Bjuda studentvänner 700 km bort?
Ok så här är det... Jag bor i Malmö, och tar studenten i juni. Jag gifter mig 070707. Jag har inte så många "jätte nära" vänner... Men under dessa tre år i min gymnasietid har jag hängt med 2 tjejer, vi har umgåtts då och då efter skolan, och ena tjejen tränar jag regelbundet med...
Jag har självklart sagt att det skulle vara kul om dem kom, och att jag troligtvis skulle kunna betala resan dit för dem.
Men budgeten håller inte detta längre... Och jag vet inte om jag ska bjuda dem? Tänk om dem TROR att de kan komma (även jag säger att jag inte kan betala resorna) och de accepterar inbjudan, men sen en vecka innan säger de "nej vi har för lite pengar, jag är sjuk" eller något annat... Jag är dessutom rädd för att bli avvisad, tänk om ingen vill komma...
Dessutom har jag en barndomsvän som jag verkligen älskar, men har inte haft så mycket kontakt med henne på sistone... Pratar då och då... Är det skäligt att bjuda henne, från Malmö till Stockholm, utan att betala transport/hotell?
Anledningen till att jag känner att jag "måste" bjuda någon är för att, annars kommer festen endast präglas av hans enorma släkt och vänner, medan det kommer att komma typ 10 från min sida. Jag är också rädd att "Hans sida" kommer att tycka att jag är osocial som inte har några vänner och att medelåldern på festen kommer vara runt 40, när jag själv endast är 19.
Usch detta blev rörigt... Vad hade ni gjort? Kan man "begära" att ens halvbra vänner ska komma så långt, som dessutom är studenter, utan att betala transport?