• Brud23Augusti2008

Nån som har nått råd?

Jag och min sambo planerar för fullt med våran dag och nu kommer vi till detta med pengar. Har nån nån ide eller råd hur man får ner konstnaden. Vad ska man ha för mat som inte är för dyrt? Vilka märken på brudklänningar är billigast , o.s.v?
    Tack på för hand.

• Svar på tråden Nån som har nått råd?
  •  Miss Cee

Hittar du en klänning så köp den för guds skull!!

• wife 2 be - been wife

Tänk på att mkt går att köpa på tradera, BT eller blocket. Allt behöver inte vara sprillans nytt. Tänk på att om ni köper istället för att hyra kan ni även sälja det sedan och få lite pengar tillbaka där.
    Till 29 personer hade jag nog inte lagt ner pengar på en DJ utan hade istället brännt ihop ett par bra skivor som kunde gå under natten. Det finns även fina buffebrickor att köpa på ica kvantum eller någon större affär, som brukar ligga på 85 / per person, med fläskfilé rostbiff frukter och småplock. Man kan hitta billig bordsdekoration på ikea. Bind din egen bukett. Inte så svårt som man kan tro om man inte väljer någon av de allra mest invecklade. Dra in pengar på en ev Bröllopsnatt, Gör i ordning ert eget sovrum, pynta med ljus i mängder, champagne och frukt/ choklad. Gör egna inbjudningskort, vigsel/festprogram.
    Börja göra upp en budget och ta gärna till lite i överkant. Då är det roligt när du ser hur den totala summan bara minskar när du fyndar till ert bröllop.

• förhoppningsis

Köp en klänning du hittar när det är rea eller begangnat!
    buffe är billigare än sittande middag. Tårta från konditor kan man hoppa över, baka cupcake tårtor till 29 personer är inte svårt. Lätta att frakta oxå. Välj lokal där ni får ha egen sprit. Kolla med restaurangskola eller liknande för serveringspersonal.
    Gör egen brudbukett, finns bra hemsidor med tips på hur man gör... rätt enkelt.
    Handla sakerna allteftersom om ni hittar på rea, mycket finns på IKEA jätte billigt i dekorationsväg. Låna saker av vänner osv.
    Om ni inte känner att det är fel så önska er delar av bröllopet i present. Tex nån fixar håret på dig, nån DJar osv
    jämför priser, det lönar sig!!

• Brud23Augusti2008

ja jag tänkte bränna lite skivor som får gå , jag har en som ska fixa mitt hår så det är struket. Hon gör det gratis om hon få komma på bröllopet , det är en kompis till min tärna jag känner henne oxå sen jag bodde nere i Småland , vi funderar på att beställa sprit och sånt från tyskland för vi känner folk som åker dit från Småland. Har sett en bröllops tårta på bröllopsguiden som man kan göra själv men tänkte i såvall göra den lite på mitt eget sätt. Tror oxå det blir lite billigare då än att beställa och jag tänkte köpa en klänning på blocket här på köp och sälj eller tradera eller nått sånt. Har en affär här som heter dollarstore tänkte köpa de mesta dekorationerna där om jag hittar rätta färger har redan nu kollat lite där vad de har och där kostar inget över 100 kr det är 10 20 30 40 50 eller 100kr det kostar vilket är bra. Sen vet jag inte om man får servera sprit på det stället vi vill ha , vi har 2 att välja mellan det ena ägs av kyrkan och det andra är på hembygdsgården. Jag har släktingar och vänner som nog hjälper mig. Så jag tror vi får ned kostnaden lite grann. Tack för alla svar ni är till stor hjälp.

• Madeleene

Brud23Augusti2008: GRATTIS, först och främst. Vi kommer gifta oss två veckor före er, vi kommer ha ett litet bröllop och jag skall börja med vissa inköp redan nu i veckan. Vi kommer få en kostnad på ca 20 000 kr, då är det mesta med. Jag tänkte jag skriver en gång så berättar jag sedan om kostnaderna. För sängen hägrar just nu.

• Brud23Augusti2008

Det vore kul gör det ? Vi tänkte nog oxå en budget däromkring.

• Virvel

Anna_Sol
    Nu vet jag att vi diskuterar just det här med att min inte måste följa alla måsten. Du skrev att din kille ska ha svart kostym. Jag har för mig att jag har läst att den färgen är den enda som inte ska bäras av brudgumen själv på bröllopet. Undrar bara om någon har koll då vi ska köpa kostym att ha till plastrong och väst.

• förhoppningsis

Virvel
    SJävklart kan mannen ha svart kostym,
    Han har ju svart frack annars eller hur!

• Madeleene

Brud23Augusti2008: Så nu kan jag skriva lite mer innan jag ska gå och sova. Jag sätter i lista över det vi har och inte gjort.

Gjort:Brudklänning klar (idag), vet vem som skall göra mitt hår/smink och brudbukett\m2b:s blomma i kavajen. Vigsel platsen är utsedd, stugan (mina blivande svärföräldrars stuga) är bokad. M2bs kläder är nästan klara vi skall hyra väst och nästan sån här slips (liten slips, kommer inte på vad de heter). Bröllopstårtan vet jag vem som skall göra och vad det kostar. Vet alla priser på vad det kommer gå på. Har en kompis som gör inbjudningskorten så de blir handgjord. Vet vilken ring jag vill ha.

Det som INTE är gjort: Bokning av hår\smink/tårta. Exakt datum av prästen då vi ej vet om hon har semester just vårt datum så vi är flexibla, vi vill ha speciell präst. Köpa in allt kött (gör vi till sommaren), som min mamma skall tillaga och köpa hem alkoholen. Har inte skickat ut inbjudningskorten. Har inte beställt ringen.

• Josefin_U

Jag och min blivande har vårt stora datum den 18:e aug, och vår budget ligger strax över 20 000 kronor, tro det eller ej...

Vi blandar hemgjort med catering, åker över till Tyskland och handlar alkohol (man får köpa så mycket man kan till privat fest) och säljer drinkvis för en tia glaset eller så så där "tjänar" vi en slant.
    Beställer bröllopstårtan på Ica Maxi, 18 kr biten, hyr hembygdsgården för en femhundring.
    Eftersom jag är sömmerska syr jag min klänning själv, trots att det betyder otur, så det blir bara en materialkostnad på 800 kr, vi känner en fotograf och ett band, så det är att knyta kontakter som man sparar på!

Men jag vill bara passa på att säga att Ebay och Kinaklänningar ser jag som ett stort no-no... Har fått in så många panikslagna tjejer till min syateljé som fått sina klänningar uppsydda via nätet och ibland är det som om sömmerskan har varit full... Blå markeringar, sömmar som lossnar, smuts och dålig passform.
    Så ändrar jag och fixar åt dom så landar det ändå på en totalkostnad på 4000 kr, inte så billigt längre.

Ett tips är att kontakta ett hantverksprogram med inriktning sömnad och kläder, och kolla om någon elev vill göra ett projektarbete :)
    Blir garanterat bra pris och extremt välgjort eftersom betyg sätts på sådana uppgifter. Gjorde själv en under min utbildning, bruden betalade 1500 kronor för den som gick till klassens kassa.

• maljor

Madeleen

Ska ni köpa kött redan nu i sommar inför nästa sommar?
    Tänk på att även om köttet ligger i frysen så har det begränsad hållbarhet, ju fetare kött desto kortare håller det.
    Oxkött kan man ha längst och inte ens det ska man förvara mer än 9-12 månader i frysen.
    Bara ett litet tips så ni inte står med dåligt kött sen =/

• Madeleene

maljor: Det är nästa sommar alltså vi skall köpa det. Inte nu inte..

• Millle

vi ska ha picknick där alla sällskap får en korg med mat, det hamnar för oss på under 10 000 för ca 45 pers.

• Fröken ogift

Millie: Det låter trevligt..Gör ni korgarna själv..? Var köper ni korgar och vad ska ni ha i? Hur gör ni om det skulle ösregna...med picknick tänkte jag!!?? Låter som en mysig idé tycker jag!

• jagärsåkär

HEJ! Jag ska också gifta mig 23 augusti 2008!!! Vad roligt, du är den första jag sett med "vårat datum"

Visst är det kul att vara ute i så god tid??!!

Ang pengar: vi hade tur för m2b har fått nytt jobb och kommer få dubbla lönen! Helt ofattbart bra tajmat Så det verkar lösa sig med betalning för bröllop.

Men det vi gjorde innan vi viste om detta var att:

* ha bröllopet på landet ist för i Stockholm. ALLT är billigare på landet! Tärta, mat, lokal, allt jag sett är billigare.

* mamma syr min klänning. vill inte lägga 10 000 på en klänning, det känns fel. Köper tyg utomlands

* vi köper alkohol utomlands

* vi har catering + partytält. Tältet är rätt dyrt men catering är billigare än att hyra in sig på ett ställe och dessutom får vi nu fixa egen dryck: mkt billigare!!

Resten lägger vi rätt mkt pengar på... fotograf var en stor prioritering. Ett filmteam ska vi också ha. Massa blommor. Och middag dagen innan, brunch på bröllopsdagen innan, bröllopsmiddag o brunch på söndagen. De sakerna behöver man inte bjuda på men vi väljer att göra det...

Lycka till nu!

Svar på tråden Nån som har nått råd?