• Jagsaja

Ska jag skriva äktenskapsförord?

Situationen är så här:

Jag sitter på den största förmögenheten av oss (troligen 500 000 mer än han). Jag kommer även att få större arv från min släkt än han får i framtiden. Däremot har han betydligt högre inkomst än jag har och den skillnaden kommer nog bli större för varje år som går. Vi är båda skuldfria.

Jag litar på honom till 100% och just nu tror jag utan tvekan att vi skulle komma överens vid en ev skilsmässa om 20 år. MEN man vet ju aldrig och ingenting säger ju att man är vänner om någonting händer som är så illa att vi vill skilja oss.

• Svar på tråden Ska jag skriva äktenskapsförord?
  • 15septbrud

ja det beror väl på dig, om du inte känner att du vill dela allt på hälften vid ev skilsmässa.... om inte så ska du skriva ett äktenskapsförord för att skydda ditt arv.

• pasia - www.js070707.blogg.se

Om min m2b hade föreslagit äktenskapsförord, hade jag tyckt det var en förlämpning, och inte kunnat gifta mig med en man som tänker på skilsmässa innan vi ens är gifta. Man gifter sig inte för att skiljas, och tankar som "ifall..." tycker jag är attityder som inte hör hemma i ett äktenskap...

Jag tror att det är lättare att man slutar i skilsmässa om man redan har tankar på det innan bröllopet.

Vått och torrt, tills döden skiljer oss åt.

• 15septbrud

jag skulle inte ta det personligt.. men du vet nog bäst själv hur din man är. ni kanske kan skriva ett nåt bara gällande ditt framtida arv.

• Jagsaja

Nä, en sån sak skulle han inte ta personligt. Hur kan man veta vad som ska hända om 30 år redan nu?? Det är ju bara att vara realistisk! Hälften av alla äktenskap slutar innan "döden skiljer oss åt" och det trodde nog ingen av dem när de gifte sig! Även om jag älskar min man över allt annat på jorden och verkligen verkligen tror att jag ska hålla honom i handen även när vi är 95 så vet man ju aldrig... Nej, det är ingen fara!

Min fråga är mer vad som splittas vid en ev skilsmässa... Även de pengarna som jag har nu innan vi gifter oss, även mitt arv i framtiden eller hur funkar det?

• Mayasbröllop

Kan bara hålla med pasia.
    Äktenskapet är ett livslångt löfte.
    Tänker man redan nu på skilsmässa är
    det nog bättre att "bara" vara sambo.

Hela grejen med "ditt och mitt"
    tror jag kan skapa en klyfta
    mellan er båda.

Allt dela ALLT känslor, tankar OCH pengar
    är det ända rätta!

Lycka till!

• 15septbrud

det är pengar som du har den dagen... framtida arv kan man itne dela eftersom du inte har dom än.

• viktualia

Jagsaja - äktenskapsförord ska man skriva om det är någon man vill skydda. Maken och jag har ett ÄF pga:

1. Han har ett arv - en del i en släktgård - att vänta. Jag vill inte på NÅGOT sätt bli delägare i den. Dels för att det är HANS släktgård och dels för att ägarförhållandena är röriga och det verkligen inte blir bättre om jag blandar mig i. Detta är alltså något som gäller även om vi är gifta. Skiljer vi oss så slipper han lösa ut mig ur det där projektet.

2. Jag har feta studieskulder. Skulle vi skilja oss så skulle jag, utan ÄF, kunna räkna av med från giftorättsgodset och därmed "tjäna" på att jag har skulder. Något som varken han eller jag vill. Alltså är mina studieskulder skyddade av ÄF nu.

pasia - det är upp till var och en att bestämma sig för hur man juridiskt vill reglera sitt förhållande. Jag kan förstå att just DU känner att det hade varit en förolämpning - men jag hoppas att du förstår att det är en nödvändig lösning för andra. Det handlar helt enkelt om att lösa juridiska frågor medan båda lever och båda är sams!

• Jagsaja

viktualia
    Tack! Det var ett givande svar!

• viktualia

Mayasbröllop och Pasia - Jag tycker att det viktigaste är att man verkligen funderar igenom vilka jurdiska och ekonomiska konsekvenser ett äktenskap får. Och att båda parter är medvetna om vad som händer både i äktenskapet och om det skulle ta slut.

Visst kan det tyckas oromantiskt att skriva ett ÄF och inte se allt som "vårt" utan undanhålla vissa delar som "mitt respektive ditt". Men som sagt, bättre att lösa de här frågor medans man är sams och båda lever!

• Sussa - juni 07

Jag är en förespråkare av att skriva ÄF. Jag förstår inte varför detta är så mycket tabu. Det är väl inget konstigt i det. Jag har sett allt för många olika fall där saknaden av ett ÄF vållat mycket ondödigt lidande. Ibland tror man att man känner en människa men så fort pengar kommer in i bilden kan människor förändras. En bitter sanning...

Påståendet att man skiljer sig mer bara för att man är klok och tänker på konsekvenserna vid en eventuell skilsmässa stämmer inte. Jag vet massor som skilt sig och som ej skrivit ÄF...så det där stämmer nog inte.

Jag och min m2b ska skriva ÄF. Jag vill verkligen dela mitt liv med honom och kommer att göra det fullt ut. Tror inte att ett ÄF kommer påverka vår kärlek alls, tvärtom. Skönt att man har ordning på papperna.

Svar på tråden Ska jag skriva äktenskapsförord?