Inlägg från: Skalaren |Visa alla inlägg
  • Skalaren

Munsår/Herpes, funkar plåster???

Jag har också hört att salvor och krämer mot munherpes inte hjälper alls. Eftersom den aktiva substansen i läkemedlet är en prodrug och alltså inte är verksamt förrän det passerat levern. Så även om det är samma substans i Valtrex eller Zovirax i tablettform som i salvan, så är medlet effektlöst innan det passerat levern. Självklart hamnar substansen snabbare i levern vid peroral administrering än genom att stryka på en salva.

Jag har hört att Elizabeth Ardeen eight hour creme kan hjälpa om herpes blåsorna övergått till sår. Det är ju inget läkemedel, så det har självklart ingen herpesdödande effekt. Men däremot påskyndar det sårläkningen lite, så att sårstadiet av munsåret minskar.

• Skalaren

Tyvärr så hjälper väl inte tabletterna heller om man redan fått blåsor. Min man äter Valtrex och det gäller verkligen att ta första tabletten så fort det börjar sticka i läppen. Har man fått riktiga blåsor är det lite sent tyvärr.

• Skalaren

Den aktiva substansen i Valtrex är en prodrug som spjälkas till acyklovir i levern. Så den slutliga aktiva substansen är den samma. Valacyklovir som finns i Valtrex har ungefär dubbelt så hög absorbionsgrad som acyklovir, så det blir alltså effektivt vid lägre koncentration. Det är väl därför man måste äta acyklovir fem gånger per dag, medan man äter Valacyclovir två gånger per dag. Det slutliga resultatet borde bli samma. Jag vet att tidigare var Zovirax tabletter mycket dyrare än Valtrex, men det kan ju ha ändrats.

Svar på tråden Munsår/Herpes, funkar plåster???