• happily married

OT ingen känsel efter visdomstand

OT
    Finns det någon mer än jag som råkat ut för det? Jag har dragit ur en visdomstand nere på vänster sida, den var svår att få ut och tog över en timme.
    Ont gjorde det och ont har jag, men det kan jag ju förstå att man får efteråt, däremot har jag ingen känsel i underläppen hakan o vänstra sidan av nedre tandraden! är det någon mer som råkat ut för det och hur lång tid tog det innan det försvann? är helt panikslagen o rädd att det är bestående :( fruktansvärt obehagligt o svårt att äta prata mm.

• Svar på tråden OT ingen känsel efter visdomstand
  • happily married

jo det gick väl bra.. hon tittade i munnen o skrev ut pencilin då jag är så svälld så tyckte hon jag skulle ha det, hon sa att man absolut inte kan ha bedövning i ett halvår som gubben sa åt mig, utan hon sa att min nerv har blivit skadad och om jag har tur så läker den igen men det kan ta ett halvår.. och har jag otur så får jag ha det så här :( uch jätte jobbigt jag kan inte äta som folk måste blöta ner mackor för jag kan inte tugga då jag inte har känsel då biter jag mig bara och den flytande mat jag får i mig rinner ut o jag känner inte att jag dreglar ens :( kan ju inte äta ute bland folk ialla fall :( har också problem att prata, det ser konstigt ut o låter inte riktigt rätt. Var inte direkt så här jag ville starta mitt äktenskap..

• Firestarter

Usch nej det förstår jag! Aha så det är det som händer med nerven. Ok. Men hoppas att det bler bättre med pencilinet. Kanske är nån svulln ad eller bakterie som trycker på sa att "bedövningen" inte går ut. *håller tummarna* (båda två) :)

• happily married

Tack så mycket det behövs :)

• Blivande Mrs WS

happily married

Det är inte bedövning som sitter kvar. ibland kan man skada en nerv när man ger bedövning (ovanligt) mer vanligt är att man skadar nerven vid själva utdragningen eller att det svullnar upp så nerven ligger i kläm. Känselbortfallet kan hålla i sig ett tag. m det fortfarande sitter i om ett år så anses det vara permanent. (dock brukar man få tillbaka mkt av känseln utan en liten fläck på hakan ) Om detta skulle vara i ditt fall ska du ha ersättning från patientskadefonden så det är viktigt att du gick till tandläkaren och dokumenterade det. Vanligaste är dock att man får all känsel tillbaka efter 1 vecka - några månader.Lycka till!

• Mrs Marley

precis som Blivande Mrs WS säger, erfarenhet säger att känseln borde vara tillbaka om ca 7-10 dagar.

• happily married

Blivande Mrs WS
    uch så rädd jag blir att det ska vara permanent :( det här kan jag inte leva med det är skitjobbigt! jag hoppas verkligen jag får tillbaka känseln, hur då dokumenterat menar du? min tandläkare vägrar erkänna att han skadat en nerv.. han säger att han INTE gjort det :(

Mrs Marley
    Du skriver erfarenhet, menar du då att du råkat ut för samma och det gick över på 7-10 dagar? det låter ju toppen iså fall.. nu har det gått 5 dagar o det är ingen förändring med känslen den är fortfarande borta, det kan kittlas ibland i läppen men det är allt, jag var svälldare än nånsin i morse när jag vaknade :(

nåt som jag tycker är JÄTTE tråkigt är att jag inte kan pussas med min nya make.. det känns jätte obehagligt att pussas :(

• sharya

Men se till att få det dokumenterat av den andra tandläkaren du gick till. Begär utdrag ur journalen och spara alla kvitton. Det MÅSTE ju inte heller ta ett halvår, kan mycket väl vara bättre om några dagar eller veckor. I ALLRA VÄRSTA fall bör sådant gå att operera så du slipper leva med det hela livet, men så illa går det nästan ALDRIG så tänk inte ens på det.
    Lycka till

• sharya

Ps
    Om det kittlar eller kliar på läppen eller i kinden brukar det vara ett tecken på att känseln är på väg tillbaka....

• happily married

sharya
    tack :)

• mission impossible?

Usch.. Förstår att det är obehagligt!

Precis som Sharya skriver så brukar pirr vara ett tecken på att känseln är på väg tillbaka! Sen tänkte jag på det där med svullnaden som var värre..
    Man kanske inte alls kan jämföra djur med människor, men jag gör ett försök ändå.
    När min katt blivit biten så har det alltid svullit upp rejält efter några dagar och veterinären sa att när man får en infektion så är svullnaden kroppens sätt att ta hand om det och att det oftast "vandrar" ur kroppen, alltså att svullnaden förflyttar sig. Kanske är därför du känner dig mer svullen, för att kroppen försöker göra sig av med "giftet".. Vi får hoppas på det!

Jag håller tummarna!!

Svar på tråden OT ingen känsel efter visdomstand