Inlägg från: PennyJenny |Visa alla inlägg
  • PennyJenny

Äktenskapsförord

Jag är oxå förespråkare för äktenskapsförod när den ene har mer pengar in i äktenskapet som de hade redan innan man träffades och börja dela livet. Min blivande har aktier som han hade innan mig och pengar från försäljningen av sin bostadsrätt som han köpte långt innan vi träffades. Varför skulle jag ha rätt till pengarna eller aktierna vid skiljsmässa? Det hade ju varit en annan sak som det var aktier eller pengar han kunnat lagt på hög genom att vi levde billigt ihop.

Så varför ska ha ha rätt till lika mycket av lägenheten när du lagt in 300 000 mer? Och varför reagerar han så starkt på det?

• PennyJenny

Ni behöver sätta er ner och diskutera hur ni ser på er ekonomi över huvudtaget tror jag. Ska ni ha gemensam ekonomi nu eller ska ni ha delad? Ska ni lägga lika mycket pengar på era gemensamma kostnader eller lägga procentuellt mot inkomst?

Som jag ser det är man ett team, med en gemensam ekonomi. Lägg alla pengar i en pott och använd tillsammans. Spara lika mycket till båda, var delaktiga i alla större ekonomiska beslut. Men det är skilland på pengar man har med sig in i äktenskapet och det man tjänar sedan tycker jag.

Det är jättejobbigt att diskutera ekonomi, men gör det nu och dra upp riktlinjer för hur ni ska ha det, vad är ni bekväma med. För för eller senare lär ni behöva diskutera det och det blir inte roligare med tiden.

Svar på tråden Äktenskapsförord