äktenskapsförord problem PANIK!!!
Hej.
Jag behöver råd i en äktenskapsförords fråga med lite annan vinkling än annars här.
Min sambo och jag träffades för snart femton år sedan genom gemensamma vänner och väldigt snart så blev min hyresrätt vår gemensamma.
Hon jobbade deltid i en personalmatsal och tjänade i väldigt dåligt.
Efter ett par år så sade hon upp sig och började studera i tre år.
Det var väldigt knapert men det fungerade.
För två år sedan fick vi vårt första barn och för några månader sedan så fick vi reda på att ett till är på väg.
Vi har ett mycket bra förfållande och älskar varandra mycket.
Lyckan är total och äntligen så har vi bestämt oss för att gifta oss.
Vi har köpt en nybyggd bosdadsrätt gemensamt som vi inte flyttat in i än.
Vi har en gaska normalt delad ekonomi, fasta arbeten och inga lån förutom bostadsrätten att prata om.
Jag har inga tillgångar förutom mitt trygga jobb. inget sparkapital alls, då jag aldrig haft tillräckligt mycket i lön för att kunna spara.
Min sambo har ca 400 000 som hon har fått av ett litet arv för ett par år sedan.
Pengarna har hon bett mej att ha på mitt konto då hon vet att hon har lite svårt att inte shoppa upp dom om hon kommeråt dom utan problem .
Hon kommer förstås åt dom när hon vill eftersom hon har mina inloggningsuppgifter till banken.
Nu till problemet:
Min fru väntar ett ganska ansenligt arv efter en nära släkting. Om man räknar på medellivslängd så kanske arvet utfaller om 10-15 år.
I dagens värde så är det runt 5 miljoner bara i fastigheter, sedan tillkommer aktier och sparkapital.
Om 10 - 15 år så är det inte alls omöjligt att alla tillgångar kommer vara uppemot 10 miljoner.
Så därför vill hon skriva ett äktenskapsförord, så att hon skyddar sitt arv.
Inte för att det känns så där överdrivet romantiskt men jag förstår henne och jag har inga problem med det.
Problemet jag HAR är att när hon räknar upp anledningarna till att hon vill ha ett förord, så är alla olika variationer
på att jag ska lämna henne för en annan och ta hennes pengar, för att finansiera min nya familj och mitt nya liv.
Ok, jag förstår att det är ett obehagligt scenario för henne, men när jag lite sur och kränkt över att hon inte litar på mej kontrar med att
om vi ska ha garantier för att inga orättvisor begås,så vill jag vara garanterad att jag inte blir bostadslös om hon lämnar mig för en annan.
Det vägrar hon.
Om hon lämnar mig så har hon inget ansvar ekonomiskt eller moraliskt för att jag ska kunna bo någonstans med mina två barn.
Jag får köpa ut hennes del i lägenheten till marknadsvärdet.
Den ekonomin jag har tillåter inte att jag tar ett lån på flera miljoner när jag är ensamstående.
I praktiken så innebär det att jag får sälja lägenheten och flytta till något mindre och längre bort om hon träffar någon annan och lämnar mig.
Detta efter 25- 30 års förhållande.
Allt detta om vi skiljs efter arvet.
Det här är inte den kvinna som jag älskar över allt annat.
Som det känns nu så vill jag nog inte gifta mej alls.
Jag vänder mej till er för att få lite input på det hela, då jag inte vill prata med några vänner eller släktingar om det här,
eftersom jag inte vill att någon ska tycka illa om henne och tycka hon är girig.
Vad ska jag göra?
Har jag fel?
Resonerar jag helt galet?