• HTS

ska jag lägga mig i när det gäller vilka som är bjudna på min m2b´s svensexa?

Fick idag reda på att bestmannen planerar en svensexa utan att bjuda flera (mest släktingar) som ska komma på bröllopet utan istället vänner som inte är bjudna på bröllopet. Ska jag lägga mig i?

• Svar på tråden ska jag lägga mig i när det gäller vilka som är bjudna på min m2b´s svensexa?
  • catbride

Min m2b träffas och umgås mycket med mina släktingar (dvs lillebror, min systers kille mfl) och med mina bästisars pojkvänner. Fast inte SAMTIDIGT som han umgås med sitt "grabbgäng". Ska de verkligen behöva fixa 2 svensexor??? Kan man inte vara så social att man kan umgås med folk "över gränserna"??? Min m2b har inga problem med det! Varför ska nån annan ha det?? Det kan väl vara skoj att de hunnit träffas innan bröllopet också!!!
    Min m2b´s vänner hade inte heller tänkt bjuda hans kill-kusiner (som e i lämplig ålder) helt enkelt för att de inte tänkt så långt.
    Ursäkta att jag säger det - men grabbar verkar behöva lite hjälp med "tankeverksamheten" ibland...
    Vilka tycker NI ska bli bjudna??
    Om jag skulle ha "möhippa" med mina "barndomskompisar" skulle jag sitta å dricka äppeljuice med två småbarnsmammor!! Jag vill ha med ALLA mina vänner - från alla håll!!! - på min möhippa!!!

• hew

Det ska naturligtvis vara nåt som är och förblir en trevlig upplevelse för er båda, alltså inte dra ut dom blivande på massa pinsamheter som ingen egentligen vill, och allra minst vill står för sen. Vi har båda sagt ifrån oss allt som liknar möhippa/svensexa, vi vill verkligen inte ha någon alls, då får vännerna gärna istället bjuda med oss på nåt kul ihop allihopa, eller om vi e på varsitt håll och kanske sluter upp senare. Eller nåt sånt. (Men inga fler pinsamma jobbiga uppdrag och skit som en del försöker ordna)

• Fjällräv

Tja - om man ska samla alla män som finns i en mans bekantskapskrets till svensexa och och alla kvinnor som finns i en kvinnas bekantskapskrets till möhippa så får festen en karaktär av helt annat slag än det jag själv förknippar med svensexa/möhippa. Tänker ni som tycker det är viktigt att "alla" är med att svensexan/möhippan i första hand är bröllopsförberedande så folk som inte känner varandra ska få bekanta sig med varandra?

• emsan 20okt

Jag tycker inte man ska lägga sig i svensexan för mycket, däremot tycker jag att du, om du själv upplever det som ett problem kan ifrågasätta valet av deltagarna på svensxan, jag tycker däremot inte att du kan kräva att han ska ta med släktingar och jag håller med den som sa att svensexan är sista natten med gänget och släktingar träffar mig ändå. Om jag ska vara ärlig har det aldrig slagit mig in att ha med släktingar eller än syskon på varken möhippan eller svensexan. Men man för göra som man vill.

Det jag vill säga är: Lägg dig i så mycket som du behöver för att det ska kännas bra, men tänk på att inte ta över (jag vet inte alls hur du är, men jag skulle nog lätt råka ta över om jag började lägga mig i), antar att du har mycket att tänka å ändå inför bröllopet, så släpp svensexan så mycket du kan.

• anne på grönkulla

Om det finns folk du verkligen tror han skulle sakna, föreslå för den som fixar att de kanske bör inbjudas också. Men jag tycker inte du behöver anstränga dig för att "ta bort" folk - vill de fira honom så är väl det kul!

• catbride

Fjällräv -
    Nä - vad du menar med "bröllopsförberendande folk" förstår jag inte. Jag vill helt enkelt att de tjejer i "lämplig ålder" som jag bjudit till bröllopet (dvs mina bästisar, min m2bs syster, min syster, min m2bs kusin och min m2bs kompisars flickvänner) ska komma på min möhippa. Dvs de människor som jag tycker mest om och som jag umgås med mest nu för tiden!
    Är det så konstigt att man tycker att alla de min m2b umgås med ska få möjlighet att komma på svensexan??
    Jag och min m2b har varit värdpar på 2 bröllop och inte ens blivit bjudna till en svensexa/möhippa - och det tycker jag var lite tråkigt!!

• HTS

Tack för alla svar!

Jag tror att jag går på anne på grönkullas linje för jag tror verkligen att han vill ha med fler än de som är bjudna just nu.

• Fjällräv

Vad jag menar när jag frågar om svensexan/möhippan är menad som bröllopsförberedande är om några av er tänker sig att svensexan/möhippan i första hand är ett tillfälle för dem som sen ska gå på vigsel och bröllopsfest att lära känna varandra?

I så fall är det helt enkelt så att vi ser olika på vad möhippa/svensexa är till för.

I mina ögon är det en fest som är till för brud/brudgum som individ och i relation till SINA vänner som hon/han haft som individ, inte ett steg i bröllopets fokusering på brud/brudgum som del i ett par, vilket ska firas med PARETS vänner.

• Lena+Mattias=sant

Jag tycker du ska prata med dem och fråga om de inte hade tänkt bjuda de andra oxå.

Jag tycker man ska bjuda alla bruden/brudgummens vänner till möhippan/svenskexan. Både deras gemensamma vänner av rätt kön och de som de hade innan de träffades.

• Lainan

Jag skickade gästlistan till min mans bestman, sorterade in dem i 2 grupper; de man bör bjuda och de man inte behöver bjuda och så skrev jag med telefon/mobilnummer. Jag tror att alla uppskattade att de blev tillfrågade.

Tilläggas bör att de jag skrev som inte behöver bjudas var sådana som jag visste inte ville vara med på en svensexa, såsom barn under 15 och min farfar...

Jag tycker att det är god ton att bjuda samtliga, lämpliga, som är inbjudna till bröllopet, så uppfattar jag det.

• N&N

Jag gjorde precis som Lainan, skickade gästlistan med kontaktuppgifter till sambons bror, markerade de killar som sambon skulle uppskattar var med och sedan var det upp till bestman. Han hade dessutom innan bett mig göra detta.

Då hjälpte jag honom (han känner långtifrån alla som sambon umgås med) och sambon blir glad. Det är ändå det viktigaste.

Dock tycker jag man absolut inte ska lägga sig i mer än så. Hur de väljer att bjuda är upp till dem själva. Kanske kan TS släktingar fixa en egen svensexa? Det gjorde jag och några andra när sambons bror gifte sig, vi kidnappade hans blivande fru och hade en ganska enkel hippa men hon blev jätteglad. Vi kände inte hennes kompisar och blev inte inbjudna till hippan.

• jench24

Men man vill väl ändå inte ha med folk man inte känner på sin möhippa/svensexa? Mina manliga arbetskamrater som jag har bjudit, som min fästman egentligen inte känner, de har väl inget utbyte av en svensexa? Och min fästman skulle ju inte tycka det var kul att ha med dem heller, man vill ju bara ha med sina närmaste vänner eller?

Samma sak med min fästmans kompisars flickvänner, som jag bara har träffat några få gånger. Dem är jag inte intresserad av att ha med på min möhippa, och det har jag talat om för min tärna också så hon vet vilka som bör bjudas.

Svar på tråden ska jag lägga mig i när det gäller vilka som är bjudna på min m2b´s svensexa?