VARNING för Guld & Silversmedjan i Lund
Det känns som det är dags för den "skyldiga ringförsöraren" att lägga in sin kommentar :)
Jag upptäckte det första hacket på ringen bara ett par dagar efter förlovningen, observera att det inte var någon liten repa, utan ett hack som känns när man rör det med fingret. Jag vet att ringar brukar bli lite mattare med tiden pga repor, men så är inte fallet här. Efter det slutade jag bära ringen hemma, jag har den endast på jobbet och på fester. Under de senaste sex veckorna har jag lärt mig att inte öppna dörrar med vänstra handen, tanka på att hålla kaffemuggen på jobbet i högra handen, med andra ord känner mig rätt handikappad. Nya hack kommer dock med jämna mellanrum. Och jag är inte särskilt våldsam av mig :)
När vi kom in i butken och berättade att min ring har blivit alldeles för sliten på bara sex veckor och att vi inte ens är säkra på att den håller till bröllopet fick vi prata med butikens ägarinna. Det första hon föreslog var att jag skulle köpa till en försäkring till ringen. Jag förstod inte hur det skulle påverka ringens hårdhet. Jag undrade vad det var för legering som denna leverantör brukar använda på sina guldringar, kanske var det inte tänkt att ringen skulle användas till vardag? Svaret var att det finns stämpel i ringen som säger att det är 18K guld, och det betyder att legeringen är godkänd av staten, och att vi inte ska uttala oss om sånt vi inte förstår oss på. Jag frågade vad det var i så fall för skillnad på legering i min och hennes ring som inte hade några djupa hack. Hon granskade med med blicken uppifrån och ner och sade småleende att det inte var skillnad på våra ringar, utan det var skillnad på mig och henne. Jag var inte alls beredd på sådant bemötande och fick tårar i ögonen. Där påpekade min fästman att han var förvånad över hennes reaktion. Då pekade hon på dörren och sade att hon tyckte att vi kunde gå. Själv gick hon och satte sig några meter bort. Jag undrade om hon kunde ge oss numret till leverantören eller behöver vi leta upp det själva. Efter en kortare diskussion om meningen med detta gick hon till slut iväg till sitt kontor, ringde upp leverantören och berättade att det var en kund som hade burit nåt hårt och nu klagar på att det är repor på ringen! Sen fick vi prata med leverantören själva, och han var hur trevlig och service-minded som helst. Vi kom överens med leverantören att vi skickar in ringen till dem. Butiksägarinnan hade ingenting med detta att göra. Vi var alltså rörande överens om bara en sak: detta kan inte hända med en guldring i dagligt bruk. Hon är kanske bra på affärer men om man inte gillar att ta hand om kunder (som ibland kan vara missnöjda med kvalitén på varan som kostade 15 papp) så ska man inte ställa sig bakom disken!