• ohmygoodness

Ni som haft med er spädbarn på bröllop

Var blev ni placerade i festlokalen? Längst ute i en "bordsarm" Var det bra? Eller hade ni hellre suttit någon annan stans? Skulle ni kunnat sitta var som helst? Hellre bredvid er partner eller mitt emot? Vad fungerar liksom bäst?

Hälsningar en ovetande barnlös...

• Svar på tråden Ni som haft med er spädbarn på bröllop
  • N&N

När jag hade med mig min tre veckor gamla dotter satt jag och sambon närmast dörren, helt perfekt. Vi hade henne i en vagn i ett rum bredvid där det hela tiden fanns personal. När hon vaknade sa personalen till och en av oss gick dit.

• Miamaja

Jag var en gång på ett bröllop med 11 (elva) barn under ett år, det tolfte var hemma med amman som ännu inte kunde sitta efter förlossningen. Där var bordsplaceringen jättefiffig. Alla föräldrar med småbarn satt vid varsin tunga med ryggarna mot varandra. Då kunde de prata m andra ch umgås vid "sitt" bord men samtidigt kommunicera och lämna barn till varandra bakom ryggen så att säga. Det funkade jättebra och alla var så nöjda med den lösningen

•  Miss Cee

Nu är jag ju inte förälder men...

det fanns en hel del föräldrar och mindre barn med på vårt bröllop och vi lyssnade in med dem vilken sorts placering som skulle fungera bäst för dem.

De föräldrarna föredrog att sitta i närheten av varandra, så att de kunde hjälpas åt med barnet. I största möjliga mån var det bar att sitt alångt ner på ett bord, nära utgången, så att de enkelt kunde gå ut ur rummet vid tal etc, eller om barnet blev ledsen.

Vi försökte också att sätta barnfamilj bredvid barnfamilj.

• Mrs. 170307

Nu har vi inga egna barn men jag har inte hört klagomål på hur vi placerade (de kanske inte törs iof ).

Vi satte de med småttingar vid slutet av en tunga, alltså föräldrarna mittemot varandra och en barnstol på kanten. De med lite älder barn (kanske mellan 3 och 7 år) satte vi med föräldrarna men också vid / nära slutet av en tunga.

Vi tänkte att de måste kanske "springa iväg" snabbt (byta blöjor/amma/...) så det blir bäst (för alla) om de inte sitter "mitt i smeten". Som sagt, ingen har klagat.

• Klurifax

Vi kommer göra så att de två paren som har spädbarn med till vårt bröllop kommer att placeras vid bordsänden med föräldrarna mittemot varandra. Det var så vi satt då vi var på bröllop med vårt ena barn.

Föräldrana ska på ett smidigt sätt kunna lämna lokalen om så behövs utan att störa bröllopet i övrigt. Så har man dukat i "E" kanske det inte är smart att sätta dem på mittarmen...

• Marskatt

Vi har varit på flera bröllop med små spädisar o nästan alltid hamnat längst ut på en bordskant, mitt emot varandra och med plats för barnvagn eller barnstol på änden. Det har alltid fungerat jättebra! Därför gjorde vi lika dant när vi gifte oss. Däremot var det mindre roligt när vi hade två små barn (varav den yngsta var 5 veckor) och vi satt vid honnörsbordet... Jag var för det mesta inte där heller, utan en plats var hela tiden tom... kan inte ha sett så kul ut... vi var ju bara 6 vuxna vid honnören, plus våra små barn...

• ohmygoodness

Så som vi har funderat det nu har vi ett E-bord med tre armar. Det finns utgång både till höger och till vänster. Vi har placerat två föräldrapar med sina spädbarn vid ändan utav två armar. Föräldrarna sitter mitt emot varandra. Sedan råkar det vara min bror och min syster som nu har småbarn på samma gång. Brorsans dotter är 10 månader och vi har satt honom och hans fru i hörnan av honnörsbordet och armen. Alltså en sitter vid ändan honnörsbordet och en på sidan av honnörsbordet mot armen...(förstår ni? :) ) vi räknar med att dottern inte orkar sitta i barnstol...Min syster pojke kommer att vara 9 månader och där har jag gjort samma, men de sitter då förstås i andra ändan av honnörsbordet. Där är det samma sak...han kommer knappast orka sitta i barnstol hela tiden...Hoppas de kan somnar gott i vagnarna trots att de är på okänt ställe och mycket oljud...Vill inte att de ska behöva åka hem genast efter kaffet bara för att småttingarna är kinkikga och trötta...

• Andie

Vi har inga barn själva men om de gäster vi kommer bjuda kommer så blir det 3 spädbarn. Och vi tänkte helt enkelt fixa en barnvagns"parkering" där de kan ställa ifrån sig vagnen. Förvisso kommer vi att placera föräldrarna så nära som möjligt utifall deras barn skulle vakna/somna.

Vi tycker att det är en fiffig lösning och hoppas att den kommer att uppskattas av småbarnsföräldrarna.

• Klurifax

ohmygoodness
    Jag tror det kommer bli jättebra!

• Klurifax

Andie
    Har ni funderat på hur föräldrarna ska göra med sina bebisar när de är vakna? Barnvagnsparkering kan vara jättebra, när bebisana sover...
    Det är lättare för föräldrarna att kunna delta i festen om de har barnvagnen nära sig, så de kanske bara behöver ge nappen eller lägga en hand på ett otryggt barn så de lugnar sig.

Bara en tanke!

• Andie

Klurifax
    Om barnen är vakna så kommer de antagligen sitta i famnen på en av sina föräldrar. Har märkt att det är så det funkar när det är släkt fester. Iaf funkar det så i min och min sambos släkt.

• Klurifax

Andie
    Bra, då har ni tänkt på det.

(Bland våra vänner hade det inte gillats att ha vagnar längre bort än en armlängd. Men ni känner ju era gäster bäst!)

• Andie

Klurifax
    Vi ska åka och titta på lokalen igen i helgen och mäta bord osv och då kan man nog få ett litet hum om var man kan ha barnvagns"parkeringen" och hur långt från själva bordet den egentligen kommer att komma.
    Men som sagt man måste ju känna sina gäster så att man vet hur de vill ha det när det gäller deras småttingar. Kommer ju att ha lite större barn med men de får sitta vid bordet fast i anslutning av föräldrar eller sina farföräldrar. tex min kusin kanske kan låta en av sina barn sitta brevid min faster osv...

• Klurifax

Andie
    Jag tror det kommer bli jättebra, för ni lägger verkligen ner tid på att få det på bästa möjliga sätt för era gäster!

ohmygoodness
    Samma sak gäller er!

Lycka till!!!

Svar på tråden Ni som haft med er spädbarn på bröllop