Inlägg från: Akvavit |Visa alla inlägg
  • Akvavit

Januari-Februari 2008

Hej tjejer, nu hoppar jag in här i tråden efter att ha "tjuvläst" länge :)

Jag ska gifta mig i vinter, vi har inte helt bestämt datum än, men det lutar åt februari. Vi har faktiskt inte bokat något alls än, men vi planerar. Här i Dalarna behöver man inte vara ute i riktigt lika god tid :)
    Vi tror att vi har bestämt oss för festlokal och kyrka, men har inte bokat än. Ska eventuellt kolla festlokalen i helgen, eftersom vi inte är kinkiga med datum så vill vi kolla först om det är någon helg de redan är upptagna.
    Håller på att välja fotograf, så svårt det är. Den vi ville ha var naturligtvis uppbokad för en reklamkampanj hela februari, och för "second best" finns en bunt att välja på. Ska sammanställa alla förfrågningar...
    Jag har varit ute och provat klänningar en gång och hittat två med wow-känsla, men ska ut lite fler gånger innan jag bestämmer mig.

Det är kul, men det känns ganska lugnt. Jag har surfat runt här på BT ganska länge nu, så jag har en ganska bra bild av vad jag vill ha, introducerar dem till m2b med jämna mellanrum, lite olika val som han får välja på, funkar kanon. Han har inte klagat än :)

• Akvavit

_golden_
    Jo, jag antar att det räknas som norra Dalarna...strax norr om Rättvik ligger kyrkan.
    Och visst hade det varit bra att kunna fynda bland lite vinterkläder, men det får gå ändå. Har i alla fall planer på att eventuellt second hand-fynda bland sommarbrudarnas klänningar :)

En fråga till alla er, hur har ni tänkt med tiden för vigsel vs mörkrets inbrott?
    Vill ni ha det ljust när ni går in och ut ur kyrkan eller...? Foto före eller efter?

• Akvavit

Jag blev så nyfikna nu när jag gett mig tillkänna när och var ni alla ska gifta er...hittade den här listan i början av tråden, så jag uppdaterar den. Kanske ni kan lägga till var ni ska gifta er, om inte exakt plats så landskap eller nåt?

080105 T och U
    080105 abbie80
    080112 Lillgrisen
    080117 LasVegas08
    080119 Malin46
    080126 Qozze
    080126 Addiz
    080126 ~vinterbrud~
    080126 Baltasar
    080202 CmD
    080202 Offis
    080202 Gotland-08
    080216 _golden_
    080225 c_t
    0802?? Akvavit, Dalarna

• Akvavit

Gotland-08,
    Vilka snygga kort!! Hur har du gjort med tapeten, klistrat den på ett annat papper?

Qozze, vi gifter oss som det ser ut nu i Boda kyrka norr om Rättvik och ska antagligen ha festen på Furudals bruk. Det är jättefint där i bruksmiljön, och de har så mycket boende att alla gäster som vill kan bo kvar vilket nog de flesta kommer göra. Kolla www.furudalsbruk.se , om man går in under "Bröllop" finns bilder på ett utomhusbröllop på vintern, ser så mysigt ut. Om vi inte får den kyrka vi vill ha så kanske det blir så...

• Akvavit

golden,
    så roligt att få höra!! Vi hoppas så klart också på en magisk stämning, det är så vackert där vid kyrkan och den ligger så fint på sin höjd, man kan se nästan ända ner till Rättvik. Vet du att den kallas för "svanen" då den med sitt vita torn sträcker sig högt över bygden? :)

Jag hoppas verkligen att det blir en gnistrande vinterdag med massor med snö!

• Akvavit

Bzzz,
    Vill du tala om var i Dalarna ni gifter er? Har ni hunnit boka något, bestämt var ni ska vara?

• Akvavit

T och U,
    Jag har inte heller någon klänning, och även jag har två som jag gillar. Men jag har bara varit ute en gång och kollat och vill gå ut mer innan jag bestämmer mig...

Jag har hela tiden sagt att jag _inte_ ska ha axelbandslös klänning, för dels lär det bli kallt och dels har alla andra det. Men det finns en från Lilly som bara är så vacker, så jag var tvungen att prova. Och den står just nu överst på vill-ha-listan. Men den är så pass annorlunda tycker jag, så det känns ändå ok :)

• Akvavit

Gotland-08,
    Vilken bra idé att gömma infopappret! Men det jag undrar är nu, med tapeten, behövde du pressa den på något sätt? Den lär väl ha krullat sig efter ha varit ihoprullad?
    Vad för klister använde du?

Min m2b ska ha frack, han var best man nyligen och passade på att köpa sin hyrda frack billigt. Fast jag har erbjudit honom att välja något annat om han ville...

• Akvavit

c_t,
    Den klänningen var jag precis inne på Maggies hemsida och kikade på, den är jättefin! Var hade du beställt den ifrån? Har du provat den i verkligheten?
    Det vore jättekul om du kunde lägga in en bild på dig när du provar den. :)

• Akvavit

Såja, nu har vi bestämt datum!! Den 23'e februari blir det :D
    Så idag ska jag ringa och boka kyrka och festlokal.....så spännande!!
    Uppdaterar listan:

080105 T och U (Västra Götaland)
    080105 abbie80 (Örnsköldsvik)
    080105 Bzzz (Dalarna)
    080112 Lillgrisen
    080117 LasVegas08 (Las Vegas)
    080119 Malin46
    080126 Qozze (Åre)
    080126 Addiz
    080126 ~vinterbrud~ (Stockholm)
    080126 Baltasar
    080126 20080126
    080202 CmD
    080202 Offis
    080202 Gotland-08 (Visby)
    080202 LillHjärtat (Västernorrland)
    080202 Oz-080202 (Australien)
    080216 _golden_ (Gävle)
    080216 ja2007 (Strängnäs)
    080223 Akvavit (Dalarna)
    080225 c_t (Ishotellet, Jukkasjärvi)

• Akvavit

Har just bokat kyrkan, men jag blev så besviken. I våra planer har vi hela tiden tänkt att vigseln skulle vara kl 15 så att man kommer ut när det fortfarande är ljust och medan man kör upp till festlokalen, tar ca 20 minuter.

Nu visar det sig att den enda vigseltid man kan boka är 16.00...det känns så sent. Vigsel och kramar lär väl ta en timme, då är klockan 17. Sen tar det 20-30 minuter för folk att ta sig till festlokalen, sen ska de kunna få checka in och lasta ur i rummen, då är kl 18 innan samlingen när vi ska anlända. Så vill man ju kanske hinna mingla lite, middag vid 19 känns sent!

Vilken tid är er vigsel och hur tänker ni med tidsschema fram till middag?

• Akvavit

Oz-080202,
    Det blir en "riktig" bröllopsfest med sittande middag och tårta och tal och vals och hela köret. Nu när jag fått lite input från er känner jag mig lite mindre besviken, det kanske inte är så illa trots allt... :)

Det är ju bara så typiskt när man är så inställd på något och inte har en tanke på att det kan bli problem så blir det verkligen en kraschlandning...särskilt när man som vi är så lyckliga att äntligen ha kommit fram till ett datum och få börja boka...

Nåja, det blir nog bra :)

• Akvavit

T och U,
    Jag vet precis vad du menar, jag blev jätteirriterad i helgen när jag var och kollade i en butik. Man fick inte fota där, men jag tänkte okej då, det får väl lösa sig. Jag blev registrerad på datorn och allt och de la in modeller och pris i den, och det kändes väldigt organiserat och bra,och när jag var klar bad jag att få utskriften från datorn. Nehej, så gör de inte! Ehh....kan ni skriva ner vilka modeller jag provde och hur mycket de kostade? Nej, inte ens det!!

Så hur ska jag kunna sitta hemma och jämföra med en annan klänning då? Om jag har tur så kommer jag ihåg modellerna, men hur ska jag komma ihåg vad de kostade?! Otroligt dåligt tycker jag, och de borde ju själva förlora på det tycker man. Jag tänker i alla fall inte köpa klänning därifrån...

• Akvavit

Nu har jag också beställt klänning!! Känns nästan lite konstigt :)
    Jag var ute i de två sista butikerna jag ville gå till i helgen, och till slut blev det en Garamaj Caribia. Den sitter som en smäck, trots min något päronformade figur, och hade inte tant Garamaj plockat fram den hade jag nog inte ens försökt prova den på egen hand...
    www.garamaj.se/images/modeller/stora/caribia2.jpg

Den är så läcker. Dyr, men fin. Valde mellan den och en Lillyklänning....till slut blev det denna...

• Akvavit

Kanske detta redan har diskuterats tidigare i tråden, men när ska ni skicka ut era inbjudningar? Och när ska ni ha OSA?

Vi ska ju gifta oss i slutet av februari, och jag vet inte, innan jul känns lite tidigt kanske, plus att folk har så mycket annat då, julklappar och julkort och så... Men efter jul, kanske folk glömmer bort att svara om de är stressade över jul?
    Hur tänker ni?

• Akvavit

Virvel,
    Visst är den fin :)
    Men dyr som sagt...13900 kr kostar den...trodde jag aldrig att jag skulle lägga så mycket på klänning, men när det är rätt så är det. Trivdes inte riktigt i många andra...

• Akvavit

Jaha, så sket sig större delen av vår planering....
    Kyrkan var bokad och festlokalen som är typ den enda bra inom många mils radie har varit på g, men inte riktigt velat säga 100% ja. De skulle byta värmesystem i vinter och kunde inte hitta någon hantverkare, men då de verkligen inte trodde att det skulle vara något problem för oss i slutet av februari har vi ju nästan räknat med den.

Vi skulle höras idag, och då visar det sig att skit i rörmokaren, nu har den andra familjen som äger boendet där bestämt att de ska stänga ner under vintern, så då kan inte heller festlokalen ha öppet. DEt ligger ju typ i skogen!
    Så helt plötsligt har vi ingen festlokal.

Nu funderar vi på att ha det här i Falun istället vilket inte var vad vi ville, och måste tänka om hela planeringen... *suck*
    Usch, jag blev jättebesviken, trots att de inte lovat något....

• Akvavit

Vi funderar på en kyrka som ligger en bit från stan, och då kommer vi ha ca 20-30 minuter mellan kyrka o fest med bil. Men vi har inte riktigt bestämt oss.... Det finns en kyrka närmare, men den känns inte lika personlig.

Angående bröllopsresa, vi kommer nog göra som FruKnas och boka något mysigt fjällhotell typ sön-ons, sen tar vi tre veckor eller så under sommaren och bilar ner till Italien... Vi känner att vi har så mycket utgifter fram till bröllopet ändå, vi håller dessutom på att renovera hela huset, så en långresa får nog vänta några år...

• Akvavit

Men varför kan inget bara gå lätt för en gångs skull????

Ringde just First hotell i Falun eftersom jag såg att de hade en fin festvåning som jag tänkte kolla upp, men tyvärr var den upptagen redan den helgen.
    Liksom HELA hotellet. Alla rum, allt. För att det är Svenska skidspelen då!!! Vilket betyder att alla hotell är fullbokade redan! Jag ringde runt och kollade....utom ett som inte svarat än, de ska ringa upp mig!

Men våra gäster måste ju bo någonstans, de flesta av dem bor ju inte här.
    Blir så ledsen!! Vi har ju redan varit tvungna att tänka om helt efter att vi inte fick vara på Furudals bruk, nu när vi vant oss vid att vara i Falun, då kanske vi måste byta helg?! *suck*
    Och m2b är borta i jobbet, utomlands och kommer inte hem förrän imorgon....

Visst kanske ni tänker att vi borde ha kollat upp om det var något på gång den helgen, men gör man verkligen det? Dessutom valde vi ju helgen när vi fortfarande trodde att vi skulle vara på Furudals bruk....

• Akvavit

Äntligen har något gått som det ska! Ett av de små hotellen i Falun har bestämt sig för att låta oss disponera hela hotellet till våra gäster och inte till Svenska skidspelen som går av stapeln samma helg! Helt underbart, nu kan vi slappna av lite i alla fall. Bara resten kvar....

Vår fotograf har vi bokat för en hel dag, 9 timmar. DE kommer dessutom vara två fotografer som är superduktiga, så nog ska vi kunna få en bunt fina bilder :)
    Visst kostar det, men för mig som älskar mina gamla album och faktiskt kollar i dem kändes det viktigt med många bra kort från hela dagen. DEssutom fick vi ett hyfsat pris via en kompis...

Nu väntar vi bara på att festlokalen ska bestämma sig, har prel. bokat en annan utifall att vårt första val faller igenom...

Svar på tråden Januari-Februari 2008