• Madeleene

Hjälp, mig snäll vad hade ni

gett en nära vän som är otrolig på blockflöjt, som kan till 95 % säkerhet melodin i fingrarna (den blomster tid nu kommer) för ersättning för att spela den på ett bröllop? Vi kommer vara utomhus inte i en kyrka. Denna person kommer även hjälpa till att göra inbjudningskorten/tack korten, vilken kostnad där skall man räkna med (förutom materialet till korten)

• Svar på tråden Hjälp, mig snäll vad hade ni
  • 24maj08

jag hade nog gett ett presentkort på någon form av behandling, kanske på något spa? Det är alltid uppskattat att skämma bort sig själv och då få något sådant som tack känns ännu lyxigare.

• Gerda

Är det en nära vän kanske hon inte vill ha betalt i pengar? Hon kanske hellre hade uppskatat en tackpresent av er?

Jag har erbjudit mig att göra och har gjort vänners trycksaker etc - och då har de betalat för material. Så är det roligare att få en present, än att börja fundera på vad mitt arbete är värt etc...

• Madeleene

24maj08: Okej, tusen tack för idéen.

Gerda: Ja det kanske hon också gör. Hm jag får fråga henne lite fint vad hon vill ha för ersättning för det. Mycket bra tänkt

Åh nu känner jag mig lite lugnare.

• Gabbies

En nära vän till mig ska vara solist på vårat bröllop och jag frågade honom helt enkelt om han ville ha ersättning men han sa bestämst nej. Då sa jag att då får du en liten present iaf och då sa att han vägrar komma på bröllopet isf (ja på skämt så klart) så han vill absolut inte ha något alls. Han tyckte det var en ära att få spela och sjunga på våran dag..

• Madeleene

Gabbies: Okej, tusen tack för din berättelse om din vän. Vi får se vad min vän säger, det vore så roligt om hon ville. Vi har hängt ihop i många år.

• brud K

jag har inte äns en tanke på att ge mina nära och kära ersättning för det de hjälper till med :)opps!!!
    men har sakt att vi inte vill ha några presenter så det borde kanske räcka :):)

• Madeleene

Okej, mina nära alltså familjen vet jag inte om de vill ha betalt. Men nära vänner funderar jag på. Min mamma och syster vill inte ha något det vet jag. Men vi får se vad min vän säger. Väntar spänt på svar. Åh att man inte vill ha present det var en bra idé. Tack för den..

• Polarn&Pyret

Jag tycker det är schysstast att fråga om hon vill ha någon ersättning. Vill hon inte det, så ge en liten symbolisk present.

Själv har jag hjälpt till och sjungit på en del bröllop och begravningar i släkten. Det gör jag gärna och ser det som en ära att folk vill och hade inte velat ha betalt om någon frågat MEN: det är aldrig någon som frågat och det känns nästan som att det tas för givet att jag ska ställa upp. Det tar ju tid att öva in sånger och någon gång har jag tom behövt ta ledigt en dag från jobbet för att öva på plats innan. Då börjar det bli lite väl stor uppoffring för att knappt få ett tack efteråt...

• Madeleene

Polarn&pyret: Jag håller nästan med att det är snällast att fråga. Oj det kan inte vara roligt att knappt få ett tack. Jag kommer ge alla mina tre vänner en present som tack för hjälpen, floristen är en av mina bästa kompisar, hon som skall göra inbjudningskorten ev. spela och sedan min tärna jag kommer ha.

• brud K

men de som hjälper till har erbjudit sig själva och ger det som bröllopspresent. då blir det så att de ger mig något och sen ska ge dem tillbaka...mmmmmmmmmmmm måste tänka på saken.......

Svar på tråden Hjälp, mig snäll vad hade ni