Inlägg från: Blivande Mrs WS |Visa alla inlägg
  • Blivande Mrs WS

OT ingen känsel efter visdomstand

happily married

Det är inte bedövning som sitter kvar. ibland kan man skada en nerv när man ger bedövning (ovanligt) mer vanligt är att man skadar nerven vid själva utdragningen eller att det svullnar upp så nerven ligger i kläm. Känselbortfallet kan hålla i sig ett tag. m det fortfarande sitter i om ett år så anses det vara permanent. (dock brukar man få tillbaka mkt av känseln utan en liten fläck på hakan ) Om detta skulle vara i ditt fall ska du ha ersättning från patientskadefonden så det är viktigt att du gick till tandläkaren och dokumenterade det. Vanligaste är dock att man får all känsel tillbaka efter 1 vecka - några månader.Lycka till!

• Blivande Mrs WS

happily married
    Inte har du skadat nerven själv. Det är redan dokumenterat när du gick till tandläkaren. (journalen).
    Troligtvis är ju känseln på väg om du känner lite pirrande i läppen.
    Troligtvis är det svullnaden som gör att nerven kläms. När den går ner så kommer känseln till största sannolikhet tillbaka.

• Blivande Mrs WS

Hur går det med känseln?
    Har det ej kommit tillbaka något tycker jag att du ska ta kontakt med tandläkare så de kan förklara vad som har hänt och vad du kan förvänta dig framöver.

• Blivande Mrs WS

happily married
    Tråkigt att du inte har fått känseln tillbaka. Jag kan ju informera dig om att det inte är bedövningen som sitter kvar, som framgick att du förstår själv. Nerven har skadas på något vis. Vanligaste är att man får mycket eller hela känseln tillbaka om inte nerven har helt gått av. Som är mycket ovanligt. (oftast är det en klämskada) Det kan dock ta ett 1/2 till 1 år innan nerven har "läkt". Byt tandläkare om du inte har förtrående för denna och har du inte fått hela känseln tillbaka om ett år så har du rätt till skadestånd från patienskadefonden ej mycket dock men... Tyvärr kan en nervskada uppstå vid utdragning av tand.
    Jag håller tummarna att du kommer att vara helt återställd snart!

Svar på tråden OT ingen känsel efter visdomstand