• karusell

Äktenskapsförord

Ska gifta mig om en månad och idag tog jag upp frågan om äktenskapsförord med min m2b.Han blev jättearg och tyckte det var onödigt. Jag har satt in runt 300.000 i vår gemensamma bostadsrätt. Pengar som jag ärvt efter min pappa. Sambon har inga större tillgångar men tjänar mer per månad. Vad tycker ni? Ska vi skriva äktensakpsförord?

Hälsningar från förvirrad blivande brud

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Lady o Lufsen

Äktenskapsförord är något som jag förespråkar så jag säger ju då:.....JA!

• Emmaline

Jag skulle också säga ja. Det är väl lika bra egentligen om man har något specifikt.

Vi har äktenskapsförord vad gäller m2bs aktier i hans bolag, men inte något annat eftersom ingen av oss egentligen äger något annat. Lägenheten betalade vi 50/50 så den blir ju ändå delad om vi skiljer oss.

Lite läskigt var det dock att skriva på måste jag säga...

• Nataluskan

JAg säger också JA!
    Vi kommer ha äktenskapsförord på m2bs aktier i hans bolag.
    Han har också köpt vår sommarstuga för pengar som han ärvt efter sin pappa och hans mamma sa tidigare att hon ville ha det så att detta inte skulle kunna tillfallla de sambos som m2b har dvs mig o hans brors sambo..
    Men min m2b vet inte om han vill detta så det återstår att tänkas på.

Man kan ju tänka på förlängningen om man som jag då har mina båda föräldrar som lever ihop har bostadsrätt och ny bil mm mm, jag har inga syskon så allt kommer ju tillfalla mig,och då kommer det ju ett till arv då måste det gamla äktenskapsförordet skirvas om och det är ju inga problem.
    Vad jag läst mig till ang äktenskapsförord är att detta är ett ganska levande dokument.

• elja651

Låt definitivt inte bli bara för att han blev arg, då finns det ju ännu större anledning att skaffa ett äktenskapsförord.
    Det kommer ju inte att behövas förrän den dagen man kanske måste skilja sig, det får ju ingen direkt funktion så länge man är gifta.

• PennyJenny

Jag är oxå förespråkare för äktenskapsförod när den ene har mer pengar in i äktenskapet som de hade redan innan man träffades och börja dela livet. Min blivande har aktier som han hade innan mig och pengar från försäljningen av sin bostadsrätt som han köpte långt innan vi träffades. Varför skulle jag ha rätt till pengarna eller aktierna vid skiljsmässa? Det hade ju varit en annan sak som det var aktier eller pengar han kunnat lagt på hög genom att vi levde billigt ihop.

Så varför ska ha ha rätt till lika mycket av lägenheten när du lagt in 300 000 mer? Och varför reagerar han så starkt på det?

• linkon

Om man har olika tillgångar innan man gifter så tycker jag defenitivt att man ska skriva äktenskapsförord!

• jocelyn

JA. Alla bör skriva äktenskapsförord tycker jag. Det är ungefär som att ha en brandvarnare; du hoppas att den inte ska nånsin behövas men OM den gör det är du glad att du hade en.

• J_J

Oj vad svårt, det har jag aldrig tänkt på. Jag äger ett mycket framgångsrikt företag men aldrig haft en tanke på äktenskapsförord. Men hur funkar då sambolagen som berättigar hälften vid separation - måste man då även ha en slags egendomsfördelning då också?

•  Miss Cee

Sambolagen omfattar endast den gemensamma bostaden och bohaget i den (möbler, köksprylar, elektronik etc.)

Varken pengar på banken, sommarstugor, fordon, värdepapper/aktier eller företag ingår i det gemensamma om man är sambo.

Svar på tråden Äktenskapsförord