• Johanna_prinsessan

Har börjat storäta!??!?

Jag har för bara någon vecka sedan börjat äta som en gris på kvällar... och morgnarna, och dagarna...!!
    Visserligen så äter jag kanske inte som en gris.. hehe, bokstavligen. Men jag känner mig hungrig som jag aldrig förr gjort, och suger på alla slags maträtter - och det konstigaste: på morgonen, kan jag vakna vid kl 6.00 och känna mig hungrig, och så "dagdrömmer" jag om världens godaste omeletter och andra goda frukostar... sen går jag upp efter ett par timmar och gör en stor frukost till mig och min man... och så fortsätter dagen med dagdrömmerier om mat och stora matlagningar!

En nära släkting till mig dog precis innan jag fick dessa till mig konstiga begär och matlagning - kanske har det med det att göra? Är det mitt sätt att sörja?

Jag blir inte sugen på så kallat "skräpmat", utan riktigt vanliga häfftiga maträtter, som jag provar på att göra och älskar sedan att äta... Jag har inte gått upp i vikt (och har inte problem med vikten)... men jag är plötsligt så otroligt sugen på alla slags goda maträtter och har plötsligt ett otroligt stort intresse av matlagning.
    Vad har hänt??!

Är det någon som känner igen sig alls?!

Jag var tvungen att skriva av mig; eftersom just nu är jag så sugen på ännu mer gott mat, trots att klockan är natt!

• Svar på tråden Har börjat storäta!??!?
  • Johanna_prinsessan

storäta = så klart, stor-äta!

• FruÖlandstok

sådan dära blir jag i pressade situationer.. typ när det är tenta på g å mkt jobb å allt annat sånt.. mao har jag en sådan period nu..

brukar då få höra kommentaren, är du gravid ;) men det har jag inte varit ännu iaf..

• silverdrake

sådär känner jag mig också ibland, det första jag tänker på på morgonen är vad jag ska laga till middag. det brukar oftast kännas så om jag är stressad eller deppig.. så det kan nog säkert vara en reaktion på sorg.
    jag brukar inte försöka motstå det utan äter mer då tills jag är "tillfredställd" , provar nya rätter ect. men försöker hålla det någorlunda nyttigt iallafall, men det brukar gå över efter någon vecka eller två...

• Johanna_prinsessan

Åh, gravid skulle ju vara kul - men inte rätt tid för det... Ska ha mens om en vecka eller så; så vi får väl se.
    Men skulle mitt förhållande till mat förändras pga graviditet så tidigt?? För att, jag skulle högst kunna vara i första månaden i sådana fall...

Å andra sidan, så tror jag så som några andra också, att det beror på att det att min nära släkting har dött. Känner mig nämligen hjälplös pga det; kan inte befinna min nära min nära och kära nu, pga jag har precis flyttat till ett nytt land - kan inte heller åka till begravningen :(

Fast visst är det kul att laga mat! Men ibland får det ju vara nog; började baka fyllda champinjoner nu kl 23 ikväll... hehe. Mannen klagar inte - men det är ju inte heller normalt för mig!
    ;)

• c_t

Jga hade gått till läkaren och gjort en undersökning

• Thezz

Åhh, vad jag känner igen mig. Har kommit in i en sådan period oxå. Är sugen på mat jämt. Dock har jag heller inte problem med viketen men det är otroligt jobbigt. Fattar inte varför?!!

Det är väl bara att sätta gränser för sig själv. Hårt men rättvist.
    :)

• -bettan-

Jag associerade också direkt dina "symptom" med eventuell graviditet.

Funderade också på om du börjat motionera eller träna mer än vanligt på sistone? Iafl så reagerar min kropp med Väldigt tydliga och ofta återkommande hungerkänslor när jag kommer igång med träningen.

Men givetvis kan det hänga ihop med dina känslor gällande din bortgångna släkting. Ibland tar sig emotioner fysiska uttryck när vårt psyke inte klarar av att hantera situationen på nåt annat sätt. Så ditt matintresse kanske på nåt underligt omvänt sätt ändå är ditt sätt att bearbeta sorgen?

Kram på dig!

• SuperLisa

Hej!

Jag skulle först av allt vilja beklaga sorgen, det är alltid svårt när man har förlorat en när och kär person.

Det jag skulle tänka mig är att du kan ha hamnat i en ond cirkel. För mycket småätande eller liknande kan höja blodsockret rejält för att sedan sjunka till en ännu lägre nivå än vad det var innan vilket gör att man blir åter igen sugen på mat.

Mitt tips är att hitta den bakomliggande orsaken till ditt "storätande" samt att kunna skilja på sug och hunger då det är väldigt stor skillnad mellan dessa.

Lycka till! :)

Lisa

Svar på tråden Har börjat storäta!??!?