• mrs.smith

yasmine råd önskas

Jag vet ,det finns massor trådar om Yasmine men jag orkar inte sitta o leta o läsa igenom tusen stycken..

Har idag varit hos gyn pga att jag blöder helt sjukt mycket när jag har mens. Efter mycket om och men föreslog hon p-pillret Yasmine. Nu vill jag höra för o nackdelar från er som har erfarenhet av dessa!!

Är egentligen lite emot hormonpreparat men,jag behöver ju ett preventivmedel då jag inte vill ha fler barn. Kopparspiral går bort direkt eftersom man ofta blöder mer av den. Kondom går oxå bort.

Är rädd för biverkningar som viktuppgång och akne o då skulle yasmine vara ett bra alternativ även om det inte var det bästa mot just blödningarna, enligt läkaren.
    Gifter mig dessutom om ca 4 månader så jag är livrädd att åka på värsta akne attacken om jag börjar med pillren- men samtidigt orkar jag inte med dessa störtflodsblödningar..

• Svar på tråden yasmine råd önskas
  • Ungtpar

jag har förr ätit yasmin men nu har jag bytt till Yasminelle och det kan jag garanterna...

biverkningarna är mer på yasmin och Yasminelle är mycket bättre rent medecinskt.

• gill

Ungtpar

OHH, så du upplevde Yasminelle som bättre än Yasmine? :)

• Bruttan85

Zionezze
    Hmm, har du läst biverkningslistan på dessa medel som du pratar om?

Vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 100): Illamående, kräkningar, diarré, buksmärtor, huvudvärk, yrsel.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 person av 100): Allergiska hudreaktioner (t ex nässelutslag).

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 person av 1000): Förändringar i färgseendet eller andra synrubbningar.

Enstaka fall av blodpropp har också rapporterats.

Inte så stor skillnad mellan det och p-piller med andra ord. Sen så ska man käka även värktabletter på det. Fast har man kraftiga mensvärk brukar man inte ta alvedon eller ipren. Om p-pillerna skulle funka så varför inte?

• Bruttan85

Mrs Smith
    jag åt yasmin förut, men slutade för att gyn föreslog det. Efter en månad gick jag upp i vikt, fick dålig hy och har levt med en av de svåraste depressionerna i mitt liv. Jag har börjat igen, men nu gick jag upp ännu mer, men håller på å mår bättre psykiskt...

lycka till

• Bruttan85

gill
    fast det är väl en ganska vanlig biverkning?

• Zionezze

Bruttan85
    Nej jag har faktiskt inte läst bipacksedlarna, inte på länge i alla fall. Däremot har jag ätit dem regelbundet i 9 år och inte upplevt direkt några biverkningar!

Jag menar bara om man inte vill sätta i sig hormoner o p-piller inte funakar, så finns det faktiskt andra alternativ som gyn tyvärr ofta mörkar! Så man måste inte äta p-piller!

• jocelyn

Skälet till att biverkningslistan är så lång och omfattande är för att p-piller funnits länge och är ett av våra mest kända läkemedel. Nyare medel får ofta mängder med tillägg i listorna/bipacksedlarna efter några år, när rapporter kommit in från läkare och patienter. Det är viktigt att man talar om ifall man upplever en biverkning så att man dels kan få hjälp att hitta ett bättre preparat och även hjälpa läkemedelsforskningen på traven.

PS. Det som radas upp i biverkningslistor är biverkningar man KAN drabbas av. Det är inget "löfte" om att just du skulle drabbas av dem!

• gill

Bruttan85

BM & Gyn tyckte inte mitt illamående var normalt. Jag kunde knappt andas när jag mådde som mes illa och absolut inte äta.. och det var så i en månad, men nu har det försvunnit, därför blir jag kluven...

Ska jag verkligen byta till Yasminelle??

Är dom verkligen lika säkra??

• Bruttan85

gill
    men om det nu har försvunnit så kanske är din kropp van vid det?

• ElinDB

Härligt med en tråd om Yasmin. Har det själv nu och har nog haft yasmin i sanrt ett år efter att ha bytt från trinovum (tror det hette så) som gjorde att jag gick upp 15 kg. Bytte som sagt till Yasmin då för att det skulle vara vätskedrivande och hjälpa mig gå ner i vikt. Visst det hjälpte ett tag då jag hårdtränade varje dag och åt inget godis eller sött överhuvudtaget. Men så fort jag började äta godis igen ,och inte i stora lass som man kan tro, så började jag gå upp i vikt igen.

Jag vet att mina P-piller har gjort mig otroligt känslig för att äta har inte haft problemet av att gå upp hur lätt som helst innan men så fort jag började med denna sk*t så kastar sig kilona på en.

Så för att inte gå ifrån ämnet yasmin-användande så ska jag säga att det är ju inte säkert att man drabbas av biverkningar bara för att en del har gjort det.
    Jag ogillar P-pillrena starkt men vet inte vad jag ska använda istället, för kondom må vara säkert men ack så tråkigt.

• jocelyn

Ja säkerheten hos yasminelle och yasmin är densamma, men mängden syntetiskt östrogen är lägre i den förstnämnda. Hos vissa kvinnor passar det bättre med en lägre dos och hos vissa med en högre. du kan jämföra med Organons piller Desolett -30mikrogr östrogen- och Mercilon -20mg östrogen. Det är samma sak där; bägge pillren är lika säkra men pga den typ av gestagen som dessa piller innehåller orsakar de fler fall av blodpropp/stroke etc. Gestagenet i yasmin och yasminelle är ett annat och anses vara mer likt kroppens egna gestagen.

Svar på tråden yasmine råd önskas