte bryr jag mig om att det skulle bli hyfsat kostsamt, det är ju inte varje dag det är dop, eller bröllop för den delen!

Svar på tråden Bjuda studentvänner 700 km bort?