Jag och min blivande har vårt stora datum den 18:e aug, och vår budget ligger strax över 20 000 kronor, tro det eller ej...
Vi blandar hemgjort med catering, åker över till Tyskland och handlar alkohol (man får köpa så mycket man kan till privat fest) och säljer drinkvis för en tia glaset eller så så där "tjänar" vi en slant.
Beställer bröllopstårtan på Ica Maxi, 18 kr biten, hyr hembygdsgården för en femhundring.
Eftersom jag är sömmerska syr jag min klänning själv, trots att det betyder otur, så det blir bara en materialkostnad på 800 kr, vi känner en fotograf och ett band, så det är att knyta kontakter som man sparar på!
Men jag vill bara passa på att säga att Ebay och Kinaklänningar ser jag som ett stort no-no... Har fått in så många panikslagna tjejer till min syateljé som fått sina klänningar uppsydda via nätet och ibland är det som om sömmerskan har varit full... Blå markeringar, sömmar som lossnar, smuts och dålig passform.
Så ändrar jag och fixar åt dom så landar det ändå på en totalkostnad på 4000 kr, inte så billigt längre.
Ett tips är att kontakta ett hantverksprogram med inriktning sömnad och kläder, och kolla om någon elev vill göra ett projektarbete :)
Blir garanterat bra pris och extremt välgjort eftersom betyg sätts på sådana uppgifter. Gjorde själv en under min utbildning, bruden betalade 1500 kronor för den som gick till klassens kassa.