Inlägg från: camilla 78 |Visa alla inlägg
  • camilla 78

istället för present

Vi bor i en by med ca 200 invånare. Vi kommer att ha en stor fest för alla på bygdegården och tänkte att istället för presenter ta 100:- för vuxen och barna blir gratis. Det är mest för att täcka kostnaden för bandet. Sen är det upp till gästerna om dom vill lägga mer för maten eller köpa present. Men mitt problem är hur man skriver i inbjudan så att det inte låter konstigt,behöver uppslag.

• Svar på tråden istället för present
  • camilla 78

Jo, jag menar inte att dom ska bidra, jag menar att det ska stå att dom "måste betala". Typ: Välkommen att fira vårat bröllop, plats, tid mm.
    Istället för present så kommer vi att ta en avgift på 100:- för vuxen för mat och dans. Vi vill ha en kväll att minnas med våra nära och kära.Välkomna osa...
    Tacksam för ideér

• camilla 78

hmm. klurigt, du har ju rätt i det, att det kan uppfattas som vi inte hade råd, men det är så många som ska komma och visst blir det dyrt, halva byn är ju släkt, och för att inte göra folk sur så gör vi detta till en byfest.Maten betalar min blivande svärmor och svärfar. Dom människorna som kommer känner inte oss så väl att dom kan köpa en personlig present, så då borde det va bättre med 100:-, dom kommer ju billigt undan då

• camilla 78

okej, vi kallar det kuvertavgift, men kan ni ett exempel på hur man skriver i inbjudan

• camilla 78

Visst skulle vi kunna bjuda på allt, men i och med att det blir mer av en byfest, än en tradisionsenlig bröllopsfest så vill jag heldre att dom bidrar till fetsen än att få en massa saker som vi inte behöver. Och jag vet att ingen här skulle ta illa upp för den ideén .Bara man formulerar sig på rätt sätt

• camilla 78

åh, den va bra, tack skottdagen2008

• camilla 78

ursäkta, men otrevliga människor behöver inte lägga åsikter. Vad har ni för rätt att dömma mig, jag är inte rik, och visst, vi får maten betald, men detta är inte för att tjäna pengar, detta är så att vi får råd till bandet så det blir en kväll att minnas för alla, och att ingen ska behöva lägga pengar på presenter.Och det som blir över spar vi till bröllopsresan. Men ni kanske alla är mycke bättre människor än mig

• camilla 78

men tack till skottdagen 2008 för trevlig bemötande, du är väldigt duktig på att rimma!

• camilla 78

dom bjuder för att dom gjorde det till min killes bror, inte för att jag bad.
    Och jag kan tänka mig att skriva att vi önskar oss bröllopsresa istället för kuvertavgift, för vad jag absolut inte vill ha är presenter, saker som vi inte har användnig för.

• camilla 78

och då för att underlätta för gästerna

• camilla 78

med maten tänkte vi ha halva med rostbiff och potatisgratäng, sallad,andra halvan med catering, thailändsk mat.
    och ett coverband,

• camilla 78

om det kommer 100 pers då täcker det bandkostnaden,kommer det 200 blir till dricka, kostnad för lokal,och lite till resa sen.

• camilla 78

skottdagen2008: jo den har jag sett, typ, ungefär sådär, den är bra

• camilla 78

ja, det är inte lätt det här.
    Vi har bott ihoop i 9 år, så det är ju dags nu att vi gifter oss, det ska bli så kul, men om jag fick bestämma så skulle vi ha ett litet bröllop med bara dom närmsta och sen ha den stora festen för alla. men jag vet inte om det går, och vad folk skulle tycka om det. I och med att vi bor så få här i byn så måste man tänka sig för så att man inte sårar någon. Då blir det inte lätt att bo här sen om något går fel.

• camilla 78

tack blomsterflickan, men jag förstår er andra med, men om jag ska utgå ifrån mig själv, så skulle jag gladeligen betala 100 kr. Tycker det är svårt att köpa något bra till någon som man känner sådär.Var på en kusins bröllop och dom ösnka sig en servis och pengar till resa. Vi i min familj gick ihop på delar i servisen. Så det va ju lätt.Men att betala för maten och få dans och dricka för pengarna tycker jag inte låter så dumt, och om man då slipper köpa present, ja då borde alla ha råd att gå, det är ju det som är meningen.Det ska va fest och kul. ocj barna går gratis så då slipper föräldrarna oroa sig för att det blir dyrt för dom.
    Alla borde vinna på det här, ser jag, ser jag fel?

• camilla 78

och om vi inte "tog kuvertavgif" då skulle folk oroa sig för vad dom ska ge, att det inte får bli för dyrt, men det ska va fint, och passa och allt annat man kan fundera över

• camilla 78

men om det låter bättre med bidrag till resa än till kuvertavgift eler liknande, ja då kanske det är bättre så

Svar på tråden istället för present