Inlägg från: silverdrake |Visa alla inlägg
  • silverdrake

    Fungerar spiral bra för er??

    jag har spiral och jag är jättenöjd, vill inte ha hormoner av olika anledningar och spiral var det enda som fanns kvar, provat pessar och p-dator ect..

    har även testat spiral (koppar alltså) en omgång tidigare men då funkade det inte då, gjorde ont nästan hela tiden. så jag tog ut den..nu ett å ett halvt år senare funkar det jättebra...men det gick bättre när barnmorskan satte in den så det kanske berodde på det?

    nu till dina frågor, den kan inte åka ut om man inte fått barn, jag har inga barn...eller tja, den kaske kan åka ut men det är ovanligt. man ska alltid kolla trådarna efter mens för säkerhets skull. min man har kännt trådanra ibland, men det var mkt mer förra gången med spiral, nu är trådarna längre så de har lite korvat ihop sig så det är inget som sticks. om det skulle göra det får man byta ställning eller så...

    jag tycker spiral är bra för att slippa hormoner och ha ett säkert skydd. det negativa är att man får mer mens, jag har iallafall fått det, men jag tar cyklokapron mot det. så mensvärken, har inte blivit såå mkt värrre, men jag hade rätt mkt sen tidigare,får äta en del värktabletter men det är ju bara en gång i månaden.. sen så kan man ju bli lite nervös över att det skulle bli infektion, så det får man ha koll på, så det inte känns konstigt, då är det bra att kontakta barnmorska för säkerhets skull..

    en annan sak som är negativ, är att jag fått mer flytningar, men det börjar ge med sig nu, har haft spiral i snart 4 månader...så förhoppningsvis kanske det försvinner helt...i början var flytningarna extrema, kändes som "muttan var snuvig" jämt ;);)

  • silverdrake

    summan av kardemumman, jag gillar min spiral skarpt. kommer sen efter jag tagit ut den om några år för att skaffa barn lugnt sätta i en ny..tycker det är jättebra faktiskt. det negativa känns inte alls så övarvägande som det negativa..för jag hade verkligen inte något val, kondomer tål jag inte och hormoner är verligen inte ngt jag vill.

    hade typ ett liv i celibat kvar som val eftersom jag inte vill ha barn än..inte så kul, men det slapp jag ju (och min man är nog tacksamm för det också :D:D)

  • silverdrake

    nja alltså, om man klipper av dom tillräckligt långa så de inte blir stubbiga/stixiga så känner mannen dom inte, om han inte stoppar in fingrarna och känner runt dvs. som det var för mig första omgången med kopparspiral så var trådarna lite för korta så min man stack sig på dom rätt ofta...inte så kul kanske.

    sen så har min barnmorska som jag har nu sagt att trådarna mjuknar efter några månader, då är det mindre risk att de känns..
    den här omgången med spiral har min man bara kännt trådarna vid ett tillfälle, då bytte vi bara ställning.

    ja det gjorde förbannat ont när jag satte in spiralen, så ta några värktabletter innan. nu känns den ju inte, eller ibland kan jag få en lite molande mensvärk men den brukar gå över på någon minut. annars så märks det inte förutom vid mensen som blivit rikligare, men det där är ju så olika hur man reagerar på spiralen.

    det var ju tillochmed olika för mig de två gånger jag provat, första gången funkade det inte alls nu är det som en dröm :)

Svar på tråden Fungerar spiral bra för er??