• nz-brud

Dyr resa från kyrka till festen!?!?!

Vi har tittat på olika alternativ för att ta oss från kyrkan till festen, men alla är väldigt dyra, tycker jag. Sträckan är ett par kilometer lång, och det känns onödigt att lägga mycket pengar på den korta turen... Att hyra en bil skulle kosta 2000-4000 kronor, häst och vagn skulle kosta ca 3000 kronor.

Jag tycker det känns helt orimligt dyrt. Är det jag som är snål??? Vad tycker ni? Har ni några tips på hur man kan hitta en billigare lösning?

• Svar på tråden Dyr resa från kyrka till festen!?!?!
  • maljor

Vi har tagit reda på en som har en fin bil på orten där vi gifter oss. Kommer bara betala 300 för det så mitt tips är ju självklart att försöka luska reda på om det finns någon på orten som känner för att köra er!!

• cornetto

Kolla om det inte finns någon veteranbilsklubb i närheten eller någon medlem som skulle kunna köra er till en rimlig peng.Kanske någon bilverkstad som kan tipsa er om någon fin bil.

• Mrs 2007

Hej!
    Var bor ni någonstans.... Jag har en hel del kontakter och motorintresserade vänner.

• Clobberella

Vad sägs om helt vanlig bil?

Vi gick, det var ca en kilometer mellan kyrkan och lokalen, hade det regnat så hade någon av våra gäster/föräldrar fått köra oss i sin bil.

• kojja

Dyrt? Vad är det som är billigt idag! Jo om någon bekant skjutsar gratis. Att som cornetto låta en veteranbilsklubb skjutsa, är att dessa ägare ej får ta betalt, och tar de betalt så är det svart, och bilarna är ej försäkrade då. Det som är billigt i samband med bröllop, är prästen, han är gratis, för han utför sin tjänst åt kyrkan.

• maljor

kojja

bilen är väl förhoppningsvis alltid försäkrad även om det inte är via en bilförmedling som stoppar största delen av vinsten i egen ficka!
    Är den inte försäkrad så är den avställd och det är ju ganska lätt att kolla upp eller hur?
    Man behöver inte vara så negativ för att någon frågar om det är dyrt eller inte!

• kojja

majjor! Det är så, att de som har veteranbilar har en speciel veteranbils- försäkring och den gäller ej för att mot betalning skjutsa folk. Det vill säga om något skulle hända då åker den som beställt resan på egna villkor, alltså oförsäkrad.

• maljor

så man får inte skjutsa en polare i sin veteranbil om polaren betalar bensinen? ok.... lustigt vilka regler som finns...

sen kan man ju hålla sina sura gubbar för sig själv istället när det är folk som bara ger efterfrågade tips.

eller ska jag gissa på att du är en av dem som har din bil hos en bilförmedlare?!

• kojja

maljor!
    Det är väl inte negativt om man vill ge en klar upplysning.

• PennyJenny

Måste ni ha någon speciell transport då? Känns det viktigt för er? (alltså, inget negativt, en del har ju drömt om en flådig transport och det är helt okej) Om det inte gör det, åk i en vanlig bil. Hade vi haft långt mellan kyrkan och festlokalen hade syrran fått köra oss i mammas bil eller något sådant.

• maljor

ser bara en ilsket röd gubbe i inlägget riktat mot mig.
    Jag gav ett tips på hur TS kan göra och sedan kommer ditt inlägg över det dyra..

• kojja

maljor!

Detta gällar alla som har bilar hos en bilförmedlare. En vanlig bilförsäkring, ersätter ej kostnader för dem de tar betalt för att skjutsa om något skulle hända. Jag har ej sagt att dina polare ej får skjutsa med tänk på vad som gäller.

• Mrs 2007

Självrisken på lånebil från olika återförsäljare brukar ligga på runt 2500-5000.
    Jag vet, jag arbetar på ett större bilföretag....

• maljor

det sa jag inte att du hade sagt heller!!!

Och om det nu är svart, hur ska någon annan kunna veta att det är det?

TS
    Hittar ni någon lokal veteranbilsklubb brukar det finnas folk som gladeligen skjutsar mot betalning för faktiska kostnader (våran betalning gäller för bensin mm)

• kojja

Maljor!
    det skall väl du veta att allt som betalas utan kvitton är SVART. Det var just försäkringsfrågan som jag upplyste om.

• kojja

Kolla tråden: Bröllopstransport Kostnad.
    Endel tycker att följande är kostnader är ok:
    4.000:- för en Hummer
    1.000:- för Veteranbil
    11.000:- för en Hummer
    4.000:- för häst o vagn

• maljor

Jo jag vet det men ingen annan runt omkring vet att man betalar överhuvudtaget.
    Alla får ju faktiskt göra som de vill, personligen åker jag hellre flakmoppe än att pröjsa såna enorma summor på en bil några km....

strunt samma, har gett mitt tips...

• cornetto

om det är frågan om svart inkomst eller ej så finns det väl något som heter biinkomst som får gå upp till ett antal tusen kronor innan du skall skatta för dett och det är ju inte varje dag som någon skjutsar någon i sin bil men jag ville bara berätta att möjligheten finns inte starta en duell.

• Höstbrud-07

Men kan ni inte åka er egen bil då, lite fint dekorerad, med någon som kör er? Så kommer vi göra, jag tycker det känns helt oviktigt att lägga flera tusen på en transport, vi kommer vara så lyckliga ändå den stunden räknar jag med att det känns oviktigt vad man åker i.

• zorrogirl

Om du betalar upp till 999 kr för skjutsen så händer det inget särskilt men om du betalar mer så måste du skicka in en kontrolluppgift till Skatteverket om det. Den du anlitar ska ta upp inkomsten i sin deklaration även om du bara betalar personen några hundralappar.

Den du anlitar måste även själv stå för skatten och de sociala avgifterna vilket innebär att om han gör det vitt så blir priset högre.. Jag tycker inte att det är ok att betala svart...både den som anlitas o samhället i stort förlorar på det.

Fast det var ju inte det som det hela handlar om här :) Jag tycker ni ska tvätta er egna bil och åka i den, några kilometrar går snabbt och ni kommer inte ens märka om ni har fin bil eller ej..

Svar på tråden Dyr resa från kyrka till festen!?!?!