Inlägg från: junibrud2006 |Visa alla inlägg
  • junibrud2006

Sicilien - tips?

Taormina är helt underbart! Vi var till Giardini Naxos för snart tre år sedan och promenerade till Taormina några gånger. När vi skulle åka på bröllopsresa ville vi tillbaka, och bokade till Taormina. Vi bodde på www.villabelvedere.it Fantastiskt mysigt och fint hotell med bra läge, fin utsikt och fräscha rum.

• junibrud2006

Jag håller med. Charmen med Taormina är atmosfären, den underbara maten, miljön och stämningen. Vi njöt vid poolen (det var maneter i havet, sådana där som bränns ordentligt...), drack gott vin på någon vinbar och njöt av god mat till bra priser. Inte helt fel!

• junibrud2006

Jag stötte inte på en enda meny på svenska i Taormina, varken under de två veckorna förra året eller de två veckorna två år tidigare. Till exempel var vi på en vinbar där de inte kunde engelska utan jag pratade italienska med dem. Men visst är det turister, främst på huvudgatan, och visst ska ni inte missa landsbygden. Menyer på svenska vet jag fanns i Giardini, men alltså såg jag inget av den varan i Taormina.

• junibrud2006

Och lyxigt utifrån sicilianska mått absolut. Men inget fel med lite lyx ibland!

• junibrud2006

Som du kanske såg hade vi solstolar runt om poolen så det var inga problem. Dessutom var terassen relativt öppen ut mot havet. Det gick att sola utan problem från frukost till middag, dock blev det lite skuggigt i poolen framåt sen eftermiddag.

• junibrud2006

Det går jättefina promenadvägar ner till stränderna. Vi gick både ner och upp utan problem. Det finns även gångvägar ner till Giardini och vi har gått den åt båda hållen. Linbanan har jag åkt en gång, trots höjdskräck, och det gick...

• junibrud2006

Det lät mycket. Jag vet dock att Taormina är ganska dyrt. Som jämförelse betalade vi 11 000-12 000 per person två veckor på fyrstjärnigt i Taormina. Men lite skillnad mot 19 000...

• junibrud2006

Vi har åkt med Fritidsresor två gånger till Sicilien och har varit nöjda båda gångerna!

• junibrud2006

Det tar cirka 40 minuter mellan Catania och Giardini eller Taormina. Missa inte att göra en båtutflykt till Lipariska öarna (Stromboli etc). Rekommenderas varmt!

• junibrud2006

Lyckligt gift - Kul att höra! Visst är det härligt?! Jag gillar både Naxos och Taormina, Taormina lite mer. Och det finns jättefina promenadstigar ner, plus bussar så man måste inte åka linbana. Vi gick flera gånger.

Svar på tråden Sicilien - tips?