Ja just det, detta med barn och ekonomi, helt ärligt tycker jag många förfasar sig helt i onödan. det som kostar med små barn är blöjor. och det täcker barnbidraget mer än väl.
att det kostar att ha barn är ingen hemlighet, men första åren går man i princip plus tycker jag. visst ivll man köpa märkeskläder, mode vagnen och alla tusentls onödiga tillbehör så kostar det multum. men om man som jag älskar att fynda på bytardagar inte är rädd för en begagnad barnsäng och tänker igenom sina köp så är inte kostnaden för barn något som skall avskräcka från att skaffa barn.
Det vi har köpt nytt är främst bältesstolarna. säkerhet skulle jag aldrig tumma på. inte heller barnens skor, dom måste sitta perfekt. men vanliga tröjor och byxor, barnsäng och galonisar får barnen gärna ärva från kusiner eller köpas begagnat. för innan man ens hinenr pröva kläderna så har dom hunnit växa ur dom ändå. en dle kläder köper man snyggt och fint nytt. men vnliga basplagg är suveränt att köpa på bytesdagar eller blocket eller ärva.
så ingen skall bli runierad dom första åren av att ha barn. det som sedan kostar är när dom blir äldre och inte växer lika fort, då kostar dom mer, för att inte tala om ridlektioner, simlektioner. men fasten min sambo jobbar deltid och jag är heltidsstudent så lever vi gott hävdar jag med två barn. vi har allt som andra har, hyffsat ny bil, tv, datorer, diskmaskin, tvättmaskin, alla försäkringar och bor därtill i storstaden som kostar multum.
så nä, ett barn kostar, men det ruinerar då verkligen inte.