• ANJ

körtlar

Hej!
    För ca 2 år sedan fick jag klåda i underlivet. Jag gick efter mycket om och men till gyn där dom sa att det var "lite rött", jag kan pröva pevaryl och se om det går bort. hon sa alltså inte att det var svamp men jag tänkte att det kanske det var. Det har inte gått över, jag tar pevaryl men det lindrar bara tillfälligt. Fast jag tror inte att det är svamp! Jag hat inga andra symtom! men jag märker att det är mina körtlar som svullnar o kliar och blir jätteömma, det kommer ca i gång i månaden och försvinner efter ca 2 veckor. Ngn annan med samma problem?

• Svar på tråden körtlar
  • Joleen

Hmm, eftersom det kliar och blir rött och svullet låter det ändå som svamp. Det du behöver är en riktig svampmedicin som Diflucan eller Fluconazol. De tar kol på all svamp i kroppen vilket man kan behöva när mabn har nästintill kronisk svamp.

Gå till en gynekolog, be henom kolla på det och är det svamp så be om en "riktig" medicin. Tag med namnet på de jag nämnde, de är superbra!

• pickolina

Nu får jag aldrig klåda, inte ens vid svamp.. Men rådnad, svullnad och sveda, och det kan ha lite olika saker..

När jag hade dessa besvär regelbundet förr (plus även jobbiga flytningar) så gick jag regelbundet till gynekologen. Ibland var det svamp och ibland var det bara obalans i underlivet. Så jag fick olika behadlingar beroende på vad det var...

En gång sa min gyn att jag har väldigt torra och sköra slemhinnor och borde börja smörja med vitt vaselin morgon/kväll samt vid behov. Sagt och gjort.. Efter det har jag bara haft ett fåtal återfall på typ 10års tid.

Jag smörjer inte morgon/kväll numera utan bara vid behov, när jag känner att slemhinnorna börjar bli lite irriterade. Då "motar jag olle i grind" eller vad man nu säger..

Så, det kan vara svamp, det kan vara oblans, det kan vara ren irritation pga överkänslighet och det kan säkert vara andra saker oxå..

Oavsett, så sluta med dom receptfria svampmedlen, dom förvärrar säkerligen problemen.

• pickolina

Hur som helst tycker jag att du ska söka hjälp.. Ge dig inte förrän du får bra hjälp och vettiga svar.

• Brudgum 2008

Absolut ska du gå igen, speciellt eftersom det hållit på så länge. Lita inte på ett utlåtande utan stå på dig!!!

• ANJ

ok. då ska jag göra det, hoppas det blir bättre för det här är inte kul. Tack för svaren! =)

Svar på tråden körtlar