• Louise14

Svårt att få ihop det eknomiskt. Tips?

Jo, såhär när bröllopet börjar närma sig, så inser vi att vi har lite svårt att få ihop det eknomiskt. Någon som har några tips på vad vi kan spara in pengar på?

Har tänkt stryka några från listan, men det är inte mer än 4 personer kanske. Mat och lokal är redan bestämt, så det kan vi inte påverka.

Snälla hjälp.

• Svar på tråden Svårt att få ihop det eknomiskt. Tips?
  • summer bride

Försök att få ned kostnaderna vad beträffar t.ex. dekorationer, ev bröllopssvit..

• Fru Cinderella

Kanske kolla på billigare alternativ för ex.

- Frisyr/Smink/Naglar
    - Blommor
    - Accessoarer

Det mesta går alltid att hitta billigare!
    Kolla vilka budgetpostar ni kan dra i

• Louise14

Tack, skall fundera lite på det ikväll.

• OXK

Där finns en hel del stora poster kvar som ni kan göra något åt.

Klänning - kanske går att köpa begagnad alternativt hyra för att få ner kostnaden

Övernattning - sov hemma om möjligt, en bröllopssvit kostar en hel del

Blommor - bind din egen bukett, går att göra något riktigt fint med enkla medel

Hår - att gå till en frisör kostar mycket, be någon kompis fixa detta

Transport - går lika bra att åka med föräldrar eller likande, en flashig transport är dyr

Fotograf - be någon gäst att ta bilder

Där finns ytterligare saker som man dra ner på eller helt och hållet plocka bort. Det handlar om vad man prioriterar och vilken budget man har.

• Fru Cinderella

Se kan man alltid hitta billigare alternativ, man behöver kanske inte ta bort någon post eller göra den så enkel som möjligt.. utan att bara dra ner på några saker så kan det fungera.

Om du drar upp några specifika poster kanske vi kan hjälpa dig

• Louise14

Okej, det som är kvar är:

Frisör och smink, fast det är bokat sedan tidigare av svärmor....

Mannens kläder, men det skall hyras

Musik till festen

Dekoration till festen

Blommor till bukett och festen ( obs, sjukt dålig, kan inte binda själv)

Det resterande, d v s fotograf, solist, tårtan, ohc klänningen är redan klart och betalat av andra parter. Dessa +maten och dryck är det som vi måste betala själva..... Måste spara spara spara pengar.

• Sandymon

Bärbar dator med musik till festen, det ska vi ha.
    Någon annan kanske kan hjälpa dig binda buketten?
    Sparsam dekoration på festen, ta vad naturen kan erbjuda, plocka egna blommor osv..
    Skippa efterrätt, och ha bara tårta. Det jag kommer på nu.

• jempa28

Louise, var gifter ni er?

blev bara lite nyfiken...

• jempa28

i vilken stad och vilket datum, menade jag..

• Fru Cinderella

Mannens kläder, men det skall hyras
    - Ring runt, ta inte första bästa. Har han skor som han kan ha? En skjorta redan också kanske? Då tar ni bort kanske en femhundring på priset!

Musik till festen
    Vi hade egen steroanläggning med egna CD-skivor. Fungerade galant. Kostade inte en krona och jag har aldrig sett folk dansa så mycket eller ha så kul på ett dansgolv!

Dekoration till festen
    Behövs inte mycket.. borden anser jag blir så belamrade ändå med festprogram etc.. räcker nästan med att bara ha något litet mellan var fjärde person. Kanske bara 1 ros i en hög vas eller liknande.

Blommor till bukett och festen
    Ring runt till olika floriset och fråga vad det kostar. Ring även till de företagen som ligger lite i utkanten. Jag fick ner mitt hutlöst på det sättet. Betalade 600kr för min fina bukett i oasis med 13 rosor, 2 corsager och 2 tärnbuketter.

Allt går..

Svar på tråden Svårt att få ihop det eknomiskt. Tips?