Inlägg från: Snöflinga76 |Visa alla inlägg
  • Snöflinga76

Januari-Februari 2008

Har hittat hit till tråden tack vare Gotland-08 och vilka fina bilder du har lagt in, ni verkar ha det mesta klart redan, jag blir stressad...
    Själv har vi inte kommit längre än att vi skrivit ner allting och planerat klart, nu ska allt bara genomföras och vi ska ha en bäbis om en månad!!! Nåväl, jag brukar vara effektiv när jag väl sätter igång.

Måste bara ge er ett tips om brudbukett. Jag ska ha vita rosor med videkissar, det känns som om det passar när våren börjar göra antågande, då jag gifter mig i februari. Vi kommer ha kombinerat med dop.

• Snöflinga76

c_t vad roligt att höra att ni ska gifta er i Iskyrkan, då jag är från Kiruna. Är du också det eller reser ni till Jukkas för giftermålet? Spännande!
    Vi kommer gifta oss i Kiruna Kyrka men datumet är inte riktigt spikat ännu, beror på datumet då bäbisen kommer ut, vi tänkte gifta oss och döpa så exakt som möjligt 6 månader efter. Lite sent med dop då kanske men jag vill hinna komma i form och få lite vårsol till mörka Kiruna...

• Snöflinga76

Tack för gratulationerna till vår bäbis... en månad av väntan kvar! Vi får verkligen hoppas att allt går som det ska och att vi inte får en kolikbäbis... Det är vår första och det vore ju trist om man såg ut som ett vrak när det är dax för bröllop...

c_t Vilken häftig jacka du hade bild på. Var har du hittat den? Den blir nog urtjusig i Iskyrkan.

Själv ska jag ha en stickad cape med stor vikt krage. Svår att förklara hur den ser ut, har fått idén för länge sedan här på BT när jag tjuvkikade på någons bröllopshemsida. Den ser ut som en poncho ungefär men inte V-formad nertill, utan fint rundad. Vi ska ha stickad dopklänning till vårt barn också. Min tärna ska ha en stickad sjal runt axlarna. Men vi ska ju inte ha på oss det i kyrkan, då vi är inne, förutom bäbisen då, utan när vi kommer ut i kylan.

Åh, vad jag är glad att jag fick nys om detta forum. Så många bra idéer man får av era planer!

• Snöflinga76

Glömde svara på dina frågor c_t, sorry!
    Det finns många bra frisörer i Kiruna, går själv hos en frisör "Stinas Salong" telnr: 0980-81131. Unga och trendiga frisörer! Tänk på att nästan alla frisörer har fullt upp i vår lilla stad, trots att det finns många av dem så finns det också allt för många frisyrtokiga Kirunabor så det är alltid kö... Boka i god tid!
    När det gäller florister så finns det bara två, Ringblomman och Kiruna Blomsterhandel. De är bra båda två, vad jag vet.
    Det är bara fråga mer om du undrar!
    Kommer ni fira middag m.m. i Jukkas, på Wärdshuset eller? Sover ni över där på Ice Hotell? Hur många gäster tar ni med er?

• Snöflinga76

Hej igen alla vinterbrudar! Vilken aktivitet på länken, man är borta en dag och sedan finns det massor att läsa.
    c-t: capen var jättefin, vad har du tänkt för pris för den? Angående Kent Tunlind så har jag fotat mig där till studentbalen och en gång efter och han är duktig, mycket erfaren och glad. Jag har varit nöjd. Det blir säkert mycket fint med bilder från Ice Hotell.

Ni blir många gäster för att fira allt på annan ort. Står ni som brudpar för alla kostnader? Det låter dyrt... Vet att mat m.m. brukar kosta där. Men å andra sidan så är det ju ett minne för livet och gästerna kanske bekostar hotell själva?

• Snöflinga76

c_t Får man vara nyfiken och fråga vad ni får betala för middag i Jukkasjärvi? Jag har funderat på det som alternativ för oss men har tagit för givet att det är FÖR dyrt... Nu är det väl i och för sig fullbokat..

Jag är mycket intresserad av capen om du inte ska ha den. Hör av dig i så fall!
    Min mailadress är: anmokiruna@yahoo.se

• Snöflinga76

c_t - jag förstår att ni ratade det, tycker det är vansinniga priser, 700:- för tre rätters utan dryck.

Vi har också varit i kontakt med en restaurang i Kiruna som tar 798:- per pers. för brudskål, två förätter, ett mellanspel dvs, en kula sorbet, varmrätt och efterrrätt. Då ingår inte någon dryck mer än brudskålen. För det första är det för mycket att betala 1000:- i kuvertavgift per person inkl. dryck, i alla fall för vår budget och dessutom förstår jag inte vad man ska med så himla många rätter till. Det säger nog en hel del om hur stora de rätterna är... miniportioner som man betalar hutlöst för. Dessutom tillkommer ju bröllopstårtan, som i alla fall vi vill ha. Eller vad säger ni andra tjejer?

Nej, så det blir att ordna allt själv. Då kan vi hyra in musiker och få lite mer fest för pengarna. Och rejäl mat med dryck.

• Snöflinga76

c_t Har ni tagit tårta via Jukkas Wärdshus? I annat fall så kan jag verkligen rekomendera ett ställe som heter Café Safari. Det ligger i Kiruna C men de kanske har utkörning, det vet jag inte. De har de godaste tårtorna som finns, allt från fina prinsesstårtor i alla dess färger och med enkla dekorationer till gräddtårtor med frukt eller en underbar hallonmousse-tårta med chokladbotten. Vi ska ta därifrån!

Vill man istället ha en mer traditionell bröllopstårta i olika våningar och med mer bröllopsdekorationer så finns det en konditor som heter Tomas Rosencrantz, som många säger är mycket duktig. Jag har sett bilder på hans tårtor och de är fina. Han har säkert utkörning.
    Lite tips bara...

• Snöflinga76

Hej allihop!
    Måste säga att jag är glad att vi inte bokat den restaurang somvi tänkte med de dyra priserna, när jag hör vad ni betalar ute i övriga Sverige. Här i Kiruna finns ju inte alls samma utbud på restauranger så de som verkligen är duktiga och ofta blir anlitade för alla stora händelser, de vet ju att de kan ta betalt... Tyvärr! I Stockholm vet de ju att de måste hålla rimliga priser om man inte ska vända sig någon annanstans. Det är verkligen ett minus med att bo i världens ände med 13 mil till närmaste stad...

Jag orkar egentligen inte fixa allt själv men har fått lovat av släkt och vänner att de hjälper till. Vår meny kommer troligen att se ut så här:
    1.Brudskål med tilltugg
    2.Löjromstårta, vitt vin
    3.Helstekt ren med mandelpotatiskaka och västerbottensost, samt någon god sås, sallad och kuvertbröd, samt rött vin
    4. Tårta, kaffe och avec

Vad tror ni om det?
    Vet ni kanske var man kan hitta en fin tärnklänning, kortare modell i brunt, till rimligt pris? Ingen som har någon att sälja kanske? Jag är inte så haj på ebay men ni kanske kan lära mig?

• Snöflinga76

abbie80 här kommer min mail:
    anmokiruna@yahoo.se

Skriv gärna storlekarna på klänningarna så jag vet om någon av dem är i rätt storlek. Tack på förhand!

• Snöflinga76

abbie80- min tärna är väldigt liten och brukar ha S eller XS på sina kläder, så då kankse de är en aningen stor. Men om de är av en sådan modell som jag har tänkt mig och som min tärna godkänner så kan man ju alltid sy in den. Jag är bara i behov av en klänning. Så trots att storleken inte är perfekt, så maila gärna bilder ändå, så får jag se hur den ser ut! Lite justeringar är ju ganska enkelt, om man kan det... (inte jag dock!)

• Snöflinga76

Hej tjejer!
    Har varit på semester en vecka och ser att ni varit sysselsatta, kul! Nu har vi köpt våra förlovningsringar som ska komma på samma dag som vi får vår bäbis, är det tänkt. Ringarna är ursnygga, kraftiga, halvrunda, släta guldringar, min 5 mm och sambons 6 mm tjocka. De är "höga" så de kommer ut från fingret en bit. Väldigt klassiska men känns rejäla. Jag valde också min vigselring på en gång, en tunn ring i vitt guld med brilliantslipade diamanter som ser ut att gå hela vägen runt men stannar där fingrarna går ihop. Ursnyggt ihop!

I övrigt så vill jag ha råd av er! Vi har börjat vackla i vårt val av mat under mottagningen. Eftersom det blir dop för vårt ban samtidigt och vi vill kunna bjuda närmaste släkten och vänner, utan att barskrapa oss och ta på oss för mycket jobb så funderar vi på att slopa trerättersmiddagen och istället skriva "lättare förtäring" i inbjudan. På vårt informationsblad skriver vi sedan vad det innebär, dvs.
    1. Brudskål med tilltygg (ost, kex och vindruvor)
    2. Buffée av smörgåstårtor (Renstek, Lax-och räkor samt kyckling)med vin/öl
    3. Bröllopstårta med kaffe och avec.

Vi har nämligen ett konditori i stan som gör otroligt goda och matiga smörgåstårtor...
    Vad tror ni, är det snålt eller futtigt?
    KOm gärna med kommentarer vad ni skulle tycka om ni blev bjudna på bröllop/dop med sådan meny.

• Snöflinga76

Ringarna kommer inte på samma dag... det blev fel, jag menar att vår förlovningsdag infaller på samma dag... Snurrigt!

• Snöflinga76

Tack för dina synpunkter Qosse!
    Jag tänkte ju skriva på informationsbladet vi skickar med inbjudan att det är smörgåstårta, då vet alla det och kan äta en kraftigare/senare lunch. Smörgåstårtorna är dessutom lite festligare än "vanliga" då vi kommer ha flera olika smaker att välja mellan.

Vår förlovning och bäbis är beräknad till den 10 augusti, sedan gifter vi oss ca 6 månader senare och döper vårt barn. Anledningen till att vi valde att "samköra" allt var just för att vi då kunde ha en lite enklare mottagning och fest för oss som brudpar och för vårt barn. Sedan rullade planeringen på och helt plötslligt hade både planer och budget skenat iväg... Så nu har vi gått tillbaka till start och funderat om. Vi vill alltså fira ordenltigt med familj och vänner, äta och dricka gott men inte till vilket pris som helst. Vad tycker ni, ska man ha "fest" med dans på kvällen eller passar inte det om man har en enklare mottagning efter vigsel och dop?

Vi hade tänkt vigas vid 15-16 på eftermiddagen, så mat blir väl vid 18-19 tiden kanske... Ska man bara ha mottagning med mat och tårta och kaffe eller ha en liten fest sedan?

• Snöflinga76

Tack Gotland-08 för svar. Jag vill ju sååå gärna ha en fest och satsar hellre pengar på live-musik så man kan dansa och ha roligt också, än att bara äta gott och sedan ta förväl eller ha CD-skivor, det blir liksom inte samma drag...

• Snöflinga76

c_t Vad tråkigt att jackan inte satt som du förväntat dig. Men om du gärna vill ha den kan du inte lämna in den till någon sömmerska och få den insydd/förkortad? Kanske har du någon händig vän? Annars har du ju din fina cape... fast den vill jag ju gärna köpa ;) Hoppas det ordnar sig för dig i alla fall!

• Snöflinga76

Skottdagen 2008 - Jag hjälper gärna till med idéer och förslag på det du nämnde. Hur långt har du kommit i planeringen? Har du bokat festlokal eller restuarang? Vill du så kan du maila dina frågor till mig, om du inte vill ställa dem här på forumet. anmokiruna@yahoo.se

• Snöflinga76

Hej på er alla!
    Har inte hänt något med mina fortsatta planer känns det som. Jag väntar mest på bäbisen nu, som ska komma om ca 10 dagar. Allt är klart på planeringsstadiet men sen ska ju allt genomföras också. Mina skor och min klänning har jag redan köpt, hoppas ju på att få köpa c_t´s cape också...:) Så fort bäbisen är ute ska vi förlova oss och bestämma exakt datum (har än så länge bara bestämt februari). Har bestämt inbjudningskort, budget, mat etc. Men allt ska ju beställas också.

Lycka till alla ni andra också!

• Snöflinga76

Hej alla vinterbrudar!

Har inte varit inne på BT på länge, eftersom jag haft annat att tänka på. Vår dotter föddes nämligen den 13 augusti och sedan dess har det inte blivit några bröllopsplaner alls. Nu börjar man dock få in lite rutiner och då har man också lite mer tid över till annat, så nu är planerandet igång igen. Hoppas ni har hunnit längre än mig under tiden...

Svar på tråden Januari-Februari 2008