• Sister of the Night

Tända sitt dopljus?

Vänder mig till prästerna i forumet, men även till er andra som kanske vet eller har förslag och idéer om detta:
    När man döptes så tändes ju ett ljus, som föräldrarna sedan fick med sig hem. Detta är ganska stort, och bär en liten etikett med dopdatum samt barnets namn.

jag har sparat mitt, och undrar nu om det finns något vedertaget tillfälle i livet när det kan vara lämpligt/ok att tända det. Tänkte som exempel på en vigselceremoni; Vore ju väldigt charmigt om båda har kvar dem, och tänder dem i samband med detta. Det är ju också en stor händelse i livet!

Någon annan som funderat på detta? Jag tycker symboliken skulle vara ganska vacker; finns det någon "sed" kring detta, eller kan man utforma sin egen?

• Svar på tråden Tända sitt dopljus?
  • viktualia

Sister of the Night - fniss...jag är ju inte präst, men kan inte låta bli att svara.

Det finns en sed som innebär att brudparet tänder var sitt ljus för att sedan tillsammans - med båda ljusen - tända ett tredje ljus. Detta som symbol för deras nya liv tillsammans, vilket också spinner vidare på "de två ska bli ett".

Jag har även sett varianten att brudparets respektive mammor tänder varsitt ljus och ger det till sitt barn. Fortsättningen blir sedan samma som ovan.

Och varför inte använda dopljuset till detta?!?

• Gyllan

Det man brukar göra är väl att tända sitt dopljus varje år på sin dopdag, för att minnas sin dopdag och vad den betyder.

• Sister of the Night

Tack båda för svaren!!

Jag var obekant med såväl de seder som Viktualia tar upp, som detta med att tända det på sin egen dopdag!
    Mycket intressant! :)

*mera?*

• Jeez

Jag uppmanar alla att tända det på sina högtidsdagar, dop-, födelsedagar... men också att använda det som andaktsljus. När man behöver påminnas att man inte är ensam. Det är inget magiskt ljus som man ska spara på och som ska räcka hela livet! Tvärtom, det ska användas! Gå till församlingen och be att få ett nytt när det tar slut!

• Sister of the Night

JennyP

Det värmde. Den påminnelsen kan man behöva ibland... Att man inte är ensam!
    Att man kan be om ett nytt "dopljus" hade jag verkligen ingen aning om! Funkar det så i alla församlingar i Svenska Kyrkan?

• jagärsåkär

Jag har inget sånt ljus men jag har många andra fina och dyra ljus och jag ser noga till att använda dem. Oftast när det blir middag hos oss eller nåt att fira. Ett dopljus låter jättefint att ha. Tänd det som sagt ofta så att det får en plats i ditt liv och inte bara finns med som en död pryl.

Kanske spara lite till när du själv får barn och tänd det då? För att symbolisera livets fortsatta gång? Det hade nog jag gjort...

• BrideElla

Hej!
    Jag tänkte bara hoppa in här om det går bra. Jag har oxå haft funderingar kring en symbol vid min vigsel. Min pappa gick bort i slutet på januari här och då hade jag funderat på att ett ljus kunde tändas som en symbol för att han är med mej i mina tankar under under vigseln. Är det någon som har några tips eller egna erfarenhet. Det känns lite konstigt att inte lilla pappa kan föra mej fram till altaret.

Tack Sister of the Night för att du startade denna tråd.

• PennyJenny

BrideElla>> Om du gifter dig där din pappa ligger bregravd kan ni ju efteråt gå ut och lägga en blomma på graven. Annars kan man oxå i början av cerminin tända ett ljus för att som du säger symbolisera de som inte finns där fysiskt längre. Prata med prästen om det så hittar ni nog ett lämpligt tillfälle att göra det på.

• BrideElla

PennyJenny: Ja det låter jättefint. Tack för tipset!! Vi har nog planer på att gifta oss på Arlanda i hemlighet, men då funkar ju ett ljus utmärkt. Men det är alltid roligt att få tips och idéer från andra. Kanske ha en helvit bukett med en enda blå (eller annan avvikande färg)blomma i buketten som symbol, det skulle oxå vara ett sätt. Jag tänkte, det finns väl nån sed där man tar en blomma ur buketten och ger till sin mamma innan själva cermonin.

• förhoppningsis

BrideElla

Båda mina föräldrar har gått bort, mamma 2004 och pappa i december, vi gifter oss i kyrkan där de är begravda och efter vigseln kommer jag gå upp till deras grav å ställa min brudbukett där.
    Kommer nog be prästen säga ett par ord om "de som inte finns bland oss längre"

Svar på tråden Tända sitt dopljus?