• Miss Bennet

Struktur på finanserna...

Kanske inte så romantiskt, men vill gärna veta...

Hur gör ni när ni gift er - har ni alla pengar på gemensamt konto? Pengar på era egna där ni för över en summa till gemensamt? Ser ni till att ni betalar lika mycket eller att ni har kvar lika mycket (om ni nu har "egna" pengar)?

Vi har ingen struktur på det hela än. Det enda jag vet är att jag vill ha "egna" pengar och konto så att det inte blir så att han ser sin födelsedagspresent på kontoutdraget innan han får den =-)

• Svar på tråden Struktur på finanserna...
  • jagärsåkär

vi kommer ha egna konton, jag vill också ha egna pengar o lyxa lite med kläder osv ibland.

sen kommer vi säkert antingen ha en hushållskassa eller nåt liknande. Idag delar vi på hyra osv o mat. Men i framtiden blir det väl större utgifter o då kanske ett konto funkar bättre.

så totalt tre (minst) konton: två egna o ett gemensamt

• Damen i röd hatt

Viktigt ämne!

Vi har delade konton, alltså egna lönekonton. Därifrån går en summa varje månad till det gemensamma räkningskontot. Och från det kontot betalas alla räkningar.

Hos oss får man göra vad man vill med de pengar som är kvar när räkningskontot fått sitt.

• anne på grönkulla

Vi har flera gemensamma konton: 1 för hushållsbudgeten (alla betalningar på boende, mm), 1 för sparbuffert (semester, lite större gemensamma utgifter, nya kylskåp, mm) och 1 för "guldkant på tillvaron" med ett litet sparande till.

Sen har var och en av oss ett "lönekonto" och olika sparkonton på egen hand.

Vi för över en summa som täcker de gemensamma utgifterna varje månad till hushållskontot och en summa till vardera sparkontot varje månad.

Sen är även övriga pengar gemensamma och kan användas gemensamt - men vissa räkningar (csn, mobil, kläder o smink etc) är enskilda och hålla utanför.

• Sibbis

vi kommer oxå att ha egna konton, aboslut. dock tjänar han väldigt mycket mer än mig, så vi kommer göra nån sorts procentiell summa som vi sätter över på ett gemensamt "huskonto" sen, för alla gemensamma utgifter... PLUS att vi ska ha sparkonton, ett för kortare tid, och ett på lite längre sikt.

• Trollfrun

Vi har varsitt konto med egna pengar, ett gemensamt räkningskonto där vi sätter in lika mycket var, ett gemensamt sparkonto som just nu är bröllopskonto. Plus varsitt spar-och lekkonto...

• jocelyn

Vi behåller allt som vi har det nu; separat ekonomi. Det vi delar på är saker som elräkning, tv-avgift osv, där betalar vi hälften var.
    Det enda gemensamma vi har är ett konto som tekniskt sett är mitt där vi lägger undan pengar till t.ex. semester.

• starbelle83

Vi har faktiskt allt separat. Varsit all- konto (löne konto) och varsit spar konto.Min sambo (m2b) betalar alla våra gemensamma fasta utgifter och sedan överför jag hälften till honom. Jag tjänar inte i närheten av honom så han brukar ju betala diverse (mat, inredbing, etc..) extgra i stället. Tycker det känns Ok. Hur gör ni?

• jocelyn

Glömde; vi delar allt rakt av, utan hänsyn till inkomst. Ibland tjänar han mer ibland tjänar jag mer. Skulle någon hamna i ekonomisk knipa skulle vi såklart hjälpa varandra ur den.

• starbelle83

***Jocelyn***
    Delar ni på hyran? Boendekostnader och så rakt av också? Du skrev inget om det =)

• jocelyn

Ok mitt tredje försök här; vi delar på alla gemensamma utgifter på så sätt att en betalar in räkningen o den andra för över pengar till den som betalats konto...

Vi har ett sånt där ICA kort också, där vi sätter in en bestämd summa var varje månad, sedan handlar vi mat därifrån.

Hoppas jag fick med allt nu! :D

Svar på tråden Struktur på finanserna...