• c_t

Migrän

Är en av alla stackare som lider av migrän och är jätteorolig att jag ska få ett anfall lagom till bröllopet.

Jag vet ju exakt vad som utlöser attackerna och det går bara inte att undvika stress innan bröllopet.

Vill inte gärna äta imigran då jag mår superilla av tabletterna. Någon som har något bra husknep?
    I värsta fall får jag ta imigran iaf men vill helst undvika det.

• Svar på tråden Migrän
  • jessa76

Har du prövat Eaze, tabletter som finns receptfritt på Apoteket? Jag hade hemska anfall och prövade Eaze, kan säga att när mina anfall kommer så tar jag 1-2 tabletter och så mår jag inte illa längre och slipper kräkas. Ta dom med ett glas vatten,vänta en stund så illamåendet går över. Ta sedan en liten knäckemacka utan smör och drick lite kaffe med socker, elelr lukta på kaffe och sug lite på en sockerbit om du inte vill dricka kaffet.
    Jag brukar iaf känna mig bättre med Eaze + vatten + knäckemacka + koffein + sockerkick.
    Lycka till.

• c_t

Nej jag har faktiskt inte testat dom men ska absolut köra ditt knep! tack för tipset!

• Thildra

Ett annat tips, ang Eeze...
    Voltaren fungerar lika bra det, samma ämne och dosering. Fördelen är priset, det är mkt billigare!

Fungerar jättebra för mig när jag känner att en attack är på gång.

Lycka till!

• Therése

En tablett som funkar för mig är Maxalt. Den ger samma effekt som Imigran men man blir inte alls lika trött och dåsig/illamående som av Imigran. Kan också tipsa om Sandomigrin som man äter i förebyggande syfte varje dag. Inte så kul att stoppa i sig så mycket tabletter men för mig har skillnaden varit enorm sedan jag började med dem, från migrän 4-5 dagar i veckan till kanske 2 gånger per månad. Definitivt värt det!

Annars skulle jag råda dig att pröva akupunktur som jag har haft mycket hjälp av tidigare, och även att du bokar in en ordentlig massage precis innan bröllopet (eller varför inte ett par behandlingar under sista veckan). Avslappning som motverkar stress och spända muskler!

Sist men inte minst se till att äta och dricka ordentligt, håll blodsockret på en någorlunda jämn nivå - brukar också hjälpa för mig.

• c_t

Tack tjejer för bra råd!

Har som ni, provat många olika saker för att komma undan attackerna men blev uppstressad av tanken på migrän på bröllopet vilket såklart resulterade i migrän igår. *suck*

Jag äter och tränar bra men det är främst jobbet som orsakar stress. Men jag ska prova de medicinerna som ni rekomenderar.

• 4/8

Imigran finns som nässpray. Det kanske skulle kunna funka? De hjälper mig, vid minsta lilla symptom tar jag imigran nässpray och 20min senare är allt som vanligt.

• mammaK

Jag vill bara säga en sak om eeze, den funkar jättebra, både jag och min sambo tar den, även om det bara är han som har riktig migrän, men vi får båda samma bieffekt, diarré. Inte så kul, så tipset är att testa den innan så du inte testar den på jälva dagen.

• rocketqueen

Eeze funkar inte alls på mig, så testa innan som sagt!

• *Blomman*

Jag måste slå ett slag för Pronaxen. Både jag och min mamma har börjat ta Pronaxen så fort vi känner av något och hittills har det funkat jäkligt bra. Om Imigran ändå funkar bäst för dig så vill jag tipsa om att suga på någon tablett med citronsmak för att minska illamåendet. Det brukar funka för mig.

Lycka till och hoppas att du slipper migränen!

• Davinia

Hej tjejjen! Samma sak med mig och min migrän, men fick utskrivet pronaxentab utav min läkare, ta fyra och ligg ner 20 min, illamåendet är garanterat borta bara en aning huvudvärk kvar.

/Mia

• Sibbis

Ett tips är att diskutera med din läkare, om inte annat kanske du kan ta förebyggande medicin, till exempel Seloken. Det är egentligen en sk betablockare, en hjärtmedicin som sänker blodtrycket, men det har visats ha jättebra effekt förebyggande mot migrän. Kanske inte ett tips att behöva ta hela tiden, men just under den stressiga perioden innan bröllopet :D

• Marskatt

Sibbis
    Fast det kanske inte är en så bra idé om man som jag samtidigt har väldigt lågt blodtryck...

• Therése

Jag skulle vilja lägga in en varning för Seloken om du inte redan innan har högt blodtryck. Jag har normalt blodtryck och fick Seloken utskrivet som förebyggande medicin mot migränen. Minns inte om det hjälpte mot huvudvärken eller ej men minns att jag höll på att svimma VÄLDIGT många gånger p g a att mitt blodtryck blev så extremt lågt. Var konstant yr i huvudet och kände att jag höll på att tuppa av när som helst och var som helst. Jag gav upp Seloken efter några veckor eftersom de fick mig att må så dåligt på andra sätt.

• skina

Mina erfarenheter:
    Imigran - blir dålig i kroppen, dåsig och klen
    Eeze- ingen verkan alls
    Pronaxen - funkar, men med stressmage så måste jag plussa på en prozac för att det ska funka, annars bränner det

Se till att testa innan är mitt bästa tips. Testa koffazon, som är receptfritt mot värk. Det fungerar om jag tar det tillräckligt snabbt, men är super mot all annan sorts huvudvärk. Innehåller koffein, så man känner sig genast bättre. När jag har viktiga dagar brukar jag även käka lakrits, vet inte om det verkligen funkar, men även om jag bara tror det så känner jag mig mindre stressad över att få migrän.

• skina

Menar såklart onaprazol, onte prozac... :)

Svar på tråden Migrän