Inlägg från: malin&eric |Visa alla inlägg
  • malin&eric

6 oktober 2007 forts. 3

Hej alla,

Nu har jag också hittat hit.

Vi har äntligen fått iväg våra inbjudningar och svaren strömmar in. (Vi satte ett anmälningsformulär på hemsidan, funkar mycket bra) Det som är roligast är att mina kompisar från studietiden i Frankrike verkar positiva till att komma (bor i Frankrike och Tyskland främst) och det ska bli superkul att träffa dem igen. Så nu har vi börjat fundera så smått på bordsplaceringen och kommit fram till att vi nog ska ha ett fransktalande, ett spansktalande och ett tysktalande bord (med svenska kompisar/släktingar som kan översätta) Alternativet är att blanda dem och köra 3 internationella bord där det pratas engelska. Vad tror ni är bäst?

• malin&eric

Tycker inte att det spelar så stor roll hur mycket pengar man lägger. Det är väl ganska individuellt hur mycket man tycker att kalaset är värt i förhållande till sin ekonomi kan jag tänka. Har man mycket pengar att lägga så ser jag inte varför man skulle låta bli bara för att. Bara man blir nöjd och får ett bröllop man gillar tycker jag det är bra. (däremot blir jag lite skeptisk inför folk som tar lån för att ha ett stort bröllop, känns inte som det mest stabila sättet att börja sitt äktenskap.)

Var på gymmet idag och misstänker att jag kommer att ha grav träningsvärk imorgon. suck. Har ni några träningsmål inför bröllopet?

• malin&eric

hej alla,

andie (tror jag det var), hoppas set löser sig med prästen. håller med om att det är en detalj som man inte gärna vill ska fallera

Vi ska ha min konfirmationspräst på bröllopet (som åker hit) så vi diskuterar via mail just nu (ska träffas någon gång augusti/september tror jag). Vi ska bara ha en psalm eftersom vi ska ha så mycket körmusik. Ska bli kul. Borde börja samla ihop folk och träna snart. För oss är musiken det som är helt klart viktigast under vigseln så vi lägger mest tid på det.

Tänkte börja vigseln med att manskören står framme vid altaret och sjunger första satsen på "Bondbröllop", som handlar om hur brudgummen rider till gården och hämtar sing brud och hur de tar sig till kyrkan. Sen går de ner och vi kommer in till brudmarch (som min moster skrev till sitt bröllop). Lite intro typ.

Övriga låtar är också spikade: "Shall I compare thee to a summer's day", "Serenad för två" (som jag skrev till Eric i vintras), "Vårnatt" (för att det är den vackrast sång som finns), Cantate Domino (en jätteskojig och snabb variant) och "Come what may" som utgångsmusik. Gud vad jag ser fram emot detta!

På pysselsidan är det däremot lite trögt just nu. Ska fixa slöja och skor är det tänkt men har inte riktigt börjat än. Hoppas inspirationen slår till.

• malin&eric

Andie,

Som sagt, vi är musiknördar båda två och träffades dessutom i kören så det blir lite speciellt. Inte vanligt med så mycket musik vad jag har hört.

Kolla in www.vigselringen.com/psalmer.html
    för psalmer. Vår präst rekommenderade den. Vi funderar på vigselvarianten av "En blomstertid nu kommer" (mest för att den kan alla melodin på)

• malin&eric

Saffranin,

vilken färg är det på din tärnas klänning?

• malin&eric

Hej alla!

Oj, vad jag har varit borta härifrån länge inser jag. fem sidor trådar efter ungefär

Kul att det verkar gå frammåt och bra för alla.

Håller med dig, Saffranin, efter detta kommer jag inte att pyssla på VÄLDIGT länge Meningen att jag ska sy tre frackvästar, en slöja och ett par skor den här helgen. Hmmm... får se hur det går.

Annars går det ganska bra med planeringen. Vi har fått svar från alla gäster utom två och har varit på hotellet och pratat meny och praktiska detaljer. Det känns jättetryggt att ha festen där. Välidigt vettiga och trevliga människor.

Och så har jag beställt min ring också. Fick en gammal diamantring från mamma som har gått ett tag i släkten som ska göras om av samma guldsmed som gjorde våra förlovningsringar. Ska bli jättespännande att se hur den kommer se ut.

Tillbaka till symaskinen...
    Ha det

• malin&eric

Två västar nästan klara. Behöver knappar och mer band. Läggs på morgondagen

Har börjat skissa på bordsplaceringen nu. Det är kul.

• malin&eric

hej hej,

Saffranin,
    Vi ska ha Dolly Partons "Sandy's Song" som brudvals. Jag ska börja koreografera den. Snart.
    Enda problemet egentligen att jag tenderar att bli överambitiös och lägga in en massa lyft som Eric inte riktigt gillar eftersom jag är lika stor som honom och tyvärr inte helt fjäderlik Men det kommer bli fint. Hoppas jag.

Vad ska ni ha?
    (om ni vill ha tips på schyssta valser som inte är klassisk musik, gå till you tube och sök på SYTYCD + waltz. Whooa!

• malin&eric

Saffranin,

Vi ska ha en brudmarch som heter Ohsabröllop som min moster skrev till sitt bröllop (i Ohs just, ligger utanför Värnamo). Jättefin och kul med något helt eget. Tyvärr kommer inte mostern på bröllopet längre, min nya kusin har lite bråttom med att komma ut verkar det som.

Har fortfarande inga skor (eller, jag har sju par men inga som riktigt passar). Helt klart en nackdel med att hyra klänningen, att man inte kan ta hem skor och jämföra färgen.

Idag blev det klart med bandet också. Swingmusik. Yey!

• malin&eric

Och nu är slöjan sydd! Seger!

• malin&eric

Var är bilden med ljusslingor bakom honörsbordet som folk pratar om förresten? Har blivit blind av allt syende...

• malin&eric

Gud vad sur jag blir på denna sid"uppdateringen".
    Alla mina favorittrådar är borta och layouten är betydligt sämre. Och man får inte använda & i signaturen. Blä.

Vi sitter och fipplar med bordsplaceringen nu. Det går ganska bra. Nu är det inte långt kvar....

• malin&eric

Ok, det löste sig. lite gladare nu... lite... ska sova

• malin&eric

Nu har vi gjort klart vigselprogrammet! Tjohoo! Jag är mäkta stolt måste jag säga. Blev så himla himla snyggt.

Vi träffade prästen i söndags och hade vigselsamtal och fick öva på att stå och gå och prata. Vi har varit fnissigs kolugna fram tills nu men där slog nervositeten till. Shit, så jag darrade. Vi bara skrattade åt varandra på hemvägen, Eric och jag.

Och! Inte att förglömma: jag har sytt klart mina skor och alla tre frackvästarna nu. Blev också skitsnyggt. Börjar tro att det kommer att gå bra det här.

• malin&eric

Och mamma har äntligen hittat en klänning.
    Röd och jättefin. Jag fick övertala henne en stund med färgen, men det gick bra. (en moster hade påpekat att man inte får ha rött på bröllop och jag fick då påpeka tillbaka att vi uttryckligen bett våra gäster att ha rött, vitt och svart om de kan och vill eftersom jag tycker 1) att det är en fånig tradition att bannlysa färger 2) att få aftonklänningar är så snygga som röda, vita och svarta.)

Och så har min ring kommit och är alldeles fantastisk.

Jag är ganska glad idag

• malin&eric

Andie,

Ett annat sätt (om du inte känner att du måste ha en traditionell bröllopstårta) är att gå på mousse-alternativet. Finns jättegoda moussetårtor på t.ex. ICA Maxi som både är jättevackra och billiga. Så kanske det kan gå på 500 istället för 5000.

Nähepp, nu ska jag iväg och öva med kören.
    Ska se om jag kan fixa upp lite bilder senare. I helgen kanske. Om jag inte blir kidnappad

• malin&eric

Möhippa igår.
    Är jättetrött.
    Återkommer med rapport

• malin&eric

Saffranin,

Japp, jag hörde också att vi hade på samma dag. Fick också ett gäng körpojkar (mest basar då jag är allmänt svag för basar) som sjöng serenad (och gav rosor och choklad). Det var jätteschysst.

Jag blev hämtad kl 10 av min tärna och syster som kom i full campingutrustning (jag hatar att campa ). Fick packa en stor ryggsäck, på med gummistövlarna och ut. Fick sedan följa en karta (lite skattjakt) i typ 10 min innan 10 tjejer rusade ut bakom en buske (alla i snygga kläder och klackar. *lättad suck*). Sen gick vi hem till min andra tärna där jag fick byta om (sunkig t-shirt och slitna jeans kanske inte det allra vackraste att ha på sig) och alla fick sex-and-the-city-rosa påsar med champagne, glitter och diverse andra grejer i. Superfina!

Sen blev det sexleksaksvisning (home party typ) och efter det chokladprovning. Efter detta åkte vi hem till första tärnan och spelade in en låt (Bra vibrationer - hennes kille har liten musikstudio hemma i vardagsrummet). Sen var det middag, vin, frågesport och allmänt umgåsande. Vi skulle sjungt karaoke men maskinen funkade inte så vi spelade in fler låtar istället. Blir nog en hel skiva. Ska bli kul.

Kom hem sent och stupade i säng.
    Helt klart en trevlig dag

• malin&eric

Och nu blir det "uppsamlingsheat" nu på fredag med ett par kompisar som inte kunde vara med i lördags. Bastu på Valhallabadet och sen karaoke och öl. Livet är heeeeelt ok just nu, trots att det ligger papper över hela vardagsrummet

• malin&eric

Fullträff!
    Och vilket väder vi fick!

Allt gick som en dans, inklusive brudvalsen (med lyft och allt, we-hey!) Några mindre missöden med prästen som råkade säga fel namn och min syster som svimmade under vigseltalet i kyrkan men vad är ett bröllop utan lite dramatik? Var mest glad att det inte var jag som svimmade eller sa fel

Skitkul verkligen. Så skojigt att träffa alla och jädrar vad snygg man var! Hoppas alla ni andra också hade en underbar dag.

Svar på tråden 6 oktober 2007 forts. 3