Inlägg från: Emkalo |Visa alla inlägg
  • Emkalo

Augustilistan 2008

Cia-bruden, är det för sent att boka nu för nästa år? Var bor ni någonstans? Det finns nog mkt möjligheter.... Om ni nu vill det...väntar ni till vintern/våren så kanske det blir brådare (om ni bor i sthlm iaf). Men jag vet de som planerat och genomfört bröllop på 6 månader...i sthlm oxå...så det går...

Jag vill oxå ha barn innan 30, helst innan 28 oxå kanske... Fyllde 25 i år, så jag har liiite tid på mig. Är oxå lite nervig över hur lång tid det kan ta...min mamma har inte haft problem och min syster är väldigt fertil :) så jag hoppas jag brås på dem... men nu har jag snart ätit p-piller i 9 år så jag är lite skraj över vad det har haft för påverkan... En del pratar om att det tagit så lång tid för de att få tillbaka mensen...men när jag gjort uppehåll ngr ggr så har det kommit tillbaka som planerat... Hoppas att det blir så nästa gång oxå :)

Min m2b klarade sig bra med tanke på att han inte hade hjälm (satt på sin cykel när han blev påkörd men var nästan helt stilla själv). Han fick en fraktur i en nackkota (odislokerad som det så fint heter på sjukhusspråk :)) men den hade inte flyttat sig så inga nerver var i fara. Men han fick fixera nacken och bära krage i nästan 7 v. Sen hade han krosskador i vä fot (blev påkörd från vänster) och bröt vänster ben. Sen syddes han i pannan och huvudet för det hade gått upp. Inga invärtes skador som tur var! Men efter ett par månader upptäckte han blod i urinen och då blev det fart igen...ifall de skulle ha missat ngt... Men de kunde inte hitta ngt utan det var nog bara ngn liten blödning i samband med olyckan som de inte såg på röntgen. Men det är ingen fara nu. Dock har han mkt huvudvärk (i princip varje dag) så nu har de börjat en utredning om det är ngt mer med nacken... Hoppas det bara är stress som sätter sig där!

Värsta utläggningen :) Så jag är bara glad att han mår bra! Han hade kunnat bli så mkt mer skadad. Och numer bär han hjälm varje dag (jag tvingar honom)....att det ska krävas en olycka för att få folk att inse...

Vad jobbar du med inom vården, cia-bruden?

• Emkalo

Haha, måste bara tillägga att han bär hjälm varje dag när han cyklar till jobbet :) inte annars! Haha lät som om han jämt gick runt med hjälm :)

• Emkalo

Misstrixie, tack! Ja vi hoppas givetvis att huvudvärken går över... vi får nog räkna med att det tar tid. Tror min m2b har lite svårt att låta det ta tid....han trodde på allvar att han skulle kunna ta en långpromenad i skogen med vår hund dagen efter det tog bort gipset från ben och fot :) Det tog ca 4 månader innan han kunde det :)

Virvel
    åh...tråkigt att det tog så lång tid. Påbörjade ni ngn utredning (du behöver givetvis inte svara om du inte vill)? Jag tror att många (inkl jag) förutsätter att man kan få barn...men dte är ju inte självklart. Kul att dte gick snabbare med andra :) fast då hade ni kanske inte räknat med det :)
    Jag har funderat, och vi har pratat om det, på om jag skulle sluta med ppiller nu - för att låta kroppen komma igång under året. Men samtidigt kan jag få outhärdlig hud (fick det senaste gången jag slutade, dock inte första) och det vill jag inte riktigt riskera vid bröllopet. Min hud ger väldigt lätt ärr tyvärr... Så jag tror jag kommer sluta med p-piller i samband med bröllopet. Sen är det bara att vänta...eller rättare sagt baka bebis :)

• Emkalo

Virvel,
    Sovit gott? :) Jag tror oxå att det är vanligare än vad man tror med svårigheter att bli med barn. Man kan bara hoppas att det går bra och snabbt när man väl vill. Frustrerande det måste ha känts att inte veta vad som är fel, och förmodligen inget fel - men det tar sig inte ändå. Jag har träffat på bekanta som kan ha varit tillsammans med samma partner i 10 år och inte fått barn trots idoga försök - och läkarna hittar inget som är fel. Sen har det tagit slut mellan paret och de har träffat nya, varvid båda har fått barn snabbt med sin nya partner... Konstigt det där...

Cia-bruden,
    Det är olika när man får boka kyrkan... Men ca 9-12 månader innan brukar man kunna i sthlm. Vissa kanske har kortare eller längre tid. Finns det ngn speciell kyrka du drömmer om? :)

• Emkalo

Cia-bruden,
    Haha det låter precis som jag! En anledning till varför vi tänkte på bröllop utomlands var just att slippa stress. Jag vill alltid pleasa alla och det gör att jag knyter knut på mig själv så vi kände att ett krav för att vi skulle vara hemma var just att sänka kraven, strunta i förvätningar, göra precis som vi vill och göra VÅRT bröllop och VÅR fest - inte försöka klura ut vad andra skulle tycka är roligt/gott/minnesvärt. Ett sätt att "slippa" en stor del av planering är att ha festen ngnstans där "dem" fixar det mesta. Så man slipper hyra en lokal, hyra en annan catering, hyra porslin och bestick från den tredje, logistiken ska funka osv. Men ofta kan det kosta en slant då. Det är därför vi är såååå glada över det stället vi har hittat här senast :)

Bridesilly,
    Hur var kortet som kom? Gud, ni är så långt framme tycker jag :) Jag har inte börjat med sånt... Men tänkte knåpa ihop ngt när vi varit och sett dukningen på det stället där vi ev ska vara....

Virvel,
    Jag tycker det verkar vara fint att ha dem på tallriken... :) Skulle jag själv uppskatta... Vi hade oxå tänkt att ha ngt som gästerna kan få ta med sig hem... Ska fundera på vad... Min faster gjöt (?) små grodor i gips som målades och så satte vi fast en magnet därbak som man kunde använda som t ex kylskåpsmagnet. Herrgrodorna hade frack på sig och tjejerna hade ngr blommor och ngn hatt eller ngt... Det var färdiga "bröllopsgrodor" :)

Hörni tjejer,
    Vad har ni räknat med för tidsspann under dagen? När har ni vigsel? Fotografering innan eller efter? Hur lång tid? När börjar middag? Vilka tider brukar vigslar vara i kyrkan? Har 0 koll!

• Emkalo

Bridesilly,
    Missade din fråga... Har tänkt på det där...Men jag undrar om man inte kan fotograferas innan? Mestadels iaf, så att fotograferingen efteråt inte behöver vara så fasansfullt lång?! Men jag tycker både frukt och choklad verkar bra? Vill ni slå på stort kan ni ju ha en chokladfontän :) Behöver ju inte ha det största modellen :)
    Eller fat med färsk frukt uppskuren...

Men små petit four-liknande... Eller vad har ni för mat sen? Croustade-liknande?

• Emkalo

Hej tjejer..

Läste era tidsplaneringar! Toppen, tack för input...alltid bra. Jag tycker oxå att det givetvis vore roligast att fotograferas efteråt...samtidigt som jag kan tänka mig att det blir stresssigt. Har hört från andra att de var nöjda med att göra den mesta fotograferingen innan eftersom de då kunde få vara med sina nära och kära efteråt. Men allt är som baken :) Får se hur dte blir för oss...

Igår var vi och tittade på min pappas båt... Den var jättejättefin och stooor. Lockande att ha festen där, den ligger ankrad vid Riddarholmen, precis vid Riddarholmskyrkan så det är ju passande... Kan säkert vara hur mysigt som helst med festen ute på däck. Men innerst inne kände både jag och m2b att den andra lokalen är mer "vi". Får smaka lite på det ett litet tag och känna efter...

Appropå väder på bröllopsdagen och fotografering... BRukar inte fotografer ha "paraplyer" med sig? Man kanske kan stå under träd? Kanske ta med sig ngt fint paraply själva? Ta fler kort inne? Jag tror det löser sig...men givetvis vore det toppen med en dag utan en endaste regndroppe!

• Emkalo

Hej tjejer...har lite knixigt att sitta på jobbet och sufra på Bröllopstorget :/ Alldeles fööör mkt att gör apå jobbet ;)

Appropå låtar i kyrkan...Jag älskar oxå Eva Cassidy och Fields of gold. En låt jag vet att vi ska ha är Tomas Andersson Wij med Evighet. Sen tror jag att jag vill ha Bridge over troubled water med Simon & Garfunkel. Den har dock en sorglig klang, men jag fullkomligt älskar den.

Vi har en solist, en nära vän till mig som sjunger. Vi måste bara se till att hon kommer till Sverige rätt datum för hon bor f n i LA där hon pluggar på ngt music intitute i hollywood. Men det ska bli jättekul att ha ngn "nära" som sjunger.

Misstrixie, verkligen coolt med gospelskör :) Hoppas ni kör på det!

Vår budget är lite obestämd. Vi har dock minst 85 000 kr sparat. Ca 75 pers kommer bjudas. Om vi tar den lokalen vi har tittat på kommer mat (3 rätters + bröllopstårta och kaffe) + lokal + serveringspersonal + dryck (egen) + 9 sovplatser (inkl bröllops"svit") + dukning + städning gå på ca 50 000 kr (räknat på 70 pers). Sen tillkommer resten, men bröllopsresa skall ej ingå i denna budget.

Väntar på menyförslag från detta ställe...spännande! :)

• Emkalo

Glömde säga (om ni ville veta) att i dessa 85 000 kr har vi fått 10 000 av min m2b's mamma och så 15 000 kr av min pappa.

• Emkalo

God dag tjejer!

Jag tycker oxå det är svårt med efternamn... Jag har ett persiskt efternamn (inget svårt namn alls) som jag verkligen gillar. Det passar bra med mitt förnamn. Får ofta komplimanger för det... svårt att släppa då ;) Det finns ngr till i Sv som heter det (som inte är släkt med oss) men inte överdrivet många. Och det är inte ett jättevanligt namn i Iran heller.

Men min m2b har oxå ett fint efternamn, en finskt, men som inte låter finskt. Och det är dem ensamma om att heta. Det är bara hans släkt som heter så. Och min m2b forskar och publicerar artiklar och böcker, så han är inte sugen på att byta eftersom han redan "gjort sig känd" (läs kommer publicera sin avhandling + tillhörande studier) i sitt efternamn.

Så vi vet inte hur vi ska göra... Men jag tror att jag kommer ta hans namn som efternamn och mitt efternamn som mellannamn. Jag är inte beredd att ge bort mitt namn helt. Samtidigt vill jag att vi ska heta samma sak. Det är nog mysigt :)

Nu är jag så nyfiken på era namn :) Vet inte om jag lagt ut våra namn på weddingannouncer...den ska uppdateras snart...då kanske jag lägger ut det :)

• Emkalo

7909,

jag är från Sthlm och bor i sthlm och ska gifta mig i sthlm. :) Själv? Gifta dig i Mariefred? Hm, nej dte känner jag ingen som har gjort. Däremot vet jag att Strängnäs ofta är populärt för sthlmare. Men MAriefred är jättefint!

• Emkalo

Välkommen Saga med Nova!

7909
    Ja, vi har inte kommit så långt (som de flesta andra här) i vår planering. Men vi vet att det blir sthlm och augusti nästa år (även om vi inte bryr oss särskilt mkt om det flyttas in i juli eller september. Först hade vi 16e aug, men nu kanske dte blir 9e. Måste ju funka med lokal och kyrka! Sen blir det lite lättare för ngr gäster som jobbar som lärare på gran canaria att komma, om bröllopet är innan skolstarten. Det är en av min m2b's bästa vänner så vi vill gärna att han + sambo kan komma!

Vi gifter oss förmodligen i ngn innersstadskyrka eftersom dte i dagsläget är en lokal i innerstan som gäller. Då slipper vi transport och sånt :) Vi hittade en toppenlokal i centrala sthlm (ganska centralt men inte stureplan :)). Priset var bra och allt. Vi skulle dit nu på lördag och kolla dukning. Men så har han som äger stället inte hört av sig. Vi har mailat och ringt men inte fått svar än:( Hoppas verkligen inte han har försvunnit ut i intet. Får se om han hör av sig snart! I annat fall har vi nog festen på en båt i centrala sthlm. Det känns kul att ha det i centrala sthlm eftersom vi bor där och det känns hemma!

7909 hur tänker ni? Stort bröllop? Finns säkert många fina kyrkor där.

Jag är konstigt nog inte så stressad just nu över bröllopet. "Folk" har ju planerat och genomfört bröllop på kortare tid än ett år!

• Emkalo

God dag flickor! (och pojkar om det finns ngr med här)

7909, tack för tipset, ska kolla! Som tur är har han (som äger och sköter stället vi vill ha) mailat nu :) Så vi ska dit på lördag och kolla dukningen. Sedan fick vi exempel på två menyer. Skojsigt!

Bröllop på en bår vore roligt :)

Virvel, har du hittat solist nu?! BRa! Jag tycker inte att det var såå farligt...men samtidigt är ju varje liten tusenlapp/hundralapp viktig :) Vår solist är ju en nära vän till mig. Jag tror hon ställer upp gratis :) Har dock inte frågot om hon vill ha ersättning... :) Det enda kruxet är ju att hon f n bor i LA. Men hon har sagt att hon vill/ska komma och att hon gärna sjunger. Får väl ha en reservplan utifall att.

Jag är superglad över en annan sak. Har två kompisar till som ska gifta sig nästa sommar. En av dem är polska och de ska gifta sig på ett slott i Polen (hur coolt som helst). Hur som helst, allt är ju sååå billigt i Polen. Hon har visat mig olika inbjudningar och give-aways (små presenter man ger gästerna) som hon kan fixa från Polen. Superbra! T ex såg jag jättefina inbjudningar (man kan välja med eller utan tryck, och de kan skriva på svenska) och de kostar bara 3-4 kr st. Toppen! Visst vore det kul att göra inbjudningarna själva men hipp hurra för minskat stressmoment och sparade pengar!

Vad har ni för priser på era fotografer och vad ingår?! Vi är på jakt!

• Emkalo

God middag!

Kul med så många nya brudar!

En fråga till er. Hur hade ni tänkt att gå in i kyrkan? Med vem? Jag tänker då speciellt på de av oss som inte vill att brudgummen skall se oss innan. Det sedvanliga är väl i Sverige att man går in med sin m2b?

• Emkalo

_tette_080830 vilken fin klänning du ska ha! Köper du den här i Sv? Jag tänkte gå och titta på klänningar på Princessa i Södertälje där de säljer Maggie Sotteroklänningar (och även beställer in modeller om man vill fast d einte brukar ha dem i sitt sortiment). Det ska bli hur mysigt som helst!

• Emkalo

Limbolight...antar att min fråga och kommentar var till dig då?! :) Haha.

Lelle84, jag har läst att dte finns dem som plenarra bröllop för den 8e aug 2008. Man kan ju göra osm man själv vill. Men då kanske man får räkna med att alla kanske inte kan ta ledigt från jobbet.

• Emkalo

Limbolight, har du fått din klänning hem? Var den lik orginalet? Har du ngt kort på den?

Jag har flera kompisar som beställer klänningar på ebay från kinesiska ftg. De kör alltid på att lämna sina egna mått och sedan får de den uppsydd. De är smarta, de som gör klänningarna, de kryssar i "gift" på paketen så mottagaren slipper skatt :) Det har dem iaf gjort med mina kompisr och klännigarna levereras ända hem till dörren. De har varit nöjda, köpt brudklänningar (!) som de sedan sålt.Ibland har väl de varit missnöjda med detaljer eller att tyget sett "billigt" ut (det var en kompåis till mig osm beställde en kopia på en Maggie Sottero klänning).

• Emkalo

Virvel, superfin du är! Skrev en liten kommentar till en av bilderna på weddingann... Du kommer vara stunning på bröllopsdagen! (jag slänger mig med engelska ord ibland, en "ful" vana som jag har sedan jag bodde i usa ngr månader under förra året - ibland hittar jag bara inte orden på svenska :))

Hoffsan din klänning var oxå jättefin! Åh vad mysigt att veta vad man ska ha på sig! Ska du ha slöja?

Jag försöker leta klänning... Fast det tar ju sån tid... Funderar på om jag ska våga beställa ngn klänning från ngn kinesisk tillverkare...prova... Men det ska väl vara rea nu i höst på årets kollektion i affärerna?! Ngn som vet när den börjar?

• Emkalo

*aaarrrrgggghhhh* Vad jobbigt det ska bli för dem byter layout. En jäkla kvart för att uppgradera, ordna nytt och kopiera lösenord hitochdit. *surmule*

Hur som helst tror jag att jag byter dag på mig och min m2b. INte helt säkert, har två kyrkor bokade, men vi väljer nog den som vi bokade idag. vilket gör att vi blir gifta 080809. ämdrar i listan!

hofsan 080823 hoffsan.weddingannouncer.com
    Bridesilly 080809 el 080816 inte säkra än
    Jagärsåkär?
    Kattis08 080802 katarinaochmagnus.weddingannouncer.com/
    8108 080808
    Aug08 080808
    Madeleene 080808
    Lakritsbat 080809
    SlottsBrud2008 080809 Annajon.weddingannouncer.com/
    Virvel 080809 Lindaochjocke2008.weddingannouncer.com/
    misstrixie 080809
    Blivandefrularsed 080809
    Emkalo 080809 em2008.weddingannouncer.com/
    Anna_Sol 080816
    Chihiro 080818
    snofsn 080830

• Emkalo

God dag flickor!

Virvel, tackar så hjärtligt för inbjudan!

Ja det där med klänning...det är ju en djungel! Visst vore det skönt att ha allt klart nu, men det har jag givetvis inte! :)Men jag känner mig inte stressad med klänningen...Tänkte ta mig en titt på rean i höst. Till saken hör ju att det tar ju lååång tid att hitta klänning och prova och så...Jag behöve rju heldgr för sånt där, vilket inte är riktigt kompatibelt när man jobbar heltid. Finns inte heller utrymme att ta ut flexledigt nu heller när det är så mkt att göra. Men helger kan man ju gå...men då är det mer folk! Stressa inte över klänningarna nu tycker jag!

Svar på tråden Augustilistan 2008