• starchick

Billigt bröllop?

Hej allihopa!

Vi har planer på att gifta oss nästa sommar! Det enda som kan hindra oss är ekonomin.... Nu undrar jag om någon har ett bra tips på BILLIG catering i Västra Götaland? Jag har kollat runt lite och hittat för runt 100-150 kr, 2 rätters då. Efterrätt blir väl ändå bröllopstårtan?

Någon som har gift sig billigt och kan komma med tips och ideer?
    Är det tex billigare att hyra bröllopskläder än att köpa begagnat?

Lokal har vi gratis, en stor lada ute på landet så det kostar oss inget.

Kom väldigt gärn amed tips och ideer för gifta oss vill vi!

• Svar på tråden Billigt bröllop?
  • Wicks

Sådär, nu är vi gifta
    Bröllopet var helt underbart, var vårt bröllop helt enkelt, våran mat och våra kläder... ja våran dag. Blir bara varm av att tänka på det.

Vårt bröllop gick på kring 7000 för 43 gäster (ink barn). Våra kläder gick på 3500:- tillsamans och var helt klart den största tgiften, men det var ju dom vi ville ha... I övrigt var det kostnad för tårtorna, lite under 500 kr, vet inte hur mycket. å var det 6 tårtor av olika slag och en av dessa var en bröllpstårta med dekorationer.
    Vi ville inte har ringar uta hare egengjorda halsband, det är vad som passar oss bäst.
    Vi var utomhus och lånad den vackraste gård vi kunde inna (alla var imponerad över hur vackert det var där). Vi hade några lekar men enda kostnaden var lite blåsrörspilar (45 kr).
    Vi hade 10 backar läsk till gästerna (under 4 gick dock åt) som vi köpte tillsamans med annat vilket gjorde att de kostade 19,90 kr styck.
    Inbjudninskorten kostade krng 100 för utrustingen, det som det mesta annat gjorde vi själv.
    Grill fick vi låna och tja blommor plockade vi frånsvärföräldrarna.
    Brudbuketten var en oasisboll med ovannäda blommor. Håret fixade sambons syster.
    Låter som tråkig budget? Det var det inte utan helt enkelt ett eget gjort bröllop och allt vart jätte fint och perfekt för oss. Enda nakdelen var at tdet var mycket att göra.

• gianinna

Själv kommer vårt bröllop gå på högst 15.000.

Vi gör vår mat själv...buffé då behövs ingen cateringpersonal och så kan alla hjälpas åt att plocka undan diske.
    Vi tänker hyra porslinet...billigare än att köpa allt.

Min klänning köper jag helt ny och uppsydd efter mina mått på ebay...får en riktigt fin sidenklänning...(länkar med en bild längst ner) med frakt och allt går den på 1111 kr.

Osv...

cgi.ebay.com/CUSTUM-ELEGANT-EMBROIDERY-LINE-WEDDINGDRESS-HBFL111_W0QQitemZ130146733351QQihZ003QQcategoryZ63851QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

• Mrs Rosan

Vi har också planer att hålla oss inom en rimlig budget då vi båda i skrivandes stund är studerande. Att laga maten själv är ju som fler skriver ovan ett bra sätt att spara pengar på. För att underlätta tänkte vi servera förrätten på stående fot tillsammans med brudskålen då gästerna kommer till festlokalen. På det viset behövs det ingen servering till förrätten. Så får gästerna chans till lite mingel också....Sen tror jag att man tjänar mycket pengar på att åka till Tyskland å köpa vin och öl...

• Mrs Rosan

Just kom på en annan sak man spara in pengar på. Att sy kläningen själv. Själv är jag ingen talang men min svägerska ska sy min klänning och jag tror det i runda slängar kommer gå på under 1000 kr inkl allt från mönster till sytråd.

• Noonqa

Någon budget har vi inte lagt ännu, men vi snackar ca 60-80 gäster. Måste fundera ut vad vi vill ha och sedan lägga en budget efter det.

Min kära far är förövrigt för rolig ibland. Härom månaden, innan m2b friade sade han så här: Jag har alltid sagt att jag betalar en tredje del av mina döttrars bröllop.

Min kommentar var; Schysst, tack det ska jag komma ihåg! (Det har han nämligen aldrig sagt förut, trots att han formulerade det som så...)

Noonqa

• bjornis

Vi planerar också att det ska bli billigt... Gifter oss om bra precis ett pr. Vi blir uppåt 120 pers och jag räknar med att vi inte ska behöva lägga ut mer än 60.000 för allt utom bröllopsresan! Maten ska cateras (kollat att man kan komma undan med 18.000 för schysst 2-rätters) och spriten inhandlas i Tyskland. Alla trycksaker gör vi själva.

Mina och m2bs kläder köps, dekorationer och ljussättning fixas i samarbete med duktiga vänner! Hittat ett par föreningslokaler som är intressanta eftersom middagsporslin finns så slipper man hyra det! Hyr ant. en person från cateringföretaget men sen ska vi försöka prata med studenter som beh extra pengar för att få billig serveringspersonal.

Jag kommer binda brudbuketten själv (eller snarare köpa en packa snygga rosor och knyta ihop med sidenband. Enkelt och så fint!) och ant göra mitt eget hår men det beror på hur budgeten ser ut i det skedet. Det är sånt jag är villig att dra in på! :) Sminka mig har jag dock planer på att få gjort. Känns lite lyxigt. Hehe.
    Lycka till med era budgetbröllop!! Jag uppdaterar om hur mitt (ehum... vårt) fortskrider! :)

• snofsan
    Marlean skrev 2007-08-27 11:09:18 följande:
    Bra catering finns på Köttex! Ligger i Götene, de tar pinsamt låga priser ibland, skitbra mat också, fint upplagt och fräsht, kontakta dem!
    du det ska i göra =))

vi ska ha exotisk planka då får man juh allt möjligt frukt, kött, e lite osäker på om potatis gratäng ingår..
    men det kostar ungefär 84 kr/ person
  • DarlingLiellen

potatisgratäng eller potatissallad (valfritt) ingår. Har köpt där flera gånger...

• snofsan

ååhh vad bra då ska jag nog ha det men jag funderar på en sak det kanske inte blir billigare om man gö eget sånt?

• Marsaphir Marlean

Snofsan sällan då du inte får så många ingredienser för det priset. Köttex har även *eller har haft iaf* underbara fruktspett med en massa exotiska frukter och jordgubbar som de sätter i en avskuren ananas *som hållare* som är underbart goda!

• Jesska

bjornis:
    Är nog i liknande situation som dig, vi blir nog runt 120 pers,och har en budget på 67000. Tänkte dock laga all mat själva, min blivande mans släkt är bra på sådant (inte min släkt, hu vad stressad jag blir av tanken att laga mat till så många!), så vi får massor av hjälp. Vi tänkte köpa alkohol i Tyskland (om det nu blir billigare??) Min blivande mans kusin är frisör så hon kan fixa hår lite billigare. Vi tänkte inte använda en proffs fotograf (även om jag väldigt gärna skulle göra det!!!) och inte ha något band, en ipod eller så går lika bra tycker vi. Jag vill också gå och bli sminkad :)

• BlivandeFruJohansson

Vi är inte så många, ca 35. Men ska vara på en herrgård, den hyran är på 4000kr.. Sen är de deras catering ca 220 kr per/pers. All dricka tar vi me oss själva, så där sparar vi massor. Sminkning och hår för mej och mina 2 tärnor blir ca 2500 kr. Blommor för mej, m2b, bestman och tärnor ca 2200kr. Sen e de drickan som ja inte har koll på.. Ska ha självkostnadspris till festen, en tia per dricka. Vet inte va de kommer att kosta att köpa in all dricka. Men den kommer inhandlas i Tyskland.

• Marsaphir Marlean

En sak jag är lite nyfiken på: Hur får ni ihop så fruktansvärt mycket folk!?? Själv får vi ihop ca 50 pers och då räknar vi med familj och vänner och tom. en god granne.

Har iofs. inte så stor familj *eller jo den är stor, men jag har ingen kontakt med den och det skulle bara kännas krystat att bjuda dem*. Vilka är alla människor ni bjuder?

• Mummy

HEJ!

Vi har många gäster och väldigt tajt budget men här kommer vår planering;

Vigseln börjar kl 17 så middagen kommer inte igång förns 19
    Startar med välkomstdrink (billigt bubbelvin)
    sen smörgåstårta som görs själv för ca 350:-/20bitar
    sen efter det daimtårta som också görs själv ca 75:-/20 bitar
    snacks och godis 150:-
    nattamat i form av korv med bröd ca 500:- för alla
    Sen kommer vi dessutom bjuda på öl, vin, läsk, snaps, kaffe med avec, groggarbord hela kvällen. Räknar högt på 10000:- för allt dricka

Jag köpte min brudklänning billigt, 3900:-
    sambon kommer att använda sin egna kostym,
    bara kema den först 500:-
    Tärna + marskalk betalar sina kläder själva.
    Bukett till mig och tärna sammanlagt max 1000:-
    Har både frisör och make up artist i släkten så det blir för en chokladkartong var. ca 200:-
    Både jag och tärnan kommer att använda smycken som vi redan har.
    Min vigsel ring +upputsning av förlovningsringarna ca 2500:-
    Tänkte be en bekant fota oss 1000:-
    Blandat med skivor och liveband på feste, runt 1000:-
    trycksakerna gör jag själv

Typ nåt sånt... då är vi runt 130 personer och det komemr kosta runt 30000:-

• Fader Dattan

Vi körde tredagars för 210 pers för 50 lökar ;)

Hälsar

Fader Dattan

• Liinda_e

hur går det star? är det några tips som hjälpt dej på vägen lr vill du ha hjälp med mera?
    min klänning gick ju på ynka 1500 med sömmerskan inräknad...

• jenba

oj hjälp. då fick du mycket för det priset. då måste jag bara fråga hur gör du???

jag har räknat och räknat vi har 85 gäster, med klänning, ringar, catering, bröllopsresa så kommer jag ändå upp i mellan 70 och 90000.

jag tycker verkligen det är bra jobbat för er som lyckas hitta vägar som håller priserna nere.

Mummy skrev 2007-09-09 15:33:06 följande:
    HEJ!Vi har många gäster och väldigt tajt budget men här kommer vår planering;Vigseln börjar kl 17 så middagen kommer inte igång förns 19Startar med välkomstdrink (billigt bubbelvin)sen smörgåstårta som görs själv för ca 350:-/20bitarsen efter det daimtårta som också görs själv ca 75:-/20 bitarsnacks och godis 150:-nattamat i form av korv med bröd ca 500:- för allaSen kommer vi dessutom bjuda på öl, vin, läsk, snaps, kaffe med avec, groggarbord hela kvällen. Räknar högt på 10000:- för allt drickaJag köpte min brudklänning billigt, 3900:-sambon kommer att använda sin egna kostym, bara kema den först 500:-Tärna + marskalk betalar sina kläder själva.Bukett till mig och tärna sammanlagt max 1000:-Har både frisör och make up artist i släkten så det blir för en chokladkartong var. ca 200:-Både jag och tärnan kommer att använda smycken som vi redan har.Min vigsel ring +upputsning av förlovningsringarna ca 2500:-Tänkte be en bekant fota oss 1000:-Blandat med skivor och liveband på feste, runt 1000:-trycksakerna gör jag självTyp nåt sånt... då är vi runt 130 personer och det komemr kosta runt 30000:-
Svar på tråden Billigt bröllop?