• Pomodoro

OT: nan som kort bil pa Irland?

Min syster + man och dotter skall aka till Irland pa semester och jag och fastmannen skall mota upp dem under nagra dagar. De skall hyra bil och vi skall kora runt tillsammans. Jag tror det blir jattemysigt, men jag ar sa orolig att hon vill att jag skall hjalpa till med korningen. Jag vill ju inte aka snalskjuts, men jag ar jatteosaker nar det galler att kora bil, speciellt pa vanster sida! Jag tog korkort precis innan jag borjade plugga pa universitetet sa jag har aldrig kort speciellt mycket, bara pa somrarna med foraldrarnas bil och da bara i var lilla by. Jag vet hur hemsk trafiken ar i England dar vi bor och undrar nu om nan har erfarenhet av att kora bil pa Irland. Ar det lika hemskt eller mindre trafik? Jag kanner mig extra nervos eftersom min lilla systerdotter ar med...

• Svar på tråden OT: nan som kort bil pa Irland?
  • Mrs H (fd 4:e Maj)

Har inte kort i Irland men kor da och da i London - jattestolt forsta gangen jag korde runt Piccadilly Circus!

Varit pa Irland nagra ganger och tycker nog att trafiken inte ar sa hemsk - inget kan vara varre an London.

Sjalv tog jag en korningslektion forsta gangen gangen jag korde pa vanster sida, mest for att kanna mig (och mamma som var med i bilen) lite sakrare men det kanske inte ar nagot som hins med om man ar pa semester.

Glomde saga att jag ocksa tog korkort och nastan direkt flyttade till London och har nu efter 10 ar nog kort mer pa vanster an pa hoger. Visst var det pirrigt forsta gangerna men inte sa farligt som jag trodde - da man sitter pa 'ratt' sida blir det hela mycket lattare.

• Pomodoro

ja, da har du ju betydligt mycket mer korvana an jag. Jag skulle nog behova lektioner for att kunna kora runt i Leicester dar vi bor, men formodligen aldrig vaga mig pa att kora i London!

• Anna gifter sig

Hej!
    Har kört på Irland. Men observera, vi var inte vana vid vänstertrafik, men det är väl du som bor i England.
    Tog ett tag att vänja sig vid växlingen. Sedan gick det väl ganska ok att köra, men många vägar är väldigt smala och kringeli-krokiga, så lite jobbigt var det, men det går nog bra ska du se. Som sagt här ovan, London måste vara värre!

• Mrs. 170307

Om du känner dig osäker tycker jag att du ska säga det till din syster och kanske erbjuda en 10:a mer för bensin eller så, om du är orolig för att åka snålskjuts. Det blir nog lugnare för alla inblandade.

Vi är ofta i England (min man är engelsman och nästa gång blir i juli, då ska vi till London igen (har inget med tråden att göra, ville bara berätta för att jag ser såååå mycket fram emot det) ) men vi kör aldrig. Jag skulle inte våga men jag har hört jättemånga säga att det "det är inte så farligt, man vänjer sig snabbt".

Nu skulle jag väl kanske inte heller testa det i London (förstår att du var stolt, Mrs H ) men på motorvägar och mindre byar kanske.

En av mina bästa vänner flyttade till Irland för ett halvt år sedan och han säger att de kör som stollar (typ "Blinka? Varför det?") men det är kanske bara i hans stad (som jag naturligtvis har glömt vad den heter) / större städer...

Du kan ju kanske testa på en lugnare sträcka, går det inte alls så skulle jag som sagt erbjuda lite extra bensinpengar eller så.

• Pomodoro

Jag vet att jag borde ta upp det har med syrran, men jag tankte hora hur pass laskigt det var...
    Vi har ingen bil har, sambon har inte korkort och jag har som sagt kort vaaldigt lite sen jag tog korkort for 8ar sedan. Systern och hennes man bor i Malmo och ar duktiga pa att kora bil, sa det vore sa mycket battre om de ville ta ansvaret hela tiden. Tror inte det hjalper min korteknik att jag ar sa himla radd for att kora, heller. Jag vet att det dor jattemanga i trafiken och att det ar farligt om man inte vet vad man gor.

• Mrs. 170307

Jag tror att den som inte är van vid att köra på höger sida eller rättare sagt, att köra överhuvudtaget kommer att känna sig säker på vänster sida och i ett annat land.

Jag är säker att din syster förstår. Ni kan ju alltid testa. Säg till henne att du lovar att försöka på plats (en lugn sträcka) men går det inte så går det inte. Det är ju då (om det inte går) säkrare för alla att du (och din man) hjälper till på annat sätt (som sagt bensinpengar, betalar för kvällsmaten eller så).

Så brukar iaf jag göra . Finns ingen chans att jag kör på vänster sida men då betalar jag bilen eller bensinen eller något sådant.

• Mrs. 170307

Oj då, det fattas ett "inte" i första meningen...
    Kommer INTE att känna sig säker...

Mrs. 170307
    Det var jatte pirrigt men inte alls sa hemskt som nar jag korde runt Triumfbagen i Paris och ner for Champs Elvsees

• Peninsula

Vi hyrde bil på Irland för ett litet tag sedan och om man vill ha två olika förare så kostar försäkringen runt 700kr extra, men det kan vara olika beroende på vilken firma ni hyr ifrån. Så frågan är om du ens behöver köra!

• nyår07

Har bott på Irland.
    De kör inte bra, vägarna är dåliga, dvs. kurviga och smala på många ställen. De har inte många motorvägar.

Jag gillade verkligen INTE att köra bil där, trots stor erfarenhet av att köra bil, och trots att vänstertrafiken inte var något problem.

Fast, dagtid är det bättre. Värst på kvällar/nätter, då många för för fort och berusade!!

• nyår07

menar givetvis KÖR för fort...

• Marskatt

Min man har kört bil på Irland, och när vi sen åkte på semester till Gotland ansåg han att det var betydligt värre att köra på Gotland än Irland! Nackdelen med Irland var väl alla smala o lite "vingliga" vägar då...

• Guldhjärtat

Jag har kört en del på Irland, både i städer och på landsbygden samt motorvägarna. Motorvägarna och städerna är lätt att köra på/i och vänstertrafiken tar bara några minuter att lära sig - det är inte det som skulle hindra dig.

Jag tänker mer på din ovana att köra bil, oaktat vänster eller högertrafik. Landsbygden skulle jag inte köra på som ovan förare. Vägarna är smala, kurviga och har höga murar/häckar vid sidan av vägen som gör att det känns som att köra mer eller mindre i en smal tunnel. Dessutom är skyltningen lite sisådär.

Irland är fantastiskt men jag skulle inte köra där som ovan förare. Mina medresenärer vid ett tillfälle, som bägge hade körkort och lagom körvana bad mig köra hela tiden då de kände sig osäkra. Jag uppskattade att de sa till mig istället för att utsätta sig själv - och oss, i en otrygg situation.

Prata du med din syster.

• Guldhjärtat

Lite nyfiken på hur det gick?

Svar på tråden OT: nan som kort bil pa Irland?