Inlägg från: Emkalo |Visa alla inlägg
  • Emkalo

Augustilistan 2008

Tillbaka från lunch :)

Madeleene: Ja det är superbra med en egen lgh. Men tyvärr ska mormor (min m2b's alltså) sälja snart, så det blir nog sista gången vi är där. Tråkigt. Men hans mormor börjar bli gammal (fyller 82 iår tror jag) så det är jobbigt för henne oxå att behöva släpa matkassar och stora vattendunkar mm där nere. Får se vad som händer.

Kul med hälsoinriktning :) Jag har läst en magister i innovationsteknik och en magister i psykologi, inriktning arbetslivspsykologi. Sen jobbade jag i ett projekt som forskningsassistent, där vi gjorde en undersöking åt TCO om arbetsvillkor, frisk- och riskfaktorer i tjänstemannayrken, och jag skriv min magisteruppsats i psyk om arbete/personlighet och hälsa. Jag tycker hälsa är jätteskoj :) Ta vara på studietiden...man är aldrig så flexibel som man är då :) Då kunde man planera dagarna som man ville. Åh jag är avis på dig. Vill plugga mera :) (fast med lön :))

Det är ju jättebra att få en bil! :) Jag hoppas att min pappa vill ge mig en bil, för han sa för typ 10 år sen att när jag tog körkort så skulle jag få en jättefin cab (som han hade i sin ägodel då). Men han har inte kvar bilen :) Men vi klarar oss ändå :)

Appropå flytt. Vi bor central i sthlm, och därför behöver vi ingen bil (men det skulle vara jätteskönt när man åker och storhandlar som du säger!). Vi trivs väldigt bra, och jag iaf känner mig lite kluven. Vi vill bo i hus sen, typ på Ekerö eller ngnstans där man får yta för pengarna och är lite mer lantligt. Men sen så är det ju jäääättebekvämt att bo i stan, nära till allt och lätt att ta sig. Så jag vet inte var vi hamnar, men nu bor vi i en stor 1:a (ca 50 kvm). Där kan vi inte bo med flera barn osv (vilket vi nog vill skaffa ett tag efter bröllopet). Men samtidigt får vi inte så mkt yta för pengarna om vi vill köpa en större lgh i stan.

Åh, det här blev mitt livs historia :) Allt är rörigt. Vi vet ingenting. :D Min m2b disputerar i maj nästa år och har sen finansiering 2008 ut. Men sen kanske det blir post doc och då kanske det skulle passaom vi åke tillbaka till Boston, där vi var under våren 06. Så kanske han får sitta där och jobba - men vad ska jag göra då? Och ska vi då ha kvar lgh i stan och köpa nytt sen när vi kommer hem?! Allt är en älskvärd röra f n. :)

Madeleene bodde du i sthlm?

• Emkalo

Madeleene: Jag har ju varit i Gävle :) Inte många ggr men ett par... Har en kompis som vuxit upp i Hofors och vi har varit där ngr ggr. Sen var vi ute och festade i Gävle en natt (vi var 16 år och sa att vi skulle sova hos en kompis) och "sov" (läs: låg i en extremt obekväm ställning mittemot ett par skummisar) ngr timmar tills vi tog tåget hem mot sthlm på morgonkvisten....trodde vi ja! Det var ett direkttåg utan passagerare till Malmö. Dock släppte de av oss i Uppsala som snällt var! Vilka grejer man höll på med när man var yngre...allt för lite fest :)

Jag gillar radhus och parhus, men min m2b vill inte ha grannar runt knuten... Han vill ha space omkring sig, därav mer lantlig framtoning på hus :) Varför får du inget hus?! Så fort jag har ett extra hus så ska du få ett av mig :)

Virvel: Spännande med all planering. Jag är totalimpad på att du har i princip fixat allt, t o m börjat med inbjudningarna. Vi har en preliminär gästlista :) Den kommer säkert att revideras ngr ggr :) Låter ju toppen med att prova klänningar :) Har du hittat NIXA klänningen du vill e ha?

Är det till Jemp Guld ni ska? Eller Vigselbutiken? Vi köpte våra förlovningsringar på Jempguld, över Internet, blev superbra! Får se var vi köper vigselringarna ngnstans!

Madeleene: Vi verkar gå bakåt i vår planering :) Ändrar en massa... Just nu vet vi inte mkt. Ska förmodligen dessutom ha tärnor och marsalkar nu, vilket vi inte skulle ha innan. Hur många såna får man ha förresten?! Vet ni? Hur långt har ni kommit?!

• Emkalo

Madeleene: Ja, de var snälla som släppte av oss. Vi irrade runt inne på tåget och blev rätt bekymrade över att vi verkade vara de enda på hela tåget och att allt var nedsläckt... :) Till sist hade jag nära till tårar lovar jag... Men så kom en tågvärd förbi och utbrast "Vad gör NI här?! Det här tåget tar inga passagerare." Ja..vi fick ta pendeln den från Uppsala till sthlm, hann sova en timme hos min kompis och sen pallrade jag mig hem och låtsades komma direkt från Gävle-tåget. Min mamma märkte aldrig ngt :) Men vi var rätt skärrade efter turen på Spöktåget. :)

Madeleende ni har ju planerat allt :) Superbra och vad skööönt! Jag önskar vi hade kommit så långt. Först tänkte vi bara ha 4 små näbbar mellan 2-8 år. Men nu lutar det åt tärnor och marsalkar, kanske blir två var då?! Får se... Vad ska din m2b ha för kläder? Ingen aning om vad det blir här... Jag har verkligen noll koll känns dte som. Men dte löser sig. Har du ngn bild på din klänning?

• Emkalo

Madeleende: Den var fin, din modell. På bilden ser den dock inte ut att sitta så tight över bröstet?! Den ser rätt vid ut, vilket är ovanligt (?). Jag vill gärna se bild :) Du kan maila till shirin_m_m@hotmail.com

Jag tror min m2b oxå kommer ha mörk kostym, svart förmodligen?! Vi får gå genom det. Han har noll koll han oxå. Jag har sett en massa fina klänningar, men borde gå och prova lite, så jag ser vad jag passar i. Jag bor jättenära Bröllopsbutiken, på Sankt Eriksgatan, så det är bra. Vad ligger NIXA-klänningrna på, prismässigt?

Förstår att det är nervöst att boka in allt och sen egentligeninte få datumet förrän senare... Men om ni har prelbokat så borde dte inte vara ngr problem. Vad ska ni ha för musikalternativ till festen? Ska ni ha tre-rätters elle rliknande, eller buffé?

Anna-Sol: Grattis, så roligt! Hoppas du är nöjd! :)

• Emkalo

Madeleende: Jag fick mail :) Den ser jättevacker ut. Konstigt att det kan se så olika ut på deras bild och i verkligheten. Du har rätt hon ser gravid ut. Hittade bara inte orden förut :) Vad roligt att ha allt klart. Har din m2b sett klänningen? Sett den på?

Jag tror jag kommer låta min m2b se mig med klänning på innan. Jag vill ju veta vad han tycker :) Men det lär ju ändå bli en överraskning på själva dagen D när man är smimkad och fin i håret och så :) *längtar*

Ngn annan som blivit mer blödig sen ni bestämde att gifta er? Jag gråter och blir tårögd till allt gulligt, puttinuttigt, ngn som gift sig osv. Sån var jag aldrig förut :)

Vår tanke är att ha buffé med bordsplacering, men eftersom vi inte riktigt vet exakt var vi kommer vara så vet vi inte ännu. Får lov att uppdatera så fort jag vet.

8108: Hm, svårt att säga? Ska det täcka ner över hela borden? Sitter ni tätt? Usch jag är jättedålig på det. Ska tänka till! Vad kul att du hittade så billigt! Toppen juh!

• Emkalo

Grattis aug08! Superkul! Vad skönt att ha det klart!

Jag läser bröllopstidningar, eller mest kollar jag på bilderna. Som jag sagt tidigare tycker jag att det känns som att de är mer anpassade för bröllop á 200 000 kr-klassen. Inte så mkt för ett "vanligt" bröllop. Alla "läsarnas egna berättelser" tycker jag oxå är extravaganta och 3 dagarbröllop i Toscana mm.

Frågade förresten min m2b igår vad han tyckte om att se klänningen inna. Han tyckte det skulle bli spännande om han inte fick se den innan, fast han tyckte det var roligt att hjälpa till att välja ut oxå. Men dte lutar väl då åt att han inte får se den :)

• Emkalo

Hallå allihopa!

Nu är jag tillbaka efter sommarsemester och lite jobb.

Våra planer ändras helt haha. Så kan det gå... Bröllop givetvis i augusti 2008 men datum ändras nog, samt kyrka och festplats....därmed allting nästan :)

På lördag 25 aug ska vi gå till stället osm vi ev ska ha för att titta på en dukning...det är ngr som ska ha bröllopsfest där då så vi får komma dit innan festsällskapet anländer... Ska bli skoj!

• Emkalo

Välkommen Cia-bruden! Hoppas det blir av nästa år då! :)

Bridesilly, vi bestämde oss bara för att bli mer noga med att inte stressa upp oss så mkt genom att ta det största, bästa osv - eftersom det då skulle bli svårt att hålla budget. Nästa år ska min smabo disputera så då ska vi ha stor fest (i maj förmodligen) och där ska vi oxå lägga lite krut. Sedan ev ny bostad under nästa år oxå...Blev för stressigt med det.

Sen hittade vi den här bra festlokalen, som faktiskt ryms inom vår budget :), är superfin, och mitt i stan :) och där vi får mkt för pengarna! Det gör att vi byter kyrka (om vi bokar den lokalen) bl a. Sen har min pappa köpt en båt, så där har det öppnat sig en möjlighet oxå, att ha festen på båten, vi ska dit och kolla i veckan.

Hur går det för er andra?

• Emkalo

Virvel, nej det är ingen eka! Det kanske dock hade varit mer intimt :) Sen kanske vi inte behövt ngn alkohol pga av all naturligt gung! Båten tar iaf 80 pers för sittande middag, kanske lite fler. Men vi får se, gillar ju den andra lokalen vi har hittat superskarpt, får se om pappa kan flörta tillräckligt med mig!

Virvel, du är ju så duktig och har kommit så lång ti planeringen och allt....Du får slappa lite så kommer dte fler saker att planera. Har ni ngn tilltänkt fotograf? Underkläder till dagen D? Leta inspiration till barnens kläder? Frisyr? Ska din m2b få ngn bröllopspresent/morgongåva? Du kommer nog på ngt att göra :)

Jag var inte alls inne på att gifta mig för ett år sen...tyckte det mest var en juridisk grej, ett papper... Vilket jag ff tycker....Och ja håller med om att barn och boende är viktigare att lägga pengar på... Men efter min sambos olycka så har jag blivit sådär jobbigt blödig för allt....t o m bröllop :)

Cia-bruden... Det kan ta lite tid att vänja sig vid tanken... Små, subtila pikar är bra ;) det kommer bli perfekt när ni väl gör det. OM han inte vill ha det stort kanske ni kan göra ngt mer för er....en mysig resa långt bort och gifta er ni två ngnstans... :) i en luftballong över NYC kanske? :)

• Emkalo

cia-bruden: Ja, jag läste det där med stranden i Thailand...mys av högsta grad :) Kanske kan ev bebis följa med? Planerar ni bebis snart (om jag får fråga)? Jag skulle oxå vilja ha barn ganska snart... typ direkt efter bröllopet. Det blir kanske så (min m2b är ganska sugen med) om det klaffar och funkar rent kroppsligt (att det tar sig). :)

Appropå ledsna mödrar och ensambarn.. Det är min sambo. Vi tänkte först åka till NYC eller Boston och gifta oss och sen åka på karibisk kryssning som bröllopsresa direkt. När vi la fram förslaget till min sambos mor så blev det knäpptyst. Hon gick och "diskade" i typ 40 min (ingen disk fanns) tills jag fick ut min sambo att prata med henne. Men nu har vi bestämt oss att gifta oss i sv men dra ner på kraven och ambitionerna. Vi ville inte lägga mer än ca 70'-80 000 kr på bröllopet.

Min sambo blev påkörd av en bil i december (7e) och då friade jag dagen efter (hade egentligen tänkt att göra det på julafton eller hans 30-årsdag i februari). Groggy av smärtstillande och precis uppvaknad från narkos efter operationen svarade han JA :) Haha kunde väl inget annat :) Vem skulle då komma och hälsa på honom på sjukhuset :)

Svar på tråden Augustilistan 2008