• mirtini_86

Ute i god tid eller kan man gifta sig ganska snabbt?

Måste man vara ute i god tid eller går det att planera bröllop och gifta sig 070707? Vad ska man tänka på när man planerar ett bröllop? Gör man allt själv eller får man hjälp med program mm?

• Svar på tråden Ute i god tid eller kan man gifta sig ganska snabbt?
  • brud070609

det beror nog på vad du vill ha...om du tvunget måste ha festen på ett visst ställe/om klänningen måste se ut på ett visst sätt m.m. Sen är det ju mitt i semestrarna..finns en risk att folk inte kan komma/är bortresta. Beroende på hur mycket pengar ni har att lägga ut så kan du få all hjälp i världen och anlita en bröllopsplanerare och inte göra ett skvatt själv..som sagt, allt beror på hur och vad ni vill ha

• Fru Cinderella

Klart det går, men allt beror på hur stort ni vill ha det eller hur flitiga ni är!

Det ni bör tänka på är ju självklart hindersprövningen, fotograf, lokal, klänning etc..

070707 är ju dessutom ett väldigt populärt datum (Vilket du säkert kan tänka dig) men allt får med lite vilja, våld och fritid!

Hjälp, ja det beror ju på om ni anlitar en bröllopsfixare ex. eller delegerar uppgifter till vänner och bekanta. Men i regel så gör man ju mycket själv!

• Paola

Hej Mirtini_86!

Det beror på hur ni vill att ert bröllop ska vara och var ni vill gifta er. Vi ska gifta oss borgerligt i Stockholm den 11 augusti, började planera för två veckor sedan och märkte att vi är väldigt sent ute, särskilt vad gäller vigselförrättare och festlokal. Om ni kan tänka er att gifta er någon annan dag äön en lördag blir det lättare, eftersom de flesta gifter sig på lördagarna. Hur vill ni att ert bröllop ska vara: kyrkligt eller borgerligt, stor eller litet? Och i vilken stad vill ni gifta er?

• Slottsbruttan

Håller med övriga inlägg. Kan tillägga att jag började planera mitt bröllop för ett och ett halvt år sedan! Vilket framförlatt beror på att vi skall vigas på ett slott- vilket är väldigt populärt!

• Slottsbruttan

Fast en kompis till mig planerade sitt bröllop på 4 månader så det finns alla varianter :)

• Lena+Mattias=sant

Vill ni bara bli gifta ska det nog inte vara några problem. Hindersprövning hinner ni få.

Frisör, kyrka, festlokal, fotograf mm kan det bli värre med

• Ladye

Min bästa väninna ordnade ett bröllop på 42 timmar. I sverige.

• Slottsbruttan

Och en annan kompis planerade sitt på 2 veckor! Så dte beror helt och hållet på vad du vill ha och om du har krav på speciell kyrka, prsät, vigselförrättaee osv.

• Fru Cinderella

Ladye
    Det är riktigt snyggt gjort!

• Slottsbruttan

Wow, imponerad av din kompis Ladye!

• Lillamig

Om du bara vill bli gift ska det nog ordna sig, om du vill ha klanning, middag, program (vilket du namnde) etc etc kommer det mest troligt inte att ga aven om det ar i ett mindre format. Skulle stalla mig in pa 080808 istallet om jag var du.

• Anneleigh

det är väl bara skicka in hindersprövning kolla präst och lokal, fixar ni det löser sig garanterat resten
    jag har planerat mitt bröllopi 4 mån allat funkar bara man vill.

• Duchess

Hittar man bara en präst/borgerlig vigselförrättare och en lokal (och kanske catering), så går det väl alldeles utmärkt. Men jag tror att det kan bli svårt att få tag på allt det just 070707, då det är enormt många par som vill gifta sig...

• 11 augusti

Dra upp riktlinjer för vilken typ av bröllop ni vill ha - kyrka eller borgelig vigsel? Ska ni ha fest och gäster? Hur mycket får det kosta? Inbjudningar bör ni skicka ut så snabbt som möjligt om ni ska ha några gäster - det är ju mitt i semestertider så potentiella gäster behöver kunna planera. Det finns en planeringskalender här på sajten - kolla på startsidan under planering, då ser du vad ni behöver göra och vad ni kan sortera bort.
    Lycka till!

Det går säkerligen att fixa på ett bra sätt. En väninna fixade ett stort bröllop på 4 månader - och jag (vi) är inte så långt därifrån tidsmässigt.

•  Miss Cee

Det beror på 3 saker:

1. Ekonomin: Har man en liten budget så krävs det mer jobb för att få det att gå ihop, om man har större pretattioner. Har ni råd att betala för allt vad det kostar så är det ju bara att peka och beställa :)

2. Om ni har ett specifikt datum så gäller det att ni är flexibla när det gäller kyrka och festlokal. Kan ni tänka er att ta vad som finns kvar ledigt så kan ni fixa det på kort tid. HAr ni en specikik lokal som ni bara måste vara i och dessutom ett speciellt datum så kanni få problem.

3. Gästerna: Ju kortare framförhållning destu större risk att viktiga gäster är uppbokade på annat håll. Så skynda!!

MItt råd: KOlla igenom finanserna och boka sedan lokal och kyrka omgående och ring sedan de viktiga personerna så fort ni kan!

• jagärsåkär

Vi har gett oss själva 1,5 års planeringstid men det är för att hinna spara pengar, gå ner i vikt och NJUUUUUTA av planeringen!

Men ibland skulle jag vilja gifta mig NU helst idag! Hade möjligheten funnits hade vi säkert gjort det, vi ganska impulsiva.

Så kör hårt bara! Det är klart ni kan gifta er 070707! Det ända ni ska tänka på är om det är jätteviktigt med en viss fotograf/ loka/ tårta osv. För oss var det viktigt med vissa detaljer, ville absolut inte ha nån annan fotograf än den vi valt och hade vi inte varit ute i god tid hade vi inte fått henne... Så känn efter hur viktiga vissa saker är för er. Gör inget förhastat o halvdant som ni ångrar sen. Men om ni är flexibla är det lugnt. Se bara till att boka allt NU snart!! Vänta inte... Tårtor och allt möjligt är snart uppbokat!

Svar på tråden Ute i god tid eller kan man gifta sig ganska snabbt?