Som någon tidigare skrev är information viktig. Vi presenterade oss redan i kyrkan innan vigseln (om det är fint väder kan det passa att göra det på kyrktrappan innan alla får gå in). Vi passade på att meddela hur man tog sig till festen, fotografering i kyrkan, att man skulle meddela oss om ev nytillkomna tal/spex till festen mm
Då vet alla vilka vem dom ska kontakta med ev frågor mm
tips i övrigt varierar lite beroende på om man är på restaurang där servering och allt sköter sig självt eller om toastmastrarna måste hålla ordning på allt sånt också. Viktigt med kommunikation med köket oavsett så man fördelar tal och sånger lagomöver rätterna och att det inte springs en massa in och ut i lokalen när serveringspersonalen försöker duka in/ut.
Bra med någonslags
"uppmärksamhetspåkallare" till toastmastern; ringklocka, rytminstrument, flöjt.... Det är inte alltid lätt att överrösta en massa glada bröllopsgäster.
Det är roligt att vara toastmaster men jobbigt ffa om man även ska ha hand om servering, dryck mm Man får inte så mycket tid att njuta av festen så det kan vara bra att sätta toastmastrarna så att deras bordsgrannar har någon att prata med även om toastmastern är upptagen men något annat.