• Saga med Nova

Ni vars föräldrar betalade allt, hur gjorde ni?

Ja, med pengarna. Vi funderar på att ha ett konto där dom sätter in summan som dom vill betala ( min mammas idé). Vilket verkar vettigt, då kan vi betala när det ska betalas osv. Verkar enkelt? Hur gjorde ni? Betalade era föräldrar då allt skulle betalas & ni bestämde allt själva? Eller bestämde era föräldrar eller bestämde ni ihop?
    OJ va rörigt.. hoppas ni förstår vad jag menar...

• Svar på tråden Ni vars föräldrar betalade allt, hur gjorde ni?
  • A:s wife

våra föräldrar enades om att de skulle betala lika mycket alla 4 (de är skilda), och vi fixade ett konto där de kunde sätta in pengarna. om det hade blivit billigare än den summan vi kom överens om hade vi betalat tillbaka lika stor summa till alla.
    mer rättvist än om en betalar maten och en annan kläder, etc. och vi fick mer frihet att använda pengarna till det vi tyckte skulle prioriteras.

• Saga med Nova

ok, så är ju bra! Kruxet är att jag tror att svärmor blir ledsen om vi gör så. För hon vill nog vara med & bestämma om allt. Så är det annars & jag vill inte låta bortskämd & vara taskig, men vi vill ju faktiskt bestämma..

• TigerLinn

Saga med Nova

förstår om din svärmor vill vara med oh bestämma.. men kan ni inte göra så att ni tar emot alla henne förslag och idéer snällt och vänligt? sedan överveger ni dem och om ni itne vill ha så utan på något annat sätt så framför erat förslg på ett toppen sätt med alla fördelar de har så kanske hon hänger med? hon torr att hjon får var ame doch bestämma men i själva verkat är de ni.. e du medi hur jag menar..

• Saga med Nova

jaa, så smart! Jätte bra idé!! Hon är så känslig, men så snäll med såklart. Men vi vill ju bestämma själva.
    Hoppas hon inte börjar gråta som hon brukar, känner mig hemsk...Min sambo bryr sig inte, han tycker hon är löjlig, men jag känner mig dum.

• B1LLy

mina förldrar ska betala-jag bestämmer vad jag vill ha å dem betalar-dem är hela tiden med och planerar allt. men jag säger vad jag vill ha..om jag har några speciella önskemål osv..

• Saga med Nova

ok Så vill vi ha det med...

• TigerLinn

Saga med Nova

hoppas de går bra

• jagärsåkär

Min pappa kommer nog betala det mesta, fast vi kommer köpa ringar själva, betala fotografen och lite annat eftersom vi hellre gör så.

Jag vet inte hur vi ska göra med betalningen... Han brukar vilja att man skickar en faktura till honom. Så kanske vi gör med mat, partytält o annat. Men om det underlättar med en stor klumpsumma kanske vi gör så...

Jag är rätt bortskämd o får ofta mkt av pappa så jag är rätt van. Vi gör på olika sätt varje gång...

• lillamillan

jagärsåkär

"Jag är rätt bortskämd o får ofta mkt av pappa så jag är rätt van."

En sån härlig ärlighet

(Jag menar det verkligen, blev positivt inställd jämfört med de som gnäller då dom "bara" får si och så många tusen till sina bröllop än fast föräldrarna är så rika.
    Ingen av dom har erkänt sådär att dom är bortskämda.
    När du skrev det kändes det så OK )

• _tette_

skulle oxå vilja vara bortskämd av min pappa men han är riktigt snål( även fasst han har gott om pengar)

Saga med nova: känner igen ditt "problem" med svärmor.. hehe.. min är exakt likadan, välldigt lätt stött och nära till gråt.. men otroligt Snäll och givmild.. Är det ngn som skämmer bort mig med pengar och saker är det hon.. så jag har välldigt svårt att säga ifrån till henne för hon lätt tar illa upp..

• Saga med Nova

tette: mm jag känner mig bortskämd med att jag inte vill att hon ska bestämma. Men jag säger som "jagär såkär" jag är väldigt bortskämd, har & får om jag vill, fortafarande all jag pekar på trots jag har 2 barn/familj! ( av mina föräldrar, inte hans)Men skillnaden är att nu säger jag nej. Men säger inte nej till att dom ska betala vårt bröllop såklart Svårt sits, jag kan inte med att säga till dom : VI ska bestämma inte ni... Men samtidigt vill man ju ha sitt bröllops som man vill, inte som våra föräldrar vill..

• bröllops häxan

Vi betalade allt själv fram till bröllopet. Sen fick vi peckar av våra föräldrar och min mans bror som räckte för det som vi lagt ut och för den kommande räkningen för hyrstället och midagen. Vi blev mycket glada och överraskade. Nog trodde vi att vi skulle få "en slant" Men knappast att vi skulle bli bjudna på hela kalaset.

• tattar-Emma

Kan ni inte låta dem bestämma utifrån vissa ramar? Typ, vi vill ha en tårta med choklad och hallon och passionsfrukt, du får bestämma (komma med förslag på) vilken :D. Eller att hon får följa med som smakråd när ni shoppar.

Kan ju vara schysst att låta henne vara med och leka när hon nu lägger pengar. Sen är det ju ni som har sista ordet, men hon kanske blir glad bara av att få ha insyn i planeringen?

• bröllops häxan

tattar-Emma; precis

Ts. kör med att bemöta henne kanske så här.

"det låter jätte bra, vi kanske ska smaka på en del tillsammans(tex tårta , meny, eller vad det nu kan vara) så vi vet exakt"

Sen när ni gör det så säger du

" oj , allt var gott , men jag tror att det lutar mer åt .....nu när vi smakat på de olika smakerna, vad tycker du?"

Hon kommer att bli glad att du vill göra saker med henne och ni kanske kommer närmare varandra.

Tror nog att hon bara vill vara delaktig för at visa att hon gillar dig och att hon bryr sig.

Lycka till

• Saga med Nova

ja precis, jag vill ju att dom ska vara med, men som ni skrev, vi har sista ordet. JAg har tänkt att mamma & svärmor ska vara med mig % titta på klänning osv.
    Hon har kommit med förslag & vi har tackat & tagit emot, så det ska nog går bra. Är bara rädd att hon ska bli ledsen om vi inte väljer det hon vill.. Man vill ju att alla ska vara glada liksom.

• bröllops häxan

Saga med Nova: Men du, ta inte ut olykan i förtid :) Det kanske inte blir så alls. Försök att glägjas åt att hon vill vara engagerad. Blir hon nu ledsen så är det ju nå´t hon måste tampas med, du har ju ingenting med hur hon hanskas med saker hon blir ledsen över. Däremot så är det något som verkar vara jätte viktigt/roligt för henne och ni nu känner att det inte spelar så stor roll så kan ni väll låta hennes vilja "slinka igenom". Men utan att för det ändra på nå´t ni absolutinte vill

• Saga med Nova

Tusse Boll: ja precis, Vi får lirka lite, hon förstår säkert.

Svar på tråden Ni vars föräldrar betalade allt, hur gjorde ni?