• karlanders

torra fläckar! snälla hjälp!

Hej, jag har haft torra fläckar på både armar, ben och även bakdel nu sedan 5 års ålder. Det har tidigare inte varit angeläget att göra något åt detta, men inför denna sommar vill jag verkligen det. Jag smörjer in mig med mjukgörande lotion varje dag, men det dämpar bara torrheten lite, fläckarna försvinner inte. De är stora och lite ljusare än huden runtomkring som inte är torr. Jag vet inte om det är svamp eller eksem, men när jag solar, får fläckarna ingen färg, utan börjar fjälla ganska lätt. Det är nästan som om fläckarna är död hud. Snälla, någon som har haft liknande problem? Jag har nu haft dessa fläckar i 13 års tid. Dags att bli av med dem. Läkare har svårt att säga vad det är för något. Hoppas på svar.

• Svar på tråden torra fläckar! snälla hjälp!
  • karlanders

Glömde tillägga att när jag reser utomlands till ett något fuktigare klimat brukar huden oftast bli mjukare och bättre, men fläckarna består..

• karlanders

Va skönt att höra någon annan som har detta. Men jag hittar verkligen ingenting om detta. Jag förstår inte vad det beror på, är det något invärtes som kanske ligger och lurar? kanske man ska gå och kolla sina värden? Jag har också funderat på att ta två hudprov, ett där jag har den torra huden och ett där jag har normal hud för att sedan jämföra vad skillnaden är! För nu är jag trött på detta, har aldrig riktigt klarat av att gå runt i shorts och t-shirts för jag orkar itne förklara för folk vad det är eftersom jaginte ens vet det! Hoppas någon kan hjälpa oss..

• karlanders

förresten, hur länge har du haft detta problem? Lotion hjälper, men inte tillräckligt... Jag måste bli av med dessa!

• karlanders

det ska ja försöka med tack så mycket! Men problemet är att hur mycket jag än smörjer in huden, så är den alltid lite död. Alltså det finns alltid lite död hud att ta bort om ni förstår vad jag menar. Det är nästan som en sårskorpa men det är inte koagulerat blod, utan hud. jättesvårt att förklara, kanske ska man ladda upp en bild för att visa hur det ser ut?

• karlanders

jag har aldrig kört en ordentlig kur. Jag har läst om att man kan få piller med hydrokortison eftersom det kan ju vara invärtes också. jag håller på med ett svampshampoo nu som jag tänkte smörja in mig med varje morgon 5 minuter innan jag duschar. Om inte det ger några resultat på ett par veckor, antar jag att det är eksem jag har och då blir det väl hydrokortisonkur. Men jag använde det när jag var liten och det var inte så att det blev någon markant skillnad efter att ha använt det några gånger?

• karlanders

Jag tycker det är så underligt att ingen doktor kan förklara vad det är för något. jag var dock inne på internet och fann en ganska intressant salva som börjar bli aktuell nu efter min svampbehandling.
    www.freederm.com. Gå in och ta en titt. Verkar ju ganska bra, hoppas bara inte det är bedrägeri. Det skulle dock förvåna mig om det var det!

Svar på tråden torra fläckar! snälla hjälp!