• delikat situation

äktenskapsförord problem PANIK!!!

Hej.
    Jag behöver råd i en äktenskapsförords fråga med lite annan vinkling än annars här.
    Min sambo och jag träffades för snart femton år sedan genom gemensamma vänner och väldigt snart så blev min hyresrätt vår gemensamma.
    Hon jobbade deltid i en personalmatsal och tjänade i väldigt dåligt.
    Efter ett par år så sade hon upp sig och började studera i tre år.
    Det var väldigt knapert men det fungerade.
    För två år sedan fick vi vårt första barn och för några månader sedan så fick vi reda på att ett till är på väg.
    Vi har ett mycket bra förfållande och älskar varandra mycket.
    Lyckan är total och äntligen så har vi bestämt oss för att gifta oss.
    Vi har köpt en nybyggd bosdadsrätt gemensamt som vi inte flyttat in i än.
    Vi har en gaska normalt delad ekonomi, fasta arbeten och inga lån förutom bostadsrätten att prata om.

Jag har inga tillgångar förutom mitt trygga jobb. inget sparkapital alls, då jag aldrig haft tillräckligt mycket i lön för att kunna spara.
    Min sambo har ca 400 000 som hon har fått av ett litet arv för ett par år sedan.
    Pengarna har hon bett mej att ha på mitt konto då hon vet att hon har lite svårt att inte shoppa upp dom om hon kommeråt dom utan problem .
    Hon kommer förstås åt dom när hon vill eftersom hon har mina inloggningsuppgifter till banken.

Nu till problemet:
    Min fru väntar ett ganska ansenligt arv efter en nära släkting. Om man räknar på medellivslängd så kanske arvet utfaller om 10-15 år.
    I dagens värde så är det runt 5 miljoner bara i fastigheter, sedan tillkommer aktier och sparkapital.
    Om 10 - 15 år så är det inte alls omöjligt att alla tillgångar kommer vara uppemot 10 miljoner.
    Så därför vill hon skriva ett äktenskapsförord, så att hon skyddar sitt arv.
    Inte för att det känns så där överdrivet romantiskt men jag förstår henne och jag har inga problem med det.
    Problemet jag HAR är att när hon räknar upp anledningarna till att hon vill ha ett förord, så är alla olika variationer
    på att jag ska lämna henne för en annan och ta hennes pengar, för att finansiera min nya familj och mitt nya liv.
    Ok, jag förstår att det är ett obehagligt scenario för henne, men när jag lite sur och kränkt över att hon inte litar på mej kontrar med att
    om vi ska ha garantier för att inga orättvisor begås,så vill jag vara garanterad att jag inte blir bostadslös om hon lämnar mig för en annan.
    Det vägrar hon.
    Om hon lämnar mig så har hon inget ansvar ekonomiskt eller moraliskt för att jag ska kunna bo någonstans med mina två barn.
    Jag får köpa ut hennes del i lägenheten till marknadsvärdet.
    Den ekonomin jag har tillåter inte att jag tar ett lån på flera miljoner när jag är ensamstående.
    I praktiken så innebär det att jag får sälja lägenheten och flytta till något mindre och längre bort om hon träffar någon annan och lämnar mig.
    Detta efter 25- 30 års förhållande.

Allt detta om vi skiljs efter arvet.
    Det här är inte den kvinna som jag älskar över allt annat.
    Som det känns nu så vill jag nog inte gifta mej alls.

Jag vänder mej till er för att få lite input på det hela, då jag inte vill prata med några vänner eller släktingar om det här,
    eftersom jag inte vill att någon ska tycka illa om henne och tycka hon är girig.

Vad ska jag göra?
    Har jag fel?
    Resonerar jag helt galet?

• Svar på tråden äktenskapsförord problem PANIK!!!
  • Skalaren

Jag tycker att ni ska ta kontakt med någon ekonom eller jurist som kan hjälpa er med äktenskapsförordet. Om jag förstår ditt inlägg rätt så har du till stor del försörjt familjen då din sambo haft låg lön, sedan studeat under tre år och dessutom varit föräldraledig. Om det är så, måste även det vägas in tycker jag.

Tycker att hon borde kunna betala en del av era löpande kostnader med de 400000 hon har på banken. Så att du också har möjlighet att bygga upp ett litet sparkapital. Tycker att det är helt fel att bara för att man ärvt pengar ska man ruva på dem, samtidigt som den andra partens hela lön ska gå åt till löpande utgifter.

• LittleLadySoul

Det är en svår sits.. Men barnen är väl era gemensamma eller hur? Hon kommer ju knappast vilja ett de blir hemlösa.

Se till att komma överens. Om ni separerar så kommer du knappast att behöva en lägenhet för flera mijoner som den ni har idag, hon kanske kan gå med på att finansiera ett mindre alternativ? Hon kanske kan köpa ut din del i lägenheten så att du kan köpa en ny, mindre och billigare?

Livet förändras och man måste vara beredd att föändras med det och inte klänga fast i det som varit. Om ni skiljer er så kan du inte förvänta dig att du ska ha kvar samma levnadsstandrad som förut.

Men tänk också på att om ni gör slut nu så får du inte heller något.

I grund och botten tycker jag att det handlar om kärlek och respekt. Ni älskar varandra, ni vill skydda den andre och värna om er framtid, som förhoppningsvis är en framtid tillsammans.

Prata me dhenne och förklara att du känner dig otrygg och att du inte förväntar dig att hon ska betala för att du ska ha samma standard som nu resten av livet, att du älskar henne och att du inte är ute efter hennes pengar...bara trygghet.

Ta sedan hand om henne och glöm aldrig bort att berätta att du älskar henne, så kommer ni aldrig behöva tänka mer på äktenskapsförordet

• förhoppningsis

De två barnen du pratar om, är de dina sen tidigare?

Rent krasst så är hon inte skyldig att försörja dig eller se till att du får ett bra boende efter att ni separerat. Har ni äktförord så är hennes pengar hennes, skriver ni inte in de 400 000 där så delar ni på dessa. Mycket ovanligt att fd make tilldöms underhåll i Sverige.

• Mi_24

Oj, vad jobbigt det låter. Förstår att du är bekymrad. Det låter ju inte alls kul att i all "romantisk bröllops-anda" prata om ekonomin 15 år framöver, och speciellt inte när det slutar så här olustigt med prat om att man eventuellt ska lämna varandra...

Men OM det nu skulle bli så att ni inte lyckas hålla ihop så borde ju din fru vara mån om att barnen får det bra (även när de är hos dig) och därmed inte lämna dig pank på gatan. Ni borde kanske avsätta en dag till att fixa detta, gå till en jurist och
    skriva det här äktenskpsförordet, så ni har det avklarat. Juristen har ju säkert tips på hur ni kan lösa det och vad ni bör tänka på. Det kan nog också vara skönt för er att prata med varandra i juristens närhet så att konversationen är saklig och inte övergår i bråk om att någon kommer att bli lämnad + att ni får svar på ev frågor direkt.
    Försök sedan fokusera på att ni ska leva tillsammans resten av livet och se denna dag som en parantes ( ) som "måste" göras.

Lycka till!

• Lilla Li

Jag har inga goda råd, skulle bara vilja försöka hjälpa till att reda ut det här... För jag tror att folk missförstår dig nu.

Som jag förstod det så är båda barnen era gemensamma och din blivande fru har numera ett arbete. Hon studerar alltså inte längre.

Stämmer det?

•  Miss Cee

Jag förstår att du tycker att det känns lite surt att försörja henne en massa år och sedan inte "få" något för det om hon skulle gå nästa år..

Men gör en deal då att de 400 tusen inte innefattas av äfo,de bör väl uppväga det du betalat extra under dessa år?

Vad det gäller hennes framtida arv så ser jag inte någon anledning till att ni inte ska ha ett äfo. Det är inget du bidragit till att skapa/underhålla med dina pengar så varför skulle du tjäna på att skilja dig från henne?

Vad det gäller bostaden så äger ni 50% var så kan hon inte kasta ut dig över en natt. Hon får köpa ut dig, eller lämna lägenheten till försäljning, och det tar ju ett tag det också, så du blir knappast bostadslös. Men givetvis så få rman flytta till något mindre om man blir ensamstående??

Ser inte riktigt din poäng faktiskt..

• förhoppningsis

Kom på en sak, det här arvet är det via testamente eller bara enligt arvordningen?
    Är det via testamente så står det med största sannorlikhet att kvarlåtenskapen ska vara enskild egendom. Det har jag skrivit i alla jag har upprättat. Aldrig hänt att de som vill ha sitt testamente skrivet velat ha det på anant sät. Brukar dock lägga till frasen att "mottagaren själv har rätt att förordna om annat"

• Soofia

Hej!

Tycker faktiskt att hobn verkar lite oresonlig. För det första, har du vad jag nu förstår av ditt inlägg försörjt familjen under stora delan av ert förhållandet, efterosm hon hade en dålig lön. Det måste ju så klart finnas med i bilden.

Kan Ju berätta att min M2B och jag var lite i samma sits fast omvänt: hans familj har ju tillgångar som han och hans syskon förmodligen kommer att ärva en dag. Så han tog upp detta med äktenskapförord. Jag blev rätt sårad att han inte kunde lita på mig, men kunde också förstå hans sits lite grann.

Då skrev jag en A4 med de krav jag vill ha med, eftersom jag har gjort stora kompromiss för att få vårt förhållande att fungera: jag flyttade till Sverige, förlorade möjlighetet till riktig högavlönade jobb i mitt hemland (den utbildning jag har är jättekänt där, inte lika mycket här tyvärr...har ett bar jbb idag men det sämre än vad jag sa nej till då), lärde mig språket på 0 tid, vi har alltid delat lika på kostnaderna, äger idag en bostadsrätt gemensamt, han har aldrig behövt försörja mig på något sätt.

När han såg pappret så insåg han att han hade sårat mig , för han hade ju glömt bort alla kompromisser jag hade gjort för vår skull. Jag försökte också förklara för honom att jag aldrig skulle kräva en del av hasn arv om vi skulle skilja oss. Det är inte min typ.

Så nu har vi bestämt oss för att inte ha något äktenskapförord.

Det viktiga är han du får henne att inse hur och varför du känner dig kränkt av hennes beteende.

Lycka till!

• Soofia

Skulle inte ha varit någon smiley där...

•  Miss Cee

"Problemet jag HAR är att när hon räknar upp anledningarna till att hon vill ha ett förord, så är alla olika variationer
    på att jag ska lämna henne för en annan och ta hennes pengar, för att finansiera min nya familj och mitt nya liv."

Som jag ser det är det det HÄR som är ditt problem, att du tar äfo:et personligt och upplever dig kränkt. Inte att du på något sätt blir förfördelad.

OM hon inte haft sina 400.00tusen, OM hon inte haft ett arv att vänta, hade du inte valt henne iaf? Hade du inte stöttat henne när hon pluggade då? Om ja, varför är det då ett problem? Du gjorde det ju knappast för hennes miljoner!

Man skiljer sig aldrig från samma person som man gifter sig med. Ärligt talat, alla som gifter sig står framför prästen och säger att de ska vara trogna till döden skiljer dem åt. Och hur många håller det? Det är precis samma personer som säger att de skulle aldrig ge sig efter den andres pengar om de skilde sig. Och menar det. Sen händer skilsmässan och de blir sårade och gör det iaf.

Ta det inte personligt.

Svar på tråden äktenskapsförord problem PANIK!!!