• rosarosen1

Money, money

Vi gifter oss juni 2009 och har precis börjat fundera (inte planera) över allt som har med bröllopet att göra. Vad kostar ett bröllop egentligen? Ok, självklart är det ju olika beroende på vad man vill ha. Men jag tänker mig mitt bröllop som sådär lagom stort. Vi blir ca 80 gäster, ska fixa catering, egen sprit. Band, transport, blommor och dekoration och allt det där. Jag antar att det är dom där små utgifterna som gör att det drar iväg, tex när det gäller inbjudningskort, dekoration osv.

Dela gärna med er av era egna erfarenheter!

• Svar på tråden Money, money
  • Tingaling

Vi hade ingen budget utan körde tanklöst på.

Men med bröllopsresa inräknad tror jag att det gick på minst 120 000 kr. Vi var 70 gäster.

Jag tycker inte att vi valde något extra vaganza eller extra lyxigt men det tickade på ändå. Vi hade inget budgetbröllop men inte heller något lyx bröllop. Men vi snålade som sagt inte och lade inte ner så mycket tid på att ständigt hitta det billigaste av allt.

Dock budgethandlade vi alkohol i Tyskland!

• rosarosen1

mrs Nymo:

jag håller med dig om att kvaliteten på romance inbjudningskort inte är speciellt kul. då tyckte jag att det var bättre från kortdesign.se
    Men vi har inte bestämt oss, bara fått hem en del prover. det är ju ett bra tag tills vi gifter oss..men ändå kul att vara ute i god tid, för allt kostar ju.

Tack för alla inlägg ang er budget inför er stora dag!

Tingaling: Ja vi handlar nog oxå sprit i Tyskland, vin på systembolaget.

• Dallia

Fru Cinderlla, får man fråga var ni gifte er och hade festen?

• Tizzeltazz

nu är vi inte så superplanerade men

ringar - 10437 kr för båda (m gravyr + specialgjorda i palladium)
    mina kläder - ca 4-5000 kr (handgjord korsett + sidenkjol)
    vigsel i ekotemplet - 0 kr
    vigselförättare - 0 kr eller ev "transportavgift"
    mat - runt 300 kr x 50 = 15 000 kr (al sarab)
    svit 704 hotel rival bröllopspaket - 6000 kr
    limo (?) - ca 1000 kr
    kläder m2b - räknar med ca 5000 kr
    make up - gratis av bekant som är make up artist
    hår - gratis av kompis mor som är frisör

jisses vad mycket vi inte tänkt på men har även inte gjort budget eftersom det är ett år kvar...
    men eftersom vi kommer gifta oss borgerligt på en tisdag och inte ha fest utan "bara" bjuda alla på runt 15 olika meze, 3 huvudrätter och efterrätt på al sarab så kommer vi nog komma relativt billigt undan... hoppas jag :)

• Wicks

Vårt kommer gå på kring 7000 för 50 gäster. Lagar egen mat och tja fixar allt själv =)

• Mia Maria

Tizzeltazz

Vad och var är ekotemplet?

• -Jonna-

Lilla Li - när du skrev att "man" brukar räkna med 1000 kronor per gäst, hur menar du då?

Alla ställen vi kollat på har typ 800-1000 kronor bara i kuvertavgift... Sedan tillkommer ju hyra för lokal, i vissa fall alkohol till maten... Definitivt alkohol efter maten etc...

1000 kronor är kanske en bra riktsumma, fast det beror ju helt på var man ska vara etc... ;)

• tågjäntan

Vårt bröllop förra året gick på ca 53-54 tusen. Vi hade ca 85 gäster och betalde för maten till de som hjälpte till att servera, 12st. Men då hade vi inget vin eller sprit. LOkalkostnaden var på 1500:- (det blev senare 1200:- av olika anledningar). Jag är med i svenska kyrkan så det var ingen kostnad. Några av våra vänner hjälpte till som serveringspersonal och de gjorde förätten (en smörgås) och desserten (krossad annanas, i hjärtform med vitchoklad mousse och krossad choklad). Bröllopsresan gick till Öland (fast det kan vara dyrt att semestra i SVerige oxå).
    För att göra det lite billigare önskade vi presentkort hos fotografen, praktisk hjälp och pengar. Vi skrev ett litet rim. Och fick nog i hop ca 12000 - 13000 sammanlagt. INklusive det som några vänner ex la ner på blommor och bröllopshäftet som vi fick i present och betalade resten själva (ex häftet kostade ca 1400 och vi betalade 1000 och fick resten i present).

• tågjäntan

Plus att vi fick lite pengar av mina föräldrar.

• Duchess

Ungefär såhär ser våra kostnader ut. Vi var 76 personer på bröllopet (varav 13 barn under 15 år), och hade hyrt en gammal kvarn som är ombyggd till festlokal.

Brudens klänning, underkläder, skor, smycken mm: 3350 kr
    Brudgummens kläder, skor, manschettknappar mm: 2900 kr

Klippning brudgum + uppsättning brud: 2255 kr
    Smink och ansiktsbehandling: 1500 kr
    Blommor (brudbukett, coursage samt dekoraktionsblommot till lokalen: 2125 kr

Trycksaker (inbjudningskort, vigselprogram, festprogram, placeringskort, gästbok och tackkort): 3600 kr

Ringar (förlovningsringar + vigselring bruden, inklusive handgravyr): 26200 kr

Mat (förrätt samt buffé, inkl hyra av porslin, linnedukar och servetter, glas mm): 22540 kr
    Dryck (brudskål, vitt till förrätten, rött till buffén, avec till kaffet mm): ca 6000 kr
    Snacks, vickning, chokladpraliner mm: ca 2000 kr

Personalkostnad: 5000 kr (varav 1000 dricks)
    Lokalhyra (tor-mån, inklusive städ): 5500 kr
    Transport (limousine + taxi hem): 1360 kr
    3 nätter på hotell: ca 2000 kr
    Fotograf (inklusive resa): 5700 kr
    Annonser (förlovning, vigsel före och efter): ca 2500 kr
    Gåvor till värdar, musiker m fl: 2300 kr

• Troll-P

Hej!

Vi kommer också att utgå från ca 1000:- per gäst. Vi planerar att bjuda på trerätters, all dryck och ha liveband. Maten kommer då nog ligga på 450:-/person, kostaden för lokalen ingår men serveringspersonal tillkommer. Vi får själva fixa dryck. Utöver 1000:- per gäst kommer vi nog få en kostnad på 20-25'000:- (våra kläder, ringar, hår, smink, blommor...). Resa efter är ej inräknad.
    Men det går självklart att få både ett billigare och ett dyrare bröllop, helt beroende på vad ni vill ha!

• Anja 19 juli 2008

Hej

Vilken rolig tråd...

Låter som att vi har ungefär lika stora bröllop :)

Vi kommer att bli ca 80 personer. Har hyrt två stora festsalar med salong/bar i en borg mitt i stan där jag bor, gångavstånd till kyrkan.

Restaurangen i stan, som har underbar mat, står för catering och servering.

~Bröllopsbudget~

Festlokal 9.000
    Klänning Min mamma betalar
    Maten 30.000
    Drycker 8.000
    Utsmyckning 1.500
    Ringen 15.000
    Hår/makeup 2.000
    Brudbukett 2.000
    Fotograf 5.500
    Trycksaker 2.500
    bröllopstårta 5.000
    Vickning Fixa själva om vi får

Fler saker tillkommer säkert. Ska göra små gästgåvor och dylikt ohc jag har ej räknat in sambons och barnens kläder och mina underkläder och smycken och skor osv. Så det blir ju några tusenlappar till.

Hamnar väl någonstans runt 90.000 skulle jag tro. Så drykt 1000 kr per gäst låter rimligt. :)

• Anja 19 juli 2008

Glömde ju att vi oxå ska ha någon form utav musik... Räknade ut summan ovan och den blir ca 85.000, så med band hamnar vi på 95.000 ungefär.

• Tina81

Om du går in på budgetten här på BT så kan du räkna på de du ska ha o de som passar er bäst dom har även bra exempel på olika bröllopskostnader. Vi tyckte att de va bra riktlinjer.

• Lena+Mattias=sant

Riktlinjer för mat plus+dryck (totalt) per gäst

resturang: 1000 (2000)
    catering+egen dryck: 500 (1000)
    egengjort: 100 (200)

Vi hade lunch på resturang för 29st och middag med egetlagat för 48st. Totalt gick allt (utom bröllopsresan) på 40 - 60 000kr

• Liinda_e

hrmmm...vi är "bara" 50-65 gäster men landar en bit över 100 000 ändå...

Svar på tråden Money, money