• starchick

Billigt bröllop?

Hej allihopa!

Vi har planer på att gifta oss nästa sommar! Det enda som kan hindra oss är ekonomin.... Nu undrar jag om någon har ett bra tips på BILLIG catering i Västra Götaland? Jag har kollat runt lite och hittat för runt 100-150 kr, 2 rätters då. Efterrätt blir väl ändå bröllopstårtan?

Någon som har gift sig billigt och kan komma med tips och ideer?
    Är det tex billigare att hyra bröllopskläder än att köpa begagnat?

Lokal har vi gratis, en stor lada ute på landet så det kostar oss inget.

Kom väldigt gärn amed tips och ideer för gifta oss vill vi!

• Svar på tråden Billigt bröllop?
  • Lena+Mattias=sant

Det är nästan alltid billigare att köpa begagnat om man kan få tag i det man vill på det sättet.

Det är rimliga priser på catering, vill du ha det riktigt billigt gör maten själv och ha personal som serverar och värmer upp bara.

• thalia82

ett tips är att kolla med restaurangutbildningar. de kan ju vara ännu billigare om du har tur. :) Där kan man oxå få tag på serveringspersonal för en billig peng.

Det är inte alltid så billigt att hyra kläder heller tyvärr. om du köer en klänning begagnat så kan du alltid sälja den vidare och få tillbaka en del av kostnaden.

• Limbolight

I längden kan du spara pengar på att köpa klänning ock kostym begagnat eller billigt eftersom du kan sälja det igen och kanske då får pengarna tillbaka.
    Jag köpte en kopia på en MS klänning för 945 kr, det hade jag inte kunnat hyra för.
    Dessutom kan jag nog sälja den för en tusing när jag har använt den.

• brud_aug08

För oss är det också pengarna det sitter i, men vi har bestämt oss för att det inte är DET vi värdesätter så vi kommer att gifta oss iaf. Dock blir vår budget ganska tajt så därför kommer vi te x:
    -Göra maten själv (inkl tårta)
    -Bara bjuda alkohol till maten, sedan betalbar
    -Göra program + inbjudningar + placeringskort själva.
    -Ha en som jobbar i köket, och sen får 1 vid varje bord (typ en kusin eller nåt) som uppgift att duka av det bordet.

Osv...

• Fader Dattan

Ett tips som många har gjort, är att istället för presenter låta folk betala för festen. Folk har ofta väldigt mycket förståelse.

• brud_aug08

Ja precis, glömde det...
    Vi skriver en dikt i inbjudan att vi önskar oss pengar till bröllopsresa istället för massa presenter.

• misstrixie

Det jag har märkt bara på en kort tid är att många gillar att hjälpa till med bröllop! Då menar jag inte att man ska lasta på sina vänner allt grovjobb eller snylta, men det skadar inte att ta sig en funderare över vilka talanger folk har och om de skulle kunna tänkas vilja fixa någonting till bröllopet/festen som annars skulle ha kostat en massa pengar.

• Wicks

Köp brudklänning från tex kanacca.com, det kan spara massa pengar

Laga maten själv (iofs var ert pris ruskigt billigt, men blir ändå billigare själv, men rät tmycket jobb dock).

Gör egen bröllopstårta, kan bli jättensyggt och blir mycket billigare än att köpa.

TÄnk på vad ni har för ksotnader och kolla efter om ni inte har något anant kreativt sätt. Ex kanske ni har nån vän som är fotograf? =)

Limbolight: Får man fårga vart du lyckades hitta det kapet?

• Äntligen dax!

Billigt bröllop...

Laga maten själva, om ni har möjlighet.
    Vi hade ingen efterrätt + bröllopstårta, utan serverade kladdkaka med glass/grädde o bär som kombinerat sådant till kaffe och avec efter middagen var bortdukad.

Jämför om det verkligen lönar sig hyra kläder - finns mycket billiga begagnade i väldigt fint skick, som man kanske rent av kan sälja vidare själv efteråt...

Bordsdekorationer, servetter osv - finns mycket bra och billigt på tex ikea...

Betalbar...

Om man som vi varit tillsammans i typ hundra år innan bröllopet, och inte önskar/är i behov av några saker - önska att folk skänker pengar om de vill ge något...

Utnyttja kontakter... Vi köpte en del av maten via storkök = billigare, genom mitt förra jobb. Fotografering - kanske känner ni någon som är duktig på att knäppa fina bilder...

Ja, på den vägen... Så kan man få det hela mkt billigare :)

• Saga med Nova

hmm jag vet inte om det är ett bra förslag, men ser att en del "tar ut kuvertavgift" ( vet inte vad man kallar det.. men då kanske lite istället för present?
    Som vi ska önska oss pengar till hjälp till resan tex, då kan ju ni skriva som hjälp till det?

Svar på tråden Billigt bröllop?