• WomanOnTop

Studerande och gravid?

hej tjejer, har en stor o viktig fråga; hur kan man kombinera ihop heltidsstudier på universitet med att va gravid? Saken e den att jag o min m2b vill skaffa barn, men jag har 2 år kvar på min utbildning och vi vill inte vänta så länge. Men vi vill inte heller göra något dumt, så vi inte klarar oss ekonomiskt. Känner nån igen sig? har kollat på försäkr.kassans hemsida, men blir inte så mycket klokare. Nån som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Studerande och gravid?
  • MhjärtaJ

Har samma funderingar som du och var därför inne på Försäkringskassan för ett par månader sedan. Själv har jag jobbat ett par år innan jag började på högskolan så därför beräknar man min föräldrarpenning baserat på min dåvarande lön.
    Har du inte jobbat innan studierna tror jag risken finns att du endast är berättigad basbeloppet...
    Råder dig att gå in på Försäkringskassan och fråga.
    Lycka till!!

• Karis Annelie

Det är klart man kan klara det, det finns många ensamstående som studerar osv. Men att själv välja att sätta sig i den situationen verkar inte så klokt. Du kommer inte ha råd med något till dig själv överhuvudtaget. Du kommer inte få lugn och ro att plugga hemma efter mammaledigheten heller. Det är ett jäkla kämpa att plugga med barn helt enkelt.

• WomanOnTop

jo, jag vet. Men att vänta 2 år till verkar för länge just nu. Tänkte bli m barn i semptember o kommer då få barnet i juni 2008. Då kommer jag precis att påbörja mitt sista år. Hur blir det tror ni? Jag har jobbat tidigare, men mesta säsongsarbete, dvs från februari till slutet av augusti.

• MhjärtaJ

Själv har jag 3 år kvar på min utbildning men som jag känner vill/kan jag inte vänta så mycket längre om jag vill ha fler barn. Är snart 31år.. Allt går om man vill!! Men det är klart, väljer du att skaffa barn nu så måste du ju göra uppehåll från skolan för det är, som Karis Annelie skriver, så gott som omöjligt att plugga med en bebis hemma.

Jag har en klasskamrat med en liten bebis hemma dock och hon verkar fixxa det bra Som sagt, allt går om man vill och ni är ju två!!

• jessisca

om man väljer att studieuppehåll för sin egen skull så har man aldrig nån garanti att komma tbx t utbildningen. om man däremot får barn eller blir inkallad etc, så behåller du din utbildningsplats ett år eller va d e. så om du kan tänka dig att skjuta på examen nåt år så e inte d nåt problem. räkna däremot me att d blir jobbigt att plugga heltid me en ettåring hemma! d kan va jobbigt att kombinera tentaplugg och sömnlösa nätter, iaf när d e ofrivillig sömnlöshet...

va gäller den ekonomiska biten så e d väl kanske inte helt enkelt att överleva på 7000/månad me en bebis i huset... va gör m2b? har ni nån möjlighet att spara under tiden tills barnet e fött/du återgår?

jag pratade me en kompis idag, som precis har fått barn, o hon sa att basbeloppet för föräldrapenning ligger på 180:-/dag just nu. dvs, om du inte har jobbat innan du började plugga så får du ut 180:-/dag fr försäkringskassan under tiden du e mammaledig. men som MhjärtaJ sa, så kan d bli mer om du har jobbat innan. däremot räknas inte csn som bidragsgrundande.

hoppas du får hjälp här, annars kan man alltid ringa f-kassan o fråga va som gäller me ersättning, iaf.

jag blir färdig me min utbildning t sommarn, men m2b ska börja plugga i höst. vi funderar dock på att skaffa barn innan han e klar, så jag kan ju inte tro att d e stört omöjligt... :) Lycka till!

• MhjärtaJ

Ni får ligga i om ni ska lyckas pricka in just september Är nog så gott som OMÖLJLIGT att lyckas pricka in exekt på månaden. tyvärr.
    Än en gång, gå in på Försäkringskassan!! De var jättetrevliga o tillmötesgående när jag var där. Förklarade så bra o räknade..
    Hoppas det ordnar sig o Lycka till i september

• Bruden blå

Jag valde att få barn mitt i utbildningen, och två gånger om därtill *S*
    FÖr oss har det inte vållat några problem.
    Jag saknade gymnasiepoäng då jag hamnade mellan två betygssytem. innan jag hann plocka ut mitt slutbetyg så hde gymnasiepoängen räknats om och all estetisk ämnen plockats bort och jag fick helt plötsligt en smärre chock då jag saknade typ 700 poäng istället för dom ca 100 jag trodde jag behövde. men men, jag jobabde först så jag fick min sgi nivå registrerad hos försäkringskassen (sgi ligger vilande hos försäkringskassan under heltidsstudier med bidrag för heltid från csn).
    sen började jag plugga. läste några poäng och blev sedan gravid med vårt först barn som föddesn -03.
    när dottern var 6 månader ( våren -04) så började jag läsa distans, då läste jag ganska mycket. 590 poäng + 4 veckors heltidspraktik + högskoleprovet under totalt 17 veckor. sen var det sommarlov, då hade jag åter föräldraledigt. sen till hösten började jag läsa på högskola, en 3årig utbildning på heltid, samtidigt som dottern då 14 månader började på dagis deltid.
    Men suget efter syskon var starkt, och även om det inte var planerat så var jag hipp som happ en dag gravid igen.
    hösten -05 föddes vårt andra barn jag hade läst drygt 1 år av utbildningen på högskolan.
    Jag tog ett års studieupehåll och var föräldraledig med full föräldrapeng.
    I höstas, aug-06 återupptog jag mina studier på högskolan.
    Jag tycker det gått underbart bra och ångrar inte en sekund att vi fått två brn under min utbildning. Det har varit en lyx att ha barn under utbildningen för oss. Jag har kunnat var mer flexibel i mina tider och våra barn är oftst dom som är minst på "dagis".

• Saltakatten

Det beror ju också på vad det är för utbildning. Jag känner flera som skaffat barn under utbildningen som jag går och de säger att det är det bäste de gjort

Vi har sällan mer än 4 timmar schemalagd tid per dag, oftast mindre så man har mycket tid hemma med barnen men det är klart att det kan vara svårt för dem att koncentrera sig.

Men det är inte lätt ekonomisk, det kostar att ha barn.

• Marskatt

Det GÅR att studera o sitta hemma o plugga även om man har små barn, men man måste vara väldigt disciplinerad själv. Jag jobbar just nu heltid o pluggar halvtid o har två barn (födda i juni -03 o juli -05). Däremot hade jag stora problem med att plugga när jag var gravid eftersom jag var både trött o sjuk (magsår bl a). Ekonomiskt kan det ju bli kärvt om man inte jobbat innan. Nu har jag haft förmånen att plugga o ha lön samtidigt (eftersom jag jobbat medan) o har inte behövt ta studielån, dessutom tjänar min man rätt hyfsat så det har funkat riktigt bra.

• Bruden blå

Ja just det, detta med barn och ekonomi, helt ärligt tycker jag många förfasar sig helt i onödan. det som kostar med små barn är blöjor. och det täcker barnbidraget mer än väl.
    att det kostar att ha barn är ingen hemlighet, men första åren går man i princip plus tycker jag. visst ivll man köpa märkeskläder, mode vagnen och alla tusentls onödiga tillbehör så kostar det multum. men om man som jag älskar att fynda på bytardagar inte är rädd för en begagnad barnsäng och tänker igenom sina köp så är inte kostnaden för barn något som skall avskräcka från att skaffa barn.
    Det vi har köpt nytt är främst bältesstolarna. säkerhet skulle jag aldrig tumma på. inte heller barnens skor, dom måste sitta perfekt. men vanliga tröjor och byxor, barnsäng och galonisar får barnen gärna ärva från kusiner eller köpas begagnat. för innan man ens hinenr pröva kläderna så har dom hunnit växa ur dom ändå. en dle kläder köper man snyggt och fint nytt. men vnliga basplagg är suveränt att köpa på bytesdagar eller blocket eller ärva.
    så ingen skall bli runierad dom första åren av att ha barn. det som sedan kostar är när dom blir äldre och inte växer lika fort, då kostar dom mer, för att inte tala om ridlektioner, simlektioner. men fasten min sambo jobbar deltid och jag är heltidsstudent så lever vi gott hävdar jag med två barn. vi har allt som andra har, hyffsat ny bil, tv, datorer, diskmaskin, tvättmaskin, alla försäkringar och bor därtill i storstaden som kostar multum.
    så nä, ett barn kostar, men det ruinerar då verkligen inte.

Svar på tråden Studerande och gravid?