• Me_minie

Mått??

Sitter å funderar å funderar...
    De sejs ju att man inte ska ha mera än 88 i midje mått som tjej stämmer de?

Mina mått..
    Längd 165.
    Vikt 70,5Kg.
    MidjeMått 95.

• Svar på tråden Mått??
  • pickolina

Minns inte exakt men det rekommenderade måttet för tjejer ligger någonstans mellan 80-88 vet jag i alla fall.

Ett annat sätt man kan räkna på är att midjemåttet i alla fall inte ska vara mer än halva din längd. Dvs om du är 165cm så ger det alltså ett rekommenderat midjemått på 82,5cm.

Själv är jag 164cm, väger 68-70kg och har ett midjemått på 70cm.

För att få ett så korrekt resultat som möjligt så rekommenderar den läkare som ofta är på Oprah att man drar in magen när man mäter midjemåttet. På så sätt så är det fettet och ej musklerna man mäter.

• Me_minie

Ååå... Du är lyckligt lottad du.. vill oxå ha så smal midja.. Men ja sen har vi ju de där med motivationen.. suck...

• Me_minie

Å drar jag in magen å mäter så kommer jag på 80,1cm...

• pickolina

Me_minie - Då har du inget att oroa dig över rent medicinskt.. :) För det är ju det man pratar om när man pratar om det farliga bukfettet/midjemåttet.

Jag kan erkänna att jag har fuskat.. Jag har fettsugit mig.. *hark* Vad mitt midjemått var innan vet jag faktiskt inte.

• Me_minie

aha... Då förstår jag ;)

• Rugbytjej

Apropå mått: när man mäter midja, visst är det det smalaste stället man ska mäta, typ 4 cm ovanför naveln? Och när man mäter höfter, ska man mäta där höftbenen är, eller ska man mäta på bredaste stället över rumpan, mitt bredaste ställe hamnar ganska lång ner, typ i höjd med sprattelknappen (hahaha, läste det uttrycket här på BT nån gång)? Var mäter man?? Ska nämligen beställa klänning och måste veta, så snälla hjälp ni som vet...

• pickolina

Rugbytjej - Enligt dom läkare jag sett på tv så mäts det medicinska midjemåttet vid naveln. Pratar man om kläder så mäts midjan på kroppens smalaste ställe, vilket tydligen är typ där du beskriver... Jag skriver "tydligen" eftersom min midja faktiskt sitter exakt i navelhöjd, så det är individuellt var man har sin navel/midja... :) Men du är inne på helt rätt spår.. Höfterna mäter man väl över höfterna och inte över det bredaste stället?! Bredaste stället är ju över rumpan oftast. Hmm, vet inte exakt faktiskt... Men det finns ju flera här på forumet som verkar kunna det där så du kan säkerligen få bra svar. Annars kan du kika på Ellos hemsida oxå tex...

• Rugbytjej

Tack för svaret! La in en fråga under "kläder" och fått svar där med.

Svar på tråden Mått??