• Sayurii

Problem med känsel i huden

Jag har i ungefär två veckor på kvällen blivit en aning avdomnad i huden.
    Varje morgon jag vaknar är det som vanligt, men framåt kvällen varje dag blir jag domnad igen.
    Ex. när jag kliar mig känns det som att jag kliar mig med ett lager tyg eller kläder mellan fingret och huden. Skäggstubb rivs inte lika mkt mot läpparna som det gjorde "förr".
    Det känns som när man är full, att huden är lite "borta". Saker och ting gör inte lika ont som det "ska" göra.
    Funderar på om det är någon form av matallergi, men kan inte förstå vad det skulle kunna vara..

Så, min frågor är:
    Någon som varit med om något liknande?
    Vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Problem med känsel i huden
  • Glitterkråkan

Jag skulle börjat med att ringa sjukvårdsupplysningen, där brukar de vara jättebra på att svara på olika frågor och hänvisa vidare.

• Babycakes

Hej,

Det låter som om du har B12 brist. Jag har haft det tidigare men kompletterat med tabletter. Men har du domningar måste du kanske först få receptbelagda piller, det fick jag. Sen kan du bara köra typ hälsokost. Gå till läkaren och kolla.
    B12 är väldigt viktigt om man t. ex vill få barn. Har du probelm med magen kan det vara därför...

Hoppas det går bra för dig!

• Sayurii

B12-brist!
    Vad är detta? Vad är det jag missar i kosten?

Jag har sedan några dagar uteslutit så mkt socker jag kunnat (dvs godis och dricka) och domningarna är borta.. Kan allting ha varit psykiskt?

• M.G

Tror inte det är psykiskt.

Jag tycker också det låter som du har vitaminbrist.

Det är svårt att få i sig all näring vi behöver via maten nu för tiden. Maten innehåller inte det den gjort tidigare pga av utarmning av jordar osv.
    När vi stressar behöver vi ännu mer näring.

• Buslinna

B12-brist kallas också dold anemi. Kolla upp dina blodvärden och be också om att testa B12. Det krävs ett särskilt prov för B12, så om läkaren säger att järn kollas innebär inte det att B12 kollas per automatik, mao.

B12 finns framför allt i rött kött och inälvsmat. Vegetarianer och kvinnor i fertil ålder är mer benägna att få B12-brist än andra.

Äter du ofta blodpudding och annat så är det nog inte B12-brist, såvida du inte har problem med näringsupptaget.

Gå till läkare! Börja med rutinkontroll av blodvärden.

Svar på tråden Problem med känsel i huden