Vem bör anordna? *dum fråga*
Det är din kille som har ansvaret för svensexan.
Vill/kan han inte fixa med den så liger det på hans bord att kontakta någon annan lämplig person som kan överta ansvaret. Kanske en bror till brudgummen eller en annan nära vän på brudgummens bostadsort?!
Annars så är risken stor att ingen annan kommer att ta tag i något. Eftersom det ligger på marskalkens bord att fixa detta kommer ingen annan att vilja trampa honom på tårna och när de upptäcker att han inte vill fixa något så kan det vara för sent för att göra något. Vi har själva drabbats av en marskalk som inte skött denna del och jag hoppas verkligen att det går att få till en svensexa för min sambo nu...
Sen är ju inte svensexa något man bjuder och bjuder igen på. Det fixar man för att man vill visa brudgummen att man tycker om honom. Den behöver INTE innehålla vrålsupande med starksprit i träningsflaska, fåniga kläder och tönterier. Det kan lika gärna vara en trevlig bar-runda och gå på någon show ihop. Och det bör väl inte din kille ha något emot att göra med sin bästa vän?
Jag fattar om han frånsäger sig uppdraget för att han bor för långt ifrån, inte kan vara med själv, inte har tid etc. Men se då till att någon annan får chansen att fixa något så det inte rinner ut i sanden..